Skilsmisse - rettigheder

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dindil
Indlæg: 33
Tilmeldt: 20.10.2016 14:36:13

Skilsmisse - rettigheder

Indlæg af dindil » 17.01.2023 09:39:05

Hej, jeg ønsker at blive skilt fra min mand. Vi har to børn under 10 år. Han har været i Danmark i 6 år - har har aldrig arbejdet, ikke færdiggjort dansk, sidder bare hjemme. Vi lever af min indkomst, han har indkomst i sit hjemland men bruger ikke en krone her. Spare bare op.
Jeg har håbet troet, med tiden vil ting blive bedre men han er meget psykisk voldsom. Jeg kan ikke mere. Jeg tror ikke det ændre sig. Jeg får bare skylden for alt, hvad der er galt i hans liv.

Jeg har bedt ham rejse til hjemlandet og tænke over hvad han vil osv men ingen ting. Han siger skældsord og nedgør mig men fremstiller sig rigtig godt udad til. Jeg lever faktisk mere eller mindre som alene mor og har gjort i mange år.

Nu tænker jeg søge om skilsmisse. Jeg syntes det bedst for børne og mig hvis han rejser hjem, men han måske vælge og blive? ( har midlertidig opholdstilladelse?)

Jeg ejer alt herover men han har penge derover. Skal hans penge med i bodelingen?

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Skilsmisse - rettigheder

Indlæg af mhg » 17.01.2023 16:10:25

Hvis I ikke har lavet ægtepagt, så skal alle jeres respektive aktiver (opsparing, ejerbolig, bil mm.) deles ved skilsmisse, uanset om aktiverne er i DK eller ikke. Problemet er, om der kan fremskaffes bevis for en evt. formue i udlandet, samt at få hentet din andel til DK, hvis formuen er så stor, at han skal dele den med dig. Til den del bør du få en advokat på, da du næppe kan forvente at din ægtefælle frivilligt går med til både skilsmisse og deling. Afhængig af din indkomst har du evt. mulighed for at få fri proces (dvs. at din advokat bliver betalt af det offentlige):
https://civilstyrelsen.dk/sagsomraader/fri-proces

Kontakt en advokat med speciale i familieret, og bed evt. vedkommende om at søge fri proces til dig.

Mht. om din mand vil vælge at blive I DK efter skilsmisse, så vil det at I har fælles børn kunne give ham ret til at bevare opholdstilladelse, på betingelse af at han 1) som minimum får 'normalsamvær' 2) udøver sin samværsret, og under samværet behandler sine børn ordentligt. Han vil skulle søge om bevarelse, det sker ikke automatisk.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

dindil
Indlæg: 33
Tilmeldt: 20.10.2016 14:36:13

Re: Skilsmisse - rettigheder

Indlæg af dindil » 18.01.2023 18:41:08

Det at blive i DK, hvad med forsørge sig selv, bolig osv? Hvad er normal samvær? Han har aldrig arbejdet her, har ik færdiggjort dansk skole og kan ikke snakke sproget rigitgt.

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Skilsmisse - rettigheder

Indlæg af mhg » 22.01.2023 08:23:54

@ dindil,
hvad din til den tid exmand skal leve af er ikke dit problem, medmindre du vil blive dømt til at skulle betale ægtefællebidrag, hvilket der er en lille risiko for. Også derfor bør du absolut få en advokat på.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

dindil
Indlæg: 33
Tilmeldt: 20.10.2016 14:36:13

Re: Skilsmisse - rettigheder

Indlæg af dindil » 17.01.2024 05:45:46

Hej,

Nu er vi separeret og han har fundet et arbejde i Danmark. Han er her stadig på baggrund af familiesammenføringen som jeg forstår. Han ser børnene 2-4 gange om måneden i nogle timer. Ellers ringer han til dem ofte, de er dog 2 og 4 så de forstår ikke det med snakke i telefon med ham. Er det nok samvær til blive i DK? Hvormeget er normal samvær?

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Skilsmisse - rettigheder

Indlæg af mhg » 17.01.2024 15:16:56

Dokumenter samværet så godt du kan, og når det bliver aktuelt - og det bliver det først EFTER endelig skilsmisse i sager, hvor der er fællesbørn med dansk statsborgerskab - dokumenterer du hvor meget/lidt, der er. Det er op til myndighederne (som også vil kræve anden dokumentation end den, du kan give) at vurdere, om der er tilstrækkeligt samvær til at det vil være i børnenes tarv, at deres far bliver i Danmark.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

dindil
Indlæg: 33
Tilmeldt: 20.10.2016 14:36:13

Re: Skilsmisse - rettigheder

Indlæg af dindil » 20.01.2024 09:13:37

Ok.

Forstår jeg at når skilsmissen går igennem - straks herefter begynder Udlændingestyrelsen at undersøge de her ting og inden for et en måned eller 2 så træffer de en afgørelse?

Han har aldrig været interesseret i børnene som så og har været bortrejst næsten 8 mdr af 2023 hvor han kun talte med dem i telefonen. En på 2 og 4. Men det virker til han ligepludselig gerne vil se dem mere måske pga af opholdstilladelse. Vil Udlændingestyrelsen kunne gennemskue sådan noget?

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Skilsmisse - rettigheder

Indlæg af mhg » 24.01.2024 10:57:15

Når Udlændingestyrelsen får besked fra Familieretshuset om at en tredjelands-udlænding uden permanent ophold er blevet skilt, skriver de til vedkommende og oplyser, at de påtænker at inddrage opholdstilladelsen, og spørger om der er nogen grund til at de ikke skulle gøre det. En sådan grund kan fx være tilknytning til børn. Og faderen søger formodentlig ogå råd og vejledning om, hvordan han kan blive.

Og ja, Udlændingestyrelsen kan gennemskue finter.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

dindil
Indlæg: 33
Tilmeldt: 20.10.2016 14:36:13

Re: Skilsmisse - rettigheder

Indlæg af dindil » 14.02.2024 21:11:25

Hej, hvis han vil have fastsat samvær af familieretshuset. Venter Udlændingestyrelsen på afgørelsen derfra inden de træffer afgørelse?

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Skilsmisse - rettigheder

Indlæg af mhg » 18.02.2024 18:21:27

Ja, hvis ikke et forældrepar selv har lavet en aftale, så må et evt. samvær jo kunne dokumenteres på anden vis.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar