Jeg håber, at I kan hjælpe mig med nogle spørgsmål.
Jeg er familiesammenført efter EU-reglerne med en tredjelandsborger, men nu er vi ikke kærester længere. Jeg har læst herinde, at vi godt kan flytte fra hinanden og forblive gift, og at han dermed ville kunne beholde sin opholdstilladelse. Jeg er dog i syv sind, hvorvidt det er en god idé at gøre det.
For det første: Er det fuldt ud lovligt at forblive gift og lade ham få sin permanente opholdstilladelse, selvom vi ikke er kærester længere? I loven står der, at det ikke er et krav, at vi bor sammen - men hvad med kæreste-relationen? Jeg har læst ansøgningen, som man skal udfylde for at få permanent opholdstilladelse, og her skal jeg skrive under på at jeg har været SAMMEN med tredjelandsborgeren i hele perioden. Det er jo et vidt begreb. Betyder det kærester? Det betyder jo i hvert fald ikke samboende, åbenbart. Jeg har snakket lidt med Statsforvaltningen om det - og her lyder det ikke just som om, at man bare kan tolke loven på den måde. Men i andre chats herinde lyder det jo som om, at det er helt lovligt at gøre det sådan. Det kommer jo helt an på, hvordan dette SAMMEN tolkes i praksis? Jeg har ikke lyst til at risikere en straf for at han kan opnå permanent opholdstilladelse.
For det andet. Hvad er hans muligheder for at blive i Danmark, hvis vi bliver skilt? Vi har været gift i mere end 3 år, og han har boet i Danmark mere end 1 år. Derfor vil han få lov til at blive i Danmark med sin midlertidige opholdstilladelse. Men hvor let er det, at få den permanente? Hvilke krav skal han opfylde? Jeg har snakket med både udlændingestyrelsen og statsforvaltningen, og synes ikke jeg får noget tydeligt svar på.
Jeg håber, at nogen kan svare på mine spørgsmål - og hjælpe mig med at tolke loven rigtigt
På forhånd tak.