Hej.
Jeg skriver på vejene af min samlever, som er filippinsk statsborger og er stadigvæk gift på Filippinerne, hvor der findes ingen skillsmisse. Så vi vil gerne at hun kan blive skilt her i Danmark. Problemet er at hun endnu ikke har boet her i to år.
Jeg har forleden snakket med en tysk familieadvokat, som sagde i Tyskland kan man fravige krav om den tid man har været i landet, hvis man kommer fra Filippinerne ud fra følgende argumentation:
Idet der findes ingen skillsmisse på Filippinerne vil man som filippinsk statsborger i Tyskland ikke har mulighed for at blive skilt, dette er dog i strid med grundrettigheder i Tyskland, så derfor kan der fraviges krav om ophold i et bestemt tid.
Er der nogen, som ved om man kan bruge den samen argumentation her i Danmark? Altså at sige, det er i strid med grundrettigheder i Danmark at man ikke kan blive skilt, det kan man som filippinsk statsborger dog ikke, så derfor har Danmark kompetencer til at gennemføre sagen også uden at man har opholdt sig i Danmark i to år?
Tusind tak på forhånd og en god aften til jer alle.
Mvh
Jolev
Skillsmisse som filippina i Danmark
Re: Skillsmisse som filippina i Danmark
Jeg tvivler, da der i maj i år blev taget endnu et skridt hen mod at indføre skilsmisse OG det er muligt - omend besværligt og dyrt - at få opløst sit ægteskab ved annullering.
Hvis/når det kan lade sig gøre at få en skilsmisse i Danmark, skal den endvidere godkendes af Filippinerne, før hun vil kunne bruge den til at blive gift i DK.
Hvis/når det kan lade sig gøre at få en skilsmisse i Danmark, skal den endvidere godkendes af Filippinerne, før hun vil kunne bruge den til at blive gift i DK.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG