Skildmisse: Min kones veninde er presset.

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sanse-overload

Skildmisse: Min kones veninde er presset.

Indlæg af sanse-overload » 18.12.2024 21:05:42

Så blev det min tur til at spørge om hjælp.

Vi kom til Danmark og det er skønt, min kone er på sprogskole, har mødt venner og det har været super sundt.
Hun er blevet gode veninder med en dame(50år) som kom til danmark for 3 år siden godt og vel, en stille dame som vi over det seneste års tid har delt lidt forskellige historier omkring hende og hendes danske mand.
De køre processen hvor der er tale om dansk ægtefællesammenføring og ikke den tilgang med en tur til sverige, jeg kender ikke alle detaljerne om dette.

Vi ved han er en fulderik og vi er overbevist om at han udsætter hende for psykisk vold.
  • Han bander af hende, kalder hende grimme ting
  • Han har utroligt stramme regler for hvad hun må og ikke må. "man skal være hjemme klokken 5, da der skal være mad på bordet 6"
  • Han fortæller hende gang på gang at hun bare er der for hans penge, som der vist ikke er mange af.
  • Han siger hun bare venter på at hun kan få opholdstilladelse, så hun kan skildes fra ham.
  • Han gav hende en verbal røvfuld og smed hende ud af lejligheden da hun kom senere hjem end aftalt fra firma julefrokosten, der blev ikke drukket. Sagde hun skulle sove på sofaen (i flere dage) og troede hende med at ville skildes.
  • Han bruger ofte det her med at ville skildes som en trussel.
Ud over den psykiske vold har min kone også set hende komme på arbejde med mærker der kunne indikere at hun har fået bank, blandt andet blå øje mm.
Hun sagde hun var faldet ned af en trappe, men det er svært at tro på. Hun har fortalt han læser hendes beskeder på facebook, mobilen, har adgang til alt hendes ting som er bundet op på nemid osv.

Der er børn som blev bragt med ind i ægteskabet, og vi har nu hørt fra et andet sted, at det ene barn har spurgt(i fortrolighed) en forældre om de ved hvad der vil ske med dem hvis moren bliver skildt, altså om ungerne og mor vil blive sendt hjem til landet de kom fra.
Ungerne taler flydene dansk og i noget omfang deres mors modersmål.

Vi ragte ud til forældre telefonen tidligere i dag og snakkede med dem omkring det her med børnenes ve og vel, men vi føler os noget usikre på hvad vi kan gøre og hvem vi skal snakke med, om det så handler om en anonym indmeldelse eller om det handler om at forsøge at tage en snak med moren inden vi gør andet.
Vi vil hende det bedste og ønsker ikke at være årsagen til hun ender med at leve i dårlige kår (selv om det absolut ikke er en god situation nu) Det er min kones indtryk at moren vælger at "leve" med situationen, da det stadig er markant bedre end hvad hun ville kunne tilbyde ungerne i hjemlandet.

Jeg har sikkert overset noget og ved godt det er en kaotisk post, vi er bare i vildrede, jeg skal nok opdatere med mere information hvis der er ting jeg kan svare på.

Det er svært

mhg

Re: Skildmisse: Min kones veninde er presset.

Indlæg af mhg » 20.12.2024 11:06:02

Der er flere mulige steder at få hjælp og støtte, en af dem finder I her:

Vold mod udenlandske kvinder:

Selvstændig landsdækkende rådgivning for voldsudsatte kvinder med udenlandsk baggrund.
www.vold-mod-udenlandske-kvinder.dk

Indvandrer Kvindecentret:

Privat medlemsbaseret forening på Nørrebro, der arbejder for empowerment og inklusion af socialt udsatte etniske minoritetskvinder og deres familier. Tilbyder både rådgivning og netværkscafeer.
www.i-kc.dk
telefon 35396985

De vil blandt andet kunne bekræfte, hvad jeg her har kopieret fra nyidanmark, og som handler om at det er muligt bevare opholdstilladelse efter skilsmisse, hvis der er vold i forholdet:

"Nedenfor kan du læse mere om, hvad der skal til, for at din opholdstilladelse kan bevares.

Bemærk i den forbindelse, at der gælder særlige regler, hvis:

du og din ægtefælle/samlever flytter fra hinanden eller bliver skilt, fordi du eller dit barn har været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast m.v. her i landet eller
din ægtefælle/samlever er afgået ved døden.
Begrebet ”overgreb mv.” kan i denne forbindelse omfatte:

Vold i form af fysiske overgreb eller forbrydelser, hvori fysiske overgreb indgår, fx voldtægt eller røveri.
Trusler om vold.
At udsætte andre for fare, fx ved at skabe en farlig situation, der kan føre til nærliggende fare for nogens liv eller førlighed, jf. straffelovens §§ 250-254.
Gentagen eller grov psykisk vold.
Krænkelse ved vanrøgt eller nedværdigende behandling af personer under 18 år, jf. straffelovens § 213.
Negativ social kontrol."
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar