Svenske regler: Når vi begge er i Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

zuzu

Svenske regler: Når vi begge er i Sverige

Indlæg af zuzu » 09.05.2012 10:27:13

Hej,

Min mand og jeg er flyttet til Sverige fra Danmark for tre uger siden. Vi er kommet frem til, at det bedste for os vil være at søge efter de nationale regler i Sverige. Jeg studerer i Danmark, og er ikke arbejdstager i Sverige. Der er det lille problem, at min mand ikke har gyldige papirer, da hans visum udløb før vi forlod Danmark.

Han er fra Syrien, og det er derfor umuligt, at han rejser hjem og venter på, at processen foretages her i Sverige. Vi har fået fortalt flere steder, at der er undtagelser for reglen om, at ægtefællen ikke må befinde sig i Sverige under sagsbehandlingen, men jeg kan ikke finde en undtagelse (på https://lagen.nu/begrepp/Ans%f6kan_efter_inresa), der "fritager" os fra kravet, da vi ikke har børn.

Mit spørgsmål: er det helt umuligt at ansøge efter de svenske nationale regler, når min mand ER i Sverige og ikke kan rejse hjem for at vente?

Hvad skulle man dog gøre uden jer! :)

AliBaba

Re: Svenske regler: Når vi begge er i Sverige

Indlæg af AliBaba » 09.05.2012 10:34:23

Jeg vil kun sige at det er hans visum som er udløbet, ikke hans pas, så det er stadig muligt at rejse til Syrien.

zuzu

Indlæg af zuzu » 10.05.2012 22:12:26

Det er ikke muligt, da han ikke kan rejse ud igen grundet den svære situation og ny lovgivning. Og han er langt fra sikret indrejse uden fængsling. Nå, lang historie, men at rejse til Syrien er ikke en mulighed.

Jeg læste på Onelove's indlæg, at man opfylder kravene fra EU-reglerne blot ved 8-10 timers arbejde om ugen i Sverige, er det rigtigt forstået?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.05.2012 06:40:51

Ja, 8-10 timers arbejde om ugen i Sverige er tilstrækkeligt for at opfylde EU-reglerne.

zuzu

Indlæg af zuzu » 12.05.2012 20:19:13

Okay, men er det umuligt at søge under de svenske regler, når han er i landet?

Eller er det bedste for os, at jeg finder et arbejde og så søge efter EU-reglerne?
Jeg er studerende i DK, så jeg har ikke tilstrækkelige midler uden et arbejde.

-og tak skaanebo :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.05.2012 20:38:35

Ja, når han opholder sig i Sverige, oven i købet illegalt, så kan han ikke søge om en svensk opholdstilladlese, mens han er i Sverige.

I kan kun vælge mellem at søge efter EU-regler (og derefter efter nationale svenske regler, når opholdskort er udstedt, hvis I ønsker at komme under de nationale regler), eller at han vender hjem og søger om en svensk opholdstilladelse fra Syrien.

zuzu

Indlæg af zuzu » 12.05.2012 20:56:15

Mange tak. Det tænkte jeg nok.

Kan nogen fortælle mig, om jeg kan søge under EU-reglerne, hvis jeg følger et fag ved universitetet i Lund? Altså, at jeg er studerende i DK (har en indkomst på 8000 udbetalt), er ikke "nok" til at søge under EU-reglerne?

Venlig hilsen og tusind tak for hjælpen!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.05.2012 21:10:08

Jo, hvis I kan klare jer for din indkomst, og du kan fremvise en dækkende sygeforsikring for din ægtefælle, så kan I godt søge efter EU-reglerne, men der er jo nogle gevaldige problemer i øjeblikket med hensyn til at få anerkendt sygeforsikring for danskere, og din ægtefælle vil jo ikke være omfattet af nogen dansk sygeforsikring, når du er studerende i Danmark, men bor i Sverige.

At du skifter studium til Lund, gør sådan set ikke nogen forskel, da du stadig skal fremskaffe en sygeforsikring for din ægtefælle, og det kan være vanskeligt at sige, hvad Migrationsverket præcis kræver lige pt. på det område.

zuzu

Indlæg af zuzu » 12.05.2012 22:46:23

Tak.

Nej, det kan jeg godt se ikke hjælper noget. Jeg må prøve! :)

zuzu

Indlæg af zuzu » 14.05.2012 13:21:59

Jeg har nu undersøgt det, og jeg kan ikke få sygesikring, som du rigtigt skrev. Det vil sige, at vi hverken kan søge efter de svenske regler eller EU-reglerne pga. sygesikringen.

Hvad kan man så gøre? Flytte tilbage til DK? Jeg afventer stadig CPR, og har i sinde at oprette bankkonto, forsikring, internet etc. Med sådanne dokumentationer og en adresse (som ikke er C/O), så burde der vel være en chance for ikke at blive afvist i DK?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.05.2012 11:01:18

Ja I kan jo bo i Sverige i et stykke tid og bare acceptere, at din mand ikke har eller har udsigt til at faa hverken opholdskort eller personnummer, og herefter kan I saa soege i Danmark og flytte, naar ansoegningen er godkendt. Da Migrationsverket typisk synes at vaere mellem 8 og 12 maaneder om at udstede opholdskort for oejeblikket, saa kan din mands papirer jo saamaend komme lige saa hurtigt i orden paa den maade, som hvis I skal vente paa Migrationsverket.

Og mht. sygeforsikring - altsaa hvis han faktisk bliver syg - kan I vel sikre jer ved at forlaenge den rejsesygeforsikring, han tegnede, foer han rejste hertil.

Men det er selvfoelgelig et problem, hvis din indtaegt er saa lav, at du har svaert ved at leve op til de oekonomiske krav, der stilles i EU-reglerne, uanset om I bor i Sverige eller Danmark. Saa maaske var det en god ide at finde et job i Sverige og saa lade studierne vente, til familiesammenfoeringen er paa plads. Det loeser jo ogsaa det efterhaanden herostratisk beroemte problem med dokumentation for daekkende sygeforsikring, idet du som vandrende arbejdstager ikke skal leve op til et saadant krav.

zuzu

Indlæg af zuzu » 15.05.2012 13:52:20

Tusind tak!

Ja, jeg vil sætte alt ind på at finde et job her i Sverige, så vi kommer uden om problemet med forsikring.

Slet ikke at søge i Sverige er også en mulighed. Men vi vil under alle omstændigheder etablere et reelt ophold, og vi har indstillet os på at blive her i en periode (hvor længe vides ikke).

Kan man søge opholdskort i Sverige og inden sagen er afsluttet søge til Danmark? Er der komplikationer ved det? Det kan man måske overhovedet ikke. Altså er det enten at blive i Sverige uden at søge opholdskort for så at søge i Danmark, eller skal vi søge i Sverige og vente de ca.10 måneder for så at kunne søge i Danmark?

Det her forum er uvurderligt!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.05.2012 03:43:07

Ja man kan godt søge om opholdskort i flere lande på samme tid. Det er ikke anderledes end, at du jo også godt kan søge om ansættelse hos mere end en arbejdsgiver på samme tid, uden at du behøver afvente svaret på den ene ansøgning, før du sender den anden. Hvis du så ender med at få tilbudt mere end en stilling, må du jo så vælge, hvilken af dem du helst vil have. Og sådan er det også, hvis din mand får tilbudt opholdskort i både Sverige og Danmark. Så må I vælge, om I vil bo det ene eller andet sted, og efter et stykke tid bortfalder så det "tilbud", som I ikke har valgt at benytte jer af, således at I må søge igen, hvis I senere skulle ønske at bo det pågældende sted.

zuzu

Indlæg af zuzu » 18.05.2012 12:47:32

Tak Fundiver199 - det lyder som et luksusproblem i et drømmescenarium :)

Og hvis man får afslag i DK, kan man så søge igen eller hvordan?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2012 08:09:54

Ja naturligvis. Men det giver kun mening at søge på ny, hvis man i mellemtiden har rettet op på det, der var årsagen til, at man fik afslag.

Besvar