Vil gerne skilles kan nogle hjælpe mig?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Fatima_dk

Vil gerne skilles kan nogle hjælpe mig?

Indlæg af Fatima_dk » 17.07.2009 22:41:06

hejsa
jeg er en tyrkisk pige som er gift i 7 år og har en søn på 3år. jeg har boet sammen med min forældre i næsten 2 år. pga af at min man slog mig en gang og at kan skriver med piger og drikker. :( før var det megert svart jeg tænkte heletiden på min søn men nu vil jeg ikke tænke på andre fordi kan godt se at min søn er glad nå han er sammen med mig og er lykkelig, jeg kunne ikke klage det mere men nu har jeg tænk mig rigtig om. men jeg vil lige spørge om nogle ting og om der er nogle da kan hjælpe mig. jeg er selv dansk statborger og min mand er tyrkisk statsborger nå jeg skal skilles er det nok jeg skilles herfra eller skal jeg også srive under papir og ha jeg noget med avukater at gøre i tyrkiet da vielsen er forgået der? selvom jeg er dansstarborger=? hvordan forgår det med barnet har jeg lov at beholde ham? oh vi har nogle lån i banken hvordan skal det forgår hvis min man ikke for ophald her i danmark er det mig da betaler?
fordi jeg vil ikke ha han skal få sit opholdstilladelse da han truer mig med at jeg ikke skal giftes resten af min liv og ata hans son ikke skal sige far til et anden mand:( han er altid i forvejen få mig:(

jeg vil være glad hvis nogle har erfaring med det som kan hjælpe mig

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vil gerne skilles kan nogle hjælpe mig?

Indlæg af mh1 » 18.07.2009 12:05:51

Det er fuldstændig lige meget , hvor du blev viet. Som dansk statsborger og bosiddende i DK kan du blive skilt i DK. :)

I din situation bør du have en advokat på. Hvis din økonomi ikke er fantastisk god, kan du søge om at få fri proces, dvs. om at staten betaler din advokat. :)

Du skal gå til Statsforvaltningen både for at søge om skilsmisse og for at søge om fri proces. Læs mere her:
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=562

Du kan blive skilt straks, uden forudgående separation, når I har levet adskilt i de seneste to år. "I kan blive skilt, hvis I ikke har boet sammen i 2 år, fordi I har været uenige. Hvis I ønsker at blive skilt på denne baggrund, skal I medsende bevis for, at I ikke har boet sammen i 2 år. Det kan f.eks. være et brev, hvor venner eller familie med underskrift har bekræftet, at I ikke har boet sammen i 2 år pga. uenighed. Det kan også være folkeregisterattester, som viser, at I har været tilmeldt forskellige adresser i de sidste 2 år. "

Du skal ikke tage dig af, at der står 'I' i vejledningen, det gælder også når man ikke er enige om at blive skilt, og derfor må en tur i retten. :)

Når din søn har været hos dig i de to år, er der næppe grund til at være bange for at han ikke kommer til at bo hos dig også i fremtiden. :)

Du kan gå til en retshjælp (gratis) og få lidt mere at vide. Hvis du bor i/ i nærheden af Århus, kan du gå til Århus Retshjælp (lige ved siden af Domhuset, overfor AROS kunstmuseet/ RIdehuset). Ellers søg på nettet efter den nærmeste. :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar