Skilsmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

pangga

Re: Skilsmisse

Indlæg af pangga » 22.05.2012 21:15:25

1. ahh ok, dvs. hun skal søge om opholdstilladelse igen før vi søger om seperation, er det så under svenske regler?

2. klart nok at jeg skal betale børnebidrag, hvis det altså ender med det er hende som vores barn skal bo hos, men ang. hustru bidrag, jeg har en gennemsnitslig indtægt og hun intet, hverken arbejde eller andet.. dog er vores økonomi helt til rotterne, ikke meget tilovers efter alle regninger er betalt, er det ligemeget i den forstand at der kun kigges på min indtægt og ikke på udgifter?

3. ikke fair lol, jeg står så med håret i postkassen alene og skal betale ALT ´evt bidrag til hende :(
vil socialen ikke hjælpe hende med husleje osv når hun nu ikke har noget arbejde?

jeg vil bare så helskindet ud af dette som muligt, og helst sammen med min søn, og for enhver mulighed forhindre hende i at tage ham hjem til philippiner hvorefter jeg aldrig ser ham igen. men det kan hun vel heller ikke uden min tilladelse?

tak for dit svar mh.

-pangga

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.05.2012 22:00:32

Din kone kan søge om opholdstilladelse efter svenske regler nu. Normalt skal det jo gøres fra hjemlandet, men ikke når man allerede har lovligt ophold på andet grundlag.

Udgangspunktet i svensk lovgivning er, at forsørgerpligten ophører ved skilsmisse, men den ene kan pålægges at betale til den anden, hvis der er hhv. evne til at betale og behov for at få bidrag.

Du kan læse Äktenskapsbalken § 7 her: https://lagen.nu/1987:230

Hvordan reglerne for at få socialhjælp er, ved jeg ikke. Det bedste ville jo være, at din hustru fik sig et arbejde og forsørger sig selv.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 23.05.2012 10:05:00

pangga skrev: jeg vil bare så helskindet ud af dette som muligt, og helst sammen med min søn, og for enhver mulighed forhindre hende i at tage ham hjem til philippiner hvorefter jeg aldrig ser ham igen. men det kan hun vel heller ikke uden min tilladelse?
Det kommer jo an på hvordan forældremyndigheden bliver. Hvis hun får fuld forældremyndighed så må hun godt, hvis i har delt forældremyndighed så skal i som udgangspunkt være enige før end at den ene forældre må taget barnet ud af landet.

Har i delt forældremyndighed (eller har du fuld forældremyndighed) og hun rejser med barnet ud af landet for at bo på Philippinerne, og i ikke er enige om det, så er det kidnapning.

Men det er jo også noget som du skal være opmærksom på, i fald at i får delt forældremyndighed, men at sønnen kommer til at bo hos dig, og du så vælger at flytte tilbage til Danmark.
Hvis hans mor ikke vil have det, så skal du forbi hvad der i Sverige svarer til statsforvaltningen først, og få tilladelsen gennemtvunget der, før end at du flytter.

sukkerknald

Indlæg af sukkerknald » 30.05.2012 10:08:05

Har brug for hjælp eller et godt råd....

Min mand og jeg har været inde i en turbulent periode, hvor han er fraflyttet min adresse. Han er her på dispensation på grund af mit særbarn.

Udlændingeservice har nu skrevet til ham at de agter at inddrive hans opholdstilladelse, idet han ikke længere lever op til kravene om at være i Danmark... begrundelsen er at vi ikke deler adresse længere.

Vi har nu udfyldt papirene til udlændingesrvice og forklaret at vi har besluttet at genoptage vores samliv og at han igen har folkeregisteradresse her hos mig.

Vi har aldrig underskrevet separationspapirer.

Min mand er sigtet, men ikke dømt da vi endnu ikke ved om sagen kommer for en domstol. Sigtelsen er for trusler.

Vil udlændingeservice kunne inddrage hans opholdstilladelse når vi igen bor sammen og ikke har underskrevet separationspapirer.

Hvad kan vi gøre.... alle har vel lov til at tænke sig om og finde en løsning på deres problemer uden straks at blive sendt hjem eller hvad?????

soreng

Indlæg af soreng » 30.05.2012 10:24:05

I har jo svaret dem at i nu igen deler adresse, så derfor burde der ikke længere være noget problem. US sender givet et svar på jeres besvarelse om hvorfor i ikke mener at hans opholdstilladelse skal inddrives, og i det brev vil jeg tro at i får en påmindelse om at hans opholdstilladelse er betinget af at i lever sammen på samme adresse, ligesom der stod i brevet i fik da hans fs blev godkendt.Og så tror jeg egentlig ikke at us gør så meget mere ved den sag i denne omgang.

Om i har under skrevet seperationspapirer eller ej er egentlig ikke så vigtigt. Hans opholdstilladelse er (når i har fået dispensation) betinget at 2 ting.
1) i er gift
2) i lever sammen

De 2 betingelser skal til hver en tid være opfyldt for at din mand kan være i danmark på hans nuværende opholdstilladelse.

Om din mand er sigtet for trusler burde ikke betyde noget...Alle mennesker kan risikere at blive sigtet for hvad som helst.
Bliver han dømt, kan det dog have en indflydelse på om han senere kan søge f.eks permanent opholdstilladelse.

sukkerknald

Indlæg af sukkerknald » 30.05.2012 10:34:49

Ok... tak for det hurtige svar ;o)

Så er jeg lidt mere rolig...

pangga

Indlæg af pangga » 15.06.2012 12:00:00

vil lige afslutte min tråd med at vi har fundet ud af tingene sammen, og at vi trods vores skænderier elsker hinanden, så alt endte godt i denne omgang :)

-Pangga

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 18.06.2012 15:55:45

Det lyder godt for jer. :D

Besvar