Hejsa,
Håber der er nogle der kan hjælpe mig med nogle spørgsmål.
Jeg har en meget god veninde der er tyrkisk gift samt bosat i tyrkiet.
Hun ønsker nu skilsmisse - men hendes mand truer hende med deres søn. Han har taget hans danske pas så hun kan ikke længere få ham med hjem og hun ved ikke hvad hun skal gøre.
Er der nogle der kender reglerne på dette område - eller har nogle råd til hvad vi kan gøre?
Hendes mand har været meget voldelig - og føre psykisk terror på hende og deres søn. Han har lukket hendes internet og telefon så hun er meget aflukket fra omverden.
Har hun overhovedet nogle muligeder?
Jeg vil sætte meget stor pris på jeres svar, da jeg vil gøre alt for at hjælpe hende ud af denne situation.
Skilsmisse med barn i tyrkiet
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Skilsmisse med barn i tyrkiet
1) Pas: nyt dansk pas kan udstedes i Ankara og i Istanbul.
2) Med eller uden pas, så må ingen forældre tage deres barn med til udlandet uden den andens accept.
Hvis din veninde rejser til DK uden at spørgsmålet om forældremyndighed er afgjort, så er det børnebortførelse, og DK og Tyrkiet er begge forpligtet til at udlevere bortførte børn. Barnet vil derfor blive udleveret til Tyrkiet på forlangende.
Der findes krisecentre i Tyrkiet, men da jeg ikke ved, hvor i Tyrkiet din veninde bor, kan jeg ikke angive nogen adresse. Hun kan henvende sig til politiet, som kan hjælpe med at anbringe hende og barnet på et krisecenter. Krisecentre fungerer lige som i DK, så man også får vejledning om, hvordan man får anlagt skilsmissesag mv. Man kan også få en advokat til et forholdsvis beskedent salær, hvis man er uden midler. Også efter tyrkisk ret er vold skilsmissegrund. Den skal dog naturligvis kunne bevises, fx ved lægeerklæring.
2) Med eller uden pas, så må ingen forældre tage deres barn med til udlandet uden den andens accept.
Hvis din veninde rejser til DK uden at spørgsmålet om forældremyndighed er afgjort, så er det børnebortførelse, og DK og Tyrkiet er begge forpligtet til at udlevere bortførte børn. Barnet vil derfor blive udleveret til Tyrkiet på forlangende.
Der findes krisecentre i Tyrkiet, men da jeg ikke ved, hvor i Tyrkiet din veninde bor, kan jeg ikke angive nogen adresse. Hun kan henvende sig til politiet, som kan hjælpe med at anbringe hende og barnet på et krisecenter. Krisecentre fungerer lige som i DK, så man også får vejledning om, hvordan man får anlagt skilsmissesag mv. Man kan også få en advokat til et forholdsvis beskedent salær, hvis man er uden midler. Også efter tyrkisk ret er vold skilsmissegrund. Den skal dog naturligvis kunne bevises, fx ved lægeerklæring.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mange tak for svar.
Det vil sige hun har ingen mulighed for at komme hjem med sin søn?
Ved du hvornår barnet er myndigt i Tyrkiet og dermed selv kan bestemme at rejse til Danmark?
Hun bor i Ankara.
Det vil sige hun har ingen mulighed for at komme hjem med sin søn?
Ved du hvornår barnet er myndigt i Tyrkiet og dermed selv kan bestemme at rejse til Danmark?
Hun bor i Ankara.
Jo hun må rejse hjem med hendes søn hvis begge forældre er enige om dette. Det er ikke anderledes end at en af parterne et ganske almindeligt dansk lykkeligt gift ægtepar ikke må tage deres fælles barn ud af landet, hvis den anden forældre udtrykkeligt har sagt at det vil han/hun ikke have.
Før hun egenhændigt kan bestemme sig for at tage sønnen ud af Tyrkiet med hende, kræver det at domstolene har været inde over hende. Hun kan jo selvfølglig bare få udstedt et nyt dansk pas, og rejse alligevel, men det vil være kidnapning, og vil bestemt ikke tale for hendes sag når og hvis det skal besluttes om der skal være delt forældremyndighed.
Før hun egenhændigt kan bestemme sig for at tage sønnen ud af Tyrkiet med hende, kræver det at domstolene har været inde over hende. Hun kan jo selvfølglig bare få udstedt et nyt dansk pas, og rejse alligevel, men det vil være kidnapning, og vil bestemt ikke tale for hendes sag når og hvis det skal besluttes om der skal være delt forældremyndighed.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Myndighedsalderen er 18 år, ligesom i DK.
Et barn på 15 år (dvs. 15 år og 6 mdr.) KAN blive erklæret myndigt af domstolene tidligere, men det ses dog sjældent. Desuden kræver det værgernes (normalt = forældrenes) samtykke. Denne mulighed er derfor ingen smutvej udenom faderen.
Et barn på 15 år (dvs. 15 år og 6 mdr.) KAN blive erklæret myndigt af domstolene tidligere, men det ses dog sjældent. Desuden kræver det værgernes (normalt = forældrenes) samtykke. Denne mulighed er derfor ingen smutvej udenom faderen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG