Hvad sker der efter jeg er skilt fra min danske mand?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bluedeep6

Hvad sker der efter jeg er skilt fra min danske mand?

Indlæg af Bluedeep6 » 12.09.2012 21:19:56

Kære alle,

Jeg er ny i dette forum og heller ikke så god med at skrive dansk, så I må undskylde de stave fejl og jeg håber I kan forstå hvad mit problem er. Jer er udlændinger (øst Europe) og har været gift med en dansker i 5 år. Vi har to børn sammen der er danske statsborgere. Vi har besluttet at slutte vores ægteskab, og lige nu stå jeg med så mange spørgsmål om min og mine børns fremtid. Jeg har hørt mange historier om andre kvinder som mig, som blev udvist af Danmark da de blev skilt, selvom de havde danske børn. Jeg er lige begyndt på et uddannelse i Denmark, og arbejde også nogle timer nå jeg fri fra universitetet, men ved det ikke hvad der sker nå jeg bliver skilt. Bliver jeg også udvist? Jeg kan ikke leve uden mine børn, og de er så små at det ville være så uretfærdigt hvis det skete. Jeg er dybt frustreret over hele situationen og ved ikke hvad jeg skal tænke først. Det er slem nok et skilsmisse i sigselv, men at tænke at jeg kommer måske til at være tvunget til at leve uden mine børn det kan jeg slet ikke magt.

Jeg ville være så taknemlig hvis nogen herind kan forklare mig hvad der kommer til at ske nå jeg bliver skilt.

Mange tak på forhånd.
Blue
Senest rettet af Bluedeep6 21.09.2012 12:38:17, rettet i alt 1 gang.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvad sker det efter jeg er skilt fra mit danske mand?

Indlæg af mh1 » 12.09.2012 21:43:20

Når du bliver separeret og senere skilt, får Udlændingeservice besked om det fra statsforvaltningen.

På et eller andet tidspunkt vil Udlændingeservice skrive til dig, og oplyse at man vil inddrage din opholdstilladelse. Man vil spørge, om du kan angive nogen grund til at opholdstilladelsen IKKE skal inddrages.

Du skal hurtigst muligt tage brevet med til en retshjælp, og få dem til at hjælpe dig med at skrive et svar. Svaret skal bl.a. indeholde at du har børn, som er danske og skal blive i DK, og at du skal have mulighed for at være sammen med dem.

Du kan finde adresser på retshjælpskontorer, som vil hjælpe dig gratis, her:
http://www.aarhusretshjaelp.dk/
http://www.aarhusretshjaelp.dk/links.htm

Du kan også allerede nu henvende dig til dit nærmeste retshjælpskontor og få at vide, hvordan skilsmissen kommer til at foregå, og få vejledning om, hvad du kan og bør gøre undervejs.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2012 05:55:09

Hvis du er fra et EU-land, har du som andre unionsborgere ret til fri bevægelighed, og så er det hele nok ikke så kompliceret. I hvert fald ikke, hvis du kan forsørge dig selv i Danmark uden at modtage kontanthjælp, og det kan du jo ifølge dine oplysninger.

Er du fra et EU-land, skal du bare henvende dig til Statsforvaltningen og have udstedt et registreringsbevis som studerende. Og formentlig kan du endda få tidsubegrænset registreringsbevis med det samme, hvis du har boet her i mindst 5 år og klaret dig uden kontanthjælp. Læs mere om registreringsbeviser til EU-borgere her:

www.statsforvaltningen.dk

Men ellers kan du også få lov at bevare den opholdstilladelse efter danske regler, som du har, af hensyn til dine børn, som mh forklarer det.

Bluedeep6

Indlæg af Bluedeep6 » 20.09.2012 20:56:24

Mange tak, mh. Det skal jeg helt sikker kigge på.
Fundiver 199- Det er problemet, jeg er ikke EU-borger. Inden 5 år jeg har været gift med ham har jeg aldrig været på kontant hjelp, og jeg mener jeg har heller ikke bruge for det nu der jeg få SU, og arbejder deltid, plus skal få hustru bidrag fra ex-manden. Men jeg er ikke sikker på om det vil være gode grunde for dem ikke at sende mig hjemme væk fra mine børn.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.09.2012 06:21:31

Hensynet til dine børn er en meget tungtvejende grund til at lade dig blive i Danmark, hvis du får del i forældremyndigheden over dem eller tilkendt samkvemsret. Det er jo præcis det samme hensyn, som gør, at samtlige krav til FS rutinemæssigt frafaldes, hvis den herboende har børn fra et tidligere forhold, som ville miste samkvemmet med en af deres forældre, hvis den pågældende blev tvunget til at flytte til f.eks. Ukraine for at bo med sin nye ægtefælle der.

Så selvom det måske ikke skrives så tydeligt på Nyidanmark, må man antage, at det er en ret fast praksis, at den udenlandske ægtefælle får lov at blive i Danmark efter en skilsmisse, hvis parret har fællesbørn, og den udenlandske ægtefælle efter skilsmissen får del i forældremyndigheden eller samkvemsret.

Og årsagen hertil er grundlæggende, at Danmark skal overholde FN´s børnekonvention, som siger, at børns tarv skal sættes i centrum. For nu at udtrykke det lidt kort. Og dette er vel sådan set også bare alm. sund fornuft, for det er da klart, at det aldrig kan være i jeres børns interesse at tvinge dig til at flytte til Ukraine eller et andet land langt fra Danmark, således at I bliver nødt til at vælge, om børnene skal fortsætte med at have regelmæssig kontakt med deres far eller deres mor, når børnene hidtil er vokset op sammen med jer begge.

Og den interesse, som jeres børn har i, at du bliver boende i Danmark, vejer så tungere end den interesse, det danske samfund måtte have i at regulere indvandring.

Bluedeep6

Re: Hvad sker der efter jeg er skilt fra min danske mand?

Indlæg af Bluedeep6 » 21.09.2012 12:41:06

Mange tak, fundiver199, det er et lettelse et læse din kommentar. Det har været frygtligt at leve med tanken at de kan sende mig hjemme mens mit hjærte, mine børn bliver her.

Besvar