SKILSMISSE MED PERMANENT OT

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Chris K

SKILSMISSE MED PERMANENT OT

Indlæg af Chris K » 07.03.2012 21:16:39

Hej Allesammen,

Jeg er an afrikansk pige som har været gift med en dansker siden 2007, vi blev gift i maj 07 i Dk og boede deroppe indtil sommer 09 hvor vi sammen flyttet op til sverige til datum, jeg fik mit tidsubegrænset ophold i 2010,da vi havde vores dokumentation på plads da vi søgte om opholdtilladelse til mig i Malmø Sverige.

Nu efter 5år sammen skal vi skilles fordi ægteskabet fungere ikke længere og vi har et købt lejllihed i Malmø sammen 50/50 og en ejerlelj i Dk som har været til salg uden held siden vores flytning fra Dk i 09.

Min mand og jeg har snakket tingene igennem og han synes at jeg skal behold lejl i Malmø og ham den I Dk da jeg fik ofrede mit karrier og familie til at flytte sammen med ham, da det har været svært for mig at få en faglig arbejde med min bachelorgrad uddanelse heroppe som sociolog.

Har i ojeblikket ikke en fuldtids job men er søgende udover en deltidsstilling som jeg få nogle timer ind imellem og er medlem af A kasse og fag førening

Mit sporgsmål er, for jeg lov at behold mit lejl og blive bøende i sverige efter vores skilmisse da vi ikke har børn?

Hvad er mine rettigheder, kan jeg stadig opnå svensk medbogerskab i 2013 hvis jeg bliver ikke længere gift med ham??

Er der nogen som har konkret svar til disse sporgsmål da jeg vil gerne at vi kan igang snart så vi begge to kan videre med vores liv.

Vi er ikke uvenner med hinanden, har faktisk arbejdet på vores forskellighedernog synes at det er bedst at gå fra hinanden da vi ikke fungere længere godt som par.

Mvh
Ck

fundiver199

Re: SKILSMISSE MED PERMANENT OT

Indlæg af fundiver199 » 08.03.2012 05:55:43

Hvis du har tidsubegrænset opholdstilladelse i Sverige (permanent uppholdstilstand), så er din opholdstilladelse jo netop ikke længere tilknyttet andre betingelser end, at du fortsat bor i Sverige. Så det kan du sagtens blive ved med at gøre, selvom du bliver skilt. Og du kan også søge om svensk statsborgerskab, når du opfylder kravene herfor.

Derimod vil du ikke uden videre kunne flytte til Danmark, før du evt. er blevet svensk statstborger. Eller rettere sagt: Det kan du godt, men så skal du søge om en ny opholdstilladelse og dermed starte fuldstændig "forfra". Hvis du f.eks. får tilbudt et job i Danmark med en løn på 375.000 DKK om året, så kan der gives opholdstilladelse efter beløbsordningen. Men det vil være lidt "risky business", da den vil være tidsbegrænset de første 5 år og bortfalde, hvis du mister dit job. Og så har du ingenting og må rejse hele vejen tilbage til dit hjemland.

Chris K

Indlæg af Chris K » 08.03.2012 10:30:50

Tak for response, det er bare fordi jeg fik læst nogle indlæg herinde omkring skilsmisse som fik mig i tvivl og sætter tænker igang, som feks at selvom man har permanent eller midlertidlig ophold så få man et brev om hvorfor opholdtilladelse ikke må indrages men jeg nu gætter på det må være kun Dk der gør det.

Udover at jeg synes det må være en meget ondt måde at behandle nogen som har ofrede 5år af sit liv og drøm væk for en dansker , kun for at risikere til at blive udvist ved skilsmisse.

Jeg har ikke tænkt mig at flytte til Dk, vil helst blive bøende i sverige og opnå statsborgerskab efter mit 5år på landet og håber jeg stadig kan med eller uden en mand, da jeg har slet ikke travlt eller lyst til at gifte sig igen,ihvertfald ikke foreløbig :roll: .

Jeg er forresten meget dansk integreret mht. sprog og det hele, kan ikke svensk ,
lige nu kan jeg arbejde som grænsergænger med arbejdstilladelse i Dk, men kan jeg så ikke stadig pendle efter jeg er skilt med et job i Dk og boende i Malmø??

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.03.2012 11:13:49

Hvis du allerede har en arbejdstilladelse i Danmark, så påvirkes den selvfølgelig ikke af din skilsmisse. Hvor har du læst, at en dansk opholdtilladelse kan inddrages ved skilsmisse, selvom den er tidsubegrænset (permanent)? Det er fuldstændig forkert information, så hvis der er tale om indlæg her i forum, hvor der står noget sådant, skal vi have dem slettet. Så du må meget gerne poste et link til dem, så en moderator kan kigge på det.

En tidsbegrænset (midlertidig) opholdstilladelse som ægtefællesammenført kan derimod naturligvis inddrages ved skilsmisse. Det er en vigtig del med hele formålet med at gøre opholdstilladelsen tidsbegrænset i starten, at man dermed vil gøre det vanskeligere at benytte kortvarige proformaægteskaber til at få permanent opholdstilladelse i Danmark.

Uden en sådan regel kunne man jo betale en dansk statsborger 50.000 kroner for at indgå et ægteskab, der så kunne ophæves igen 6 måneder senere, når opholdstilladelsen var i hus. Men når der er krav om mange års samliv på fælles bopæl og forsørgeleskrav, er det selvfølgelig langt mindre attraktivt for danske statsborgere at medvirke i sådanne ulovlige arrangementer. Og det er hovedårsagen til, at man i Danmark og andre lande overhovedet har indført et sådant system, hvor en opholdstilladelse i første omgang kun gives for et vist antal år.

For ægtefællesammenførte er den vigtigste betydning af at skifte fra tidsbegrænset til tidsubegrænset opholdstilladelse netop, at de herefter ikke er "tvunget" til at fortsætte samlivet med deres ægtefælle men frit kan vælge på samme måde som indfødte borgere.

Og i Sverige, hvor man er noget mindre bekymret for indvandring, end man er i Danmark, har man så bare valgt at give ægtefællesammenførte den frihed allerede efter 2 år, hvor kravet i Danmark er mindst 4 år og i flere andre europæiske lande 5 år.

Chris K

Indlæg af Chris K » 08.03.2012 13:05:06

Hej Fundiver,

Tusind tak for dine svar, de har gjordt mig klogere og fjernet mine bekymringer,
Nu skal vi igang med at ansøge om separation, og håber at alt kan gå for mig, mht. jeg skal beholde vores bostadsratt i sverige, og min mand skal flytte tilbage til Dk, håber ikke det bliver for besværlig for mig da han er enige at ville betale bidrage til mig som dækker avgiften i lejl og stå som cautionist hvis banken kræver det indtil jeg få et fultidsjob.
Jeg har ikke en svensk sygesikringskort da jeg har en dansk sygesikringskort som gælder for pendler men udløber til september, kan jeg så stadig brug sygehuset i Dk? hvordan få jeg en svensk sygesikringskort efter vi har gået fra hinanden,
hvor kan vi få gratis advokats rådgivning som kan vejlede os om reglerne så jeg som udlænding ikke havner i en ubehagelig situation??
men jeg må tror på med mit PUT har jeg ret til at benytte den svenske offentlige midler da vi har bøede her i 3år og samlede 5år i både Dk og Sverige, og jeg fik mit PUT med det samme efter vi flyttede til sverige da vi dokumenteret vores samleve i Dk i 2år..
derfor har jeg haft mit PUT i snart 2år nu og kan søge om et svensk pas i 2014.

Hvad skal jeg gør for at kunne få det(pas) , skal jeg tage en uddannelse, arbejde i sverige eller lære svensk inden da for at kunne styrke min sag om pas da jeg bliver ikke længere gift på dette tidspunkt??

Undskyld mine mange spørgsmål men de er bare så meget der kommer i tanker når man som udlændning ikke kender meget til området..

Ang hvor jeg læst artikle om indragelse, skal jeg nok finde det og kopi linken og paste her når jeg gør fordi jeg blev lige pludselig forvirret og usikker og min mand troede ikke selv på det :shock:

Mvh C

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.03.2012 17:04:09

Mht. reglerne for at blive svensk statsborger, så har det overhovedet ingen betydning at du ikke længere er gift, når din ægtefælle ikke er svensk.

Du kan læse reglerne her: http://www.migrationsverket.se/ og du kan vælge engelsk eller fransk mv, hvis du er bedre til andre sprog end svensk.
mh
Rådgiver for ÆUG

Chris K

Indlæg af Chris K » 08.03.2012 19:43:37

Tak Mh for dit svar, har læst om det, jeg skal være boende i sverige i minimum 5år for at kunne ansøge om det. behover vi nogen advokat der kan råd os igennem separation og skilmisse da vi er enige om tingene?

Forresten er jeg dansk talende med engelsk som modersmål..:).

Da vi er i tvivl om hvorvidt jeg få lov at behold vores bostadsratt i malmø 100% da vi har 50/50 ejerskab lige nu, fordi min mand skal behold den vi ejede i Dk da den kunne ikke sælges i de 3år vi har boet herude i Sverige..

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.03.2012 20:09:52

Hvis I er helt enige om skilsmisse, og om vilkårene, så behøver I ikke at have advokat på.

Hvis I vil skilles i Sverige er processen lidt anderledes end den er i DK. Når I ikke har børn, kan I i Sverige blive skilt omgående.

Hvis I vil skilles i DK, skal din mand flytte dertil først. I DK skal I separeres først, og kan tidligst blive endelig skilt efter 6 mdr. Læs her:
http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6012

I hverken Sverige eller DK er der nogen, der blander sig i, hvordan I fordeler jeres formue. Muligvis kan det være fornuftigt at have en advokat med, når din mand overfører sin halvdel af bostadsrätten til dig, og for at sikre jer at aftalen om bidrag fra ham til dig bliver, som I ønsker. Hvis man ikke er jurist, kan man komme til at skrive noget, der kan misforstås og blive til bøvl senere hen. Mht. boligen i DK, hvis den udelukkende står i hans navn alligevel, behøver I jo ikke at gøre noget som helst ved den.
mh
Rådgiver for ÆUG

Chris K

Indlæg af Chris K » 08.03.2012 20:32:19

Tusind tak Mh for din hurtige og hjælpsom svar, det sætter jeg pris på.
Vi skal skilles i Sverige og har ingen barn, kan vi så bare søge om skilsmisse eller separation, vi er begge to novice og aldrig provet det før, min mand er nemlig 35år og jeg 32år, har været kæreste siden jeg var 24år og gift i 07 :) så derfor bruger vi hjælp hvor vi kan for at kunne gøre de rigtige mht. mig som udlænding heroppe:)

Det er meget hjælpsom med dine information, dem skal vi nok brug da jeg synes i er så klog herinde og jeres indsats er bare ubeskrivelig..

Jeg har tænk mig om hvordan jeg kan bidrag til at hjælp andre herinde eller støtte det i gør i ÆUG ??

Jeg er selv uddannet sociolog og kunne godt tænk mig at hjælp nogle andre med de erfaringer jeg har selv haft som en dansk gift afrikansk..

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.03.2012 21:04:40

I Sverige søger I direkte om skilsmisse. Det foregår ved domstolen, men er ikke noget dramatisk.

I kan læse om det her: http://www.domstol.se/Familj/Skilsmassa/

Desværre kun på svensk, klikker du på engelsk får du blot en generel information, ikke noget specifikt om skilsmisse.
mh
Rådgiver for ÆUG

MSH

Indlæg af MSH » 20.03.2012 16:34:49

Chris:

Du kan støtte ÆUG's arbejde ved at melde dig ind i foreningen her:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/kon ... emsservice

MVH,

MSH.

Besvar