Opholdstilladelse efter skilsmisse?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kath.

Opholdstilladelse efter skilsmisse?

Indlæg af Kath. » 19.08.2016 11:22:35

Mim mand og jeg vil gerne skilles, og vi vil gerne beholde fælles forældremyndighed over vores 10 måneder gamle datter. Samt sørger for at min mand kan blive boende i DK. Hans nuværende opholdstilladelse skal forlænge i januar 2018.
Vi har været FS siden januar 2013, han har været i DK siden januar 2012. Han har arbejde og passer sin sprogskole.

Jeg snakkede med US for en måned siden hvor jeg (som i dette forum) havde fået det indtryk at han kunne få FS med vores datter efter vores skilsmisse.

Men nu har jeg lige snakket med US igen og får af vide at det kan han ikke, da hun er under 6 år og hun har for lille tilknytning til DK. Så hun kan ikke være grundlag for hans nye OT! "Da hun jo i pricippet kunne bo alle steder i verden.." som US damen sagde.
HUn sagde så også at når tiden kom til at han, efter en skilsmisse, skal søge om ny OT skal han søge via et SG4 skema. Men når jeg kigger på kriterierne for OT på det skema virker det næste umuligt for ham at opnå...

Hvad skal jeg tror på??? Og er der overhovedet nogen chance for at han kan bliver her efter en skilsmisse??
Håber virkelig nogen kan hjælpe og opklare det her...

closed1

Re: Opholdstilladelse efter skilsmisse?

Indlæg af closed1 » 19.08.2016 12:17:16

Et barn har ret til både at være sammen med både sin mor og sin far - så hvis barnet har kontakt med begge sine forældre vil den forældre kunne bevare en opholdstilladelse pga af dette. Man kan jo ikke forlange at et lille barn skal rejse fra Struer til Singapore hver 14 dag for at skulle være sammen med den ene forældre.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.08.2016 17:13:45

Det du har fået svar på er, om din mand som enlig forælder ville kunne blive fs med sit barn.

Noget andet er, når der er to forældre, og den ene er DKstatsborger eller har permanent ophold, og den anden kun midlertidigt ophold.

DK er forpligtet til ikke at afbryde et eksisterende familieliv, herunder forholdet ml. forælder og barn, og må som hovedregel derfor ikke inddrage en opholdstilladelse, når barnet har en anden forælder som uden videre kan og vil blive boende i DK.

Din mand vil formodentlig få forlænget sin opholdstilladelse, hvis I bevarer fælles fm og barnet skal have mindst 'normalsamvær' med den forælder, det ikke bor hos. Statsforvaltningen har retningslinjer for hvad der er normalsamvær (det afhænger bl.a. af barnets alder): http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4771
mh
Rådgiver for ÆUG

Kath.

Indlæg af Kath. » 08.09.2016 08:53:50

Tak for svarene:)

Lige et nyt spørgsmål:
Det er svært for min mand at finde et nyt sted at bo hvor han kan få folkeregisteradresse. Jeg har lige snakke med min kommune som siger at han, imens han bor hos venner osv., kan registere sig på ukendt adresse i vores kommune.

Er der nogle af jer der har erfaring med det og om det kan give problemer ift. at han kan få opholdstilladelse pga. samvær med vores barn??

PÅ forhånd tak

Besvar