Skilsmisse og forlængelse af familiessammenføring

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lars1978
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2017 20:38:49

Skilsmisse og forlængelse af familiessammenføring

Indlæg af Lars1978 » 26.05.2022 06:17:23

Hejsa,

Min kone fra Kina og jeg står desværre i den situation, at vi vil skilles. Vi har et fælles barn på 4 år, og det ender nok med, at en 5/2 ordning, hvor jeg er bopælsforælderen, der hende mest, da min kone arbejder i restaurationsbranchen, hvor hun kommer sent hjem.

Først og fremmest antager jeg ikke, det bliver et problem at få en ny opholdstilladelse til min kone fremadrettet, da vi har et barn med fælles forældremyndighed over. Problemet er, at vi skal ansøge om forlængelse af hendes familiesammenføring til september. Vi bor stadig sammen og har det ok sammen, så jeg ved ikke, om det smarteste er at vente med at søge om skilsmisse til hun har fået sin familiesammenføring forlænget, eller om vi skal søge om skilsmisse med det samme. Hvis vi søger om skilsmisse nu, risikerer vi vel, at hendes opholdstilladelse ophører, inden vores skilsmisse effektueres? Er der nogen, der ved, hvad der sker i den forbindelse?

En anden ting er, at vi også skal have løst det praktiske problem med, at hun skal finde sit eget sted at bo først, hvis vi søger om skilsmisse.

Hvis der er nogen, der har stået i en tilsvarende situation, kender reglerne eller har andre input, er alle råd velkomne

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og forlængelse af familiessammenføring

Indlæg af mh1 » 28.05.2022 07:06:56

Hvis I kan finde ud af at dele adresse indtil videre, så vent med at indlede skilsmisseprocessen til forlængelsen er på plads.

I praksis sker der det efter skilsmisse, at man efter nogen tid får brev om at myndighederne påtænker at inddrage opholdstilladelsen (altså ikke om at de HAR gjort noget). Der spørges så om der er grund til ikke at gøre det, og man svarer så omgående, at man anmoder om at opholdstilladelsen IKKE inddrages, og angiver der som grund at man har et barn, som man har boet sammen med indtil skm, og som man har regelmæssigt samvær med, samt forældremyndighed over. Man vedlægger bevis for den fortsatte fælles fm, samt for samværsordning, som bopælsforælderen bekræfter. Gerne også udtalelser fra børnehaven om at moderen stadig hyppigt er i billedet (henter og/eller bringer, kommer til forældredag mv.).
mh
Rådgiver for ÆUG

Lars1978
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2017 20:38:49

Re: Skilsmisse og forlængelse af familiessammenføring

Indlæg af Lars1978 » 28.05.2022 08:40:46

Mange tak for svaret. Det var også umiddelbart noget i den stil, jeg havde forestillet mig, det ville forløbe, og også den plan vi har hældt til. Men, det er godt at få det bekræftet. Det vigtigste er, at min kone også fremadrettet kan være en del af min datters liv, og det burde ikke være noget problem at dokumentere hendes samvær med hende.

Bare lige et par enkelte opfølgende spørsgsmål. Hvis myndighederne vælger ikke at inddrage hedes opholdstilladelse - som jeg er ret overbevist om de ikke vil gøre - vil hun så bare fortsætte under de gældende regler for familiesammenføring? Og i så forhold til sagsbehandlingstiden, der står der, at forlængelse af familiesammenføring kan tage op til 6 måneder. Er der nogen, der har erfaringer med, om den typiske sagsbehandlingstid er så lang, for selvom vi har det ok sammen, er 6 måneder forholdsvis lang tid at skulle bo sammen, før man kan påbegynde skilsmisse processen.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og forlængelse af familiessammenføring

Indlæg af mh1 » 28.05.2022 10:31:41

Det sidste ved jeg ikke, men I kunne sende ansøgningen så snart det er muligt, og derpå påbegynde skm.processen, evt. med forudgående separation, hvis din ægtefælle har fundet en bolig, og eftersende oplysning om dette. Da det er 99,99% sikkert at hun ikke vil få inddraget opholdstilladelsen, fortsætter hun blot sin tilværelse som hidtil, bortset fra at I går fra hinanden.

https://familieretshuset.dk/brud-i-fami ... /for-gifte
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar