Hej med jer.
Tusind takker for alle de gange i har hjulpet mig herinde på Danmarks bedste forum
Nu er tiden kommet til hjälp til en af mine näre venner i Sverige. Situationen:
HAM: Han er svensker fra födsel, men han er förtids pensionist.
HENDE: Hun er Iraner og har väret hos ham de sidste 10 månader. Hendes visum i passet er udlöbet flere månader siden Hun er bange for at skilles fra ham.
Kan i ikke nok komme med nogle forslag hvad kan man göre her, eller hvad er den bedste fremgangsmåde???
De er bange for at de kigger på hans månadlige inkomster da han jo er en slags förtids pensionist og for vist minimums belöb udbetalt.
Hjälp!!!!!
Ser frem til jeres svar...
Mvh H
Dilemma... Hjälp
Re: Dilemma... Hjälp
Jeg ved desvärre ikke nok om dette - men jeg kunne forestille mig, at dine venner undersögte disse 2 muligheder närmere:
1: Flytte til DK efter EU-reglerne og efter en periode tilbage til SE igen. Dette kräver at de er gift. Det skal også undersöges om reglerne gälder ved förtidspension og om at han tage sin förtidspension med sig.
2: Söge familiesammenföring efter de svenske regler. Hun skal i så fald rejse til sit hjemland og vente der på afgörelsen, som kan tage op til 9 måneder.
1: Flytte til DK efter EU-reglerne og efter en periode tilbage til SE igen. Dette kräver at de er gift. Det skal også undersöges om reglerne gälder ved förtidspension og om at han tage sin förtidspension med sig.
2: Söge familiesammenföring efter de svenske regler. Hun skal i så fald rejse til sit hjemland og vente der på afgörelsen, som kan tage op til 9 måneder.
-
Re: Dilemma... Hjälp
Sverige stiller ikke nogen indtægtskrav ved ansøgning om FS efter deres nationale regler, hvis referencepersonen er svensk statsborger eller unionsborger. Så det er da bare med at få søgt, hvilket dog som sagt kræver, at hun rejser hjem først. Mange har på det seneste fået svar på omkring 3 måneder, så 9 måneder er absolut "worst case".
At begynde at flytte til Danmark lyder som at gå over åen efter vand, da Sveriges nationale regler er endnu mere lempelige end EU-reglerne bortset fra, at man ikke kan søge fra Sverige, hvis man ikke bor der i forvejen. Og der er sikkert også risiko for, at svensk førtidspension ikke er nok til at have "tilstrækkelige midler" til to voksne i et eller begge lande. Så snarere end Danmark bør turen uden tøven gå til Iran og den svenske ambassade i Iran.
At begynde at flytte til Danmark lyder som at gå over åen efter vand, da Sveriges nationale regler er endnu mere lempelige end EU-reglerne bortset fra, at man ikke kan søge fra Sverige, hvis man ikke bor der i forvejen. Og der er sikkert også risiko for, at svensk førtidspension ikke er nok til at have "tilstrækkelige midler" til to voksne i et eller begge lande. Så snarere end Danmark bør turen uden tøven gå til Iran og den svenske ambassade i Iran.