Jeg skriver dette indlæg for min veninde, som stadigt venter på at få sit brugernavn fra Ægteskab uden Grænser (hun er tilmeldt), men står og har rigtigt meget brug for hjælp, så jeg håber nogle vil svare
Hej,
Vi er et kærestepar, som har været sammen i lidt over 4 måneder og mødte hinanden gennem venner.
Min kæreste kommer fra Gambia og kom til Danmark (gennem de danske regler), fordi han havde giftet sig med en dansk kvinde, i Oktober 2010.
Forholdet gik dog ikke, og han flyttede ud i Marts 2010. De er separeret og har lige modtaget skilsmissepapirerne.
Idet min kæreste er i landet pga. sit ægteskab, er det forventeligt, at hans opholdstilladelse indstilles i forbindelse med skilsmissen.
I forbindelse med ægteskabet har han og konen indgået en aftale om særeje, primært for at sikre hendes faste bolig. Men eftersom min kæreste har opgivet alt i Gambia og ikke har noget fast job, men blot har sin danskskole, er vi, i forbindelse med, at vi læste et andet oplæg herinde, blevet i tvivl om, hvorvidt han faktisk var berettiget til ægtefællebidrag gennem seperationstiden – og er det noget, han på nogen måde kan gøre krav på nu?
Det skal hertil nævnes, at konen, da han kom til landet, var uden arbejde, hvorfor min kæreste modtog dagpenge, indtil hun fik job.
Vi vil naturligvis ikke undvære hinanden og er villige til at gifte os – for det er nødvendigt – men vi ville rigtig gerne høre, om det mon var muligt at undgå Sverigesløsningen; Min kæreste har familie i Norge, og ville evt. kunne blive der i nogen tid, mens jeg søgte om at få ham til landet?
Er der, i øvrigt, nogen tommelfingerregel om, hvor længe der normalt går fra skilsmissepapirerne er underskrevet til sagen er færdig – og dertil, om der er nogen cirka beregningstid til ægteskabsindgåelsen; papirer, ventetid osv., idet vi jo skal nå at gifte os mellem skilsmissen og ”hjem”sendelsen.
Håber at nogen kan hjælpe os!
Mvh veninden
Kompliceret situation
-
Re: Kompliceret situation
De danske familiesammenføringsregler kan man læse om under "jeg vil..." Men en forudsætning for overhovedet at kunne søge er, at man er gift eller har boet sammen i mindst 18 måneder (og ikke har været gift med en anden i det tidsrum). Så før manden er blevet skilt, kan I jo ligesom ikke rigtig komme videre. Det samme gælder også for anvendelse af EU-reglerne eller om man vil "sverigesløsningen".
Det kan ikke passe, at din kæreste har modtaget dagpenge i Danmark. For at blive berettiget til dagpenge skal man være medlem af en A-kasse og have arbejdet i 12 måneder.
Det kan ikke passe, at din kæreste har modtaget dagpenge i Danmark. For at blive berettiget til dagpenge skal man være medlem af en A-kasse og have arbejdet i 12 måneder.
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Din kæreste kan søge om ægtefællebidrag (via statsforvaltningen), og han kan også påberåbe sig 'urimeligt ringe'-reglen og derved få mulighed for at få et beløb fra hustruen trods særejeægtepagten.
Han skal bruge en advokat til 'urimeligt ringe'-sagen, og da han er uden indkomst har han mulighed for at søge fri proces, dvs. det offentlige betaler hans advokatomkostninger. Find straks en advokat, der vil påtage sig såvel ansøgning om fri proces som selve sagen/sagerne.
NETOP når der er tale om udenlandske ægtefæller, som har opgivet deres daglige tilværelse og hjemlige sikkerhedsnet for at flytte til DK, er domstolene begyndt at tilkende kortvarige ægtefællebidrag OGSÅ ved kortvarige ægteskaber. Det er vel også rimeligt, at den, der vil at en udenlandsk ægtefælle skal komme til DK og være helt uden anden social sikkerhed end netop ægtefællen må påtage sig en lidt videre forpligtelse, end den, der finder sig en ægtefælle som har det danske, sociale sikkerhedsnet under sig.
Og man HAR altså ikke en juridisk bindene forsørgelsespligt over for en kæreste.
Han skal bruge en advokat til 'urimeligt ringe'-sagen, og da han er uden indkomst har han mulighed for at søge fri proces, dvs. det offentlige betaler hans advokatomkostninger. Find straks en advokat, der vil påtage sig såvel ansøgning om fri proces som selve sagen/sagerne.
NETOP når der er tale om udenlandske ægtefæller, som har opgivet deres daglige tilværelse og hjemlige sikkerhedsnet for at flytte til DK, er domstolene begyndt at tilkende kortvarige ægtefællebidrag OGSÅ ved kortvarige ægteskaber. Det er vel også rimeligt, at den, der vil at en udenlandsk ægtefælle skal komme til DK og være helt uden anden social sikkerhed end netop ægtefællen må påtage sig en lidt videre forpligtelse, end den, der finder sig en ægtefælle som har det danske, sociale sikkerhedsnet under sig.
Og man HAR altså ikke en juridisk bindene forsørgelsespligt over for en kæreste.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Hvis ægtefællebidrag ikke kan komme på tale, kan din kæreste søge om starthjælp hos kommunen. Kommunens udgift hertil trækkes så fra den bankgaranti, som hans danske ægtefælle har stillet, indtil garantien evt. er brugt op.
Modtagelse af sociale ydelser vil betyde, at hans opholdstilladelse inddrages / ikke kan forlænges. Men det vil jo ske alligevel som følge af skilsmissen, så det gør i en situation som denne hverken fra eller til.
Når/hvis I gifter jer, så vil både starthjælp og ægtefællebidrag ophøre.
Modtagelse af sociale ydelser vil betyde, at hans opholdstilladelse inddrages / ikke kan forlænges. Men det vil jo ske alligevel som følge af skilsmissen, så det gør i en situation som denne hverken fra eller til.
Når/hvis I gifter jer, så vil både starthjælp og ægtefællebidrag ophøre.
Så virker min egen profil
Tusind tak for de fyldestgørende, hurtige svar!! Advokaten er den første ting på programmet for i morgen!
Hav en god aften,
/S
Tusind tak for de fyldestgørende, hurtige svar!! Advokaten er den første ting på programmet for i morgen!
Hav en god aften,
/S