Skilsmisse og flytning tilbage til Danmark

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mullinut

Skilsmisse og flytning tilbage til Danmark

Indlæg af mullinut » 13.07.2009 14:07:19

Jeg er gift med en Englender, og har boet i England i 10. Jeg har 2 born fra tidligere egteskab.
nu er situationen at jeg vil skilles, og flytte hjem til Danmark og familien.

Hvordan er jeg stillet rent okonomisk hvis jeg ikke kan finde arbejde med det samme?
Vi har hus, og der er kun geld i det, men min "snart" exmand har veret rar at overtage rest geld, sa jeg kan starte pa en frisk.

Al hjelp og oplysning kan bruges.

Tak
Mulli :D

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Skilsmisse og flytning tilbage til Danmark

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.07.2009 15:18:03

I henhold til EU-reglerne, må en EU-borger ikke stilles ringere ved hjemkomst end alle andre statsborgere i hjemlandet, som ikke er flyttet til udlandet. Du vil derfor skulle behandles som om, du aldrig har været udrejst.

Er du medlem af en A-kasse, kan du få arbejdsløshedsdagpenge derfra. Om du kan få overført eventuel A-kassebidrag fra England til Danmark, må du nok forhører dig om hos de pågældende kasser. Er du ikke i en A-kasse, kan du ved hjemkomsten få kontanthjælp.

Du er at betragte som EU-borger, idet du flytter fra ét EU-land til et andet EU-land. Det betyder også, at du blot kan rejse afsted uden at ansøge nogen myndigheder om lov først. Men efter hjemkomsten skal du selvfølgelig melde din ankomst til Folkeregisteret i den kommune du flytter til.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.07.2009 17:04:06

Når du har været bortrejst fra Danmark i mere end 7 år, hedder den økonomiske hjælp, du kan få fra kommunen, starthjælp og ikke kontanthjælp - hvis du altså ikke er medlem af en a-kasse.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.07.2009 17:46:27

Der er jeg så ikke enig med skaanebo, netop fordi man som EU-borgere ikke må stilles ringere end landets andre borgere, som ikke har udnyttet den fri bevægelighed indenfor EU.

Jeg ville bedre kunne forstå det, hvis man var rejst til et land udenfor EU/EØS-området, og derefter ønsker at vende tilbage. Så ville starthjælpen have været svaret.

Så det må komme an på en prøve. Måske spørgeren, når vedkommende kender svaret, vil fortælle os om det herinde?
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mullinut

Indlæg af mullinut » 14.07.2009 08:54:31

Tusind tak for svar, jeg vil prove at finde en email adr. til den kommune hvor jeg skal flytte til, og sporge med hensyn til Okonomi.

Mange tak
Mulli

Besvar