Nyopstået krise - Hvordan kommer vi videre?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nyisverige

Nyopstået krise - Hvordan kommer vi videre?

Indlæg af nyisverige » 04.01.2012 17:42:22

Hej Alle,

Har læst ivrigt så mange indlæg jeg kunne for at finde gode råd. En kort gennemgang af min situation er at jeg er 26, min kone som er fra Filippinerne er 25, hun er gravid i 8. måned og har været i DK på turistvisum siden Okt. Dette udløber 12/1-12. S vi har valgt Sverige's eventyret via EU-retten og jeg har derfor netop flyttet til Malmø.

Jeg har været på Skatteverket i Malmø og skifte adresse før jul og i dag fik jeg supplementeret min flytning til Sverige med vores vielsesattest, så jeg bliver registreret som gift i det svenske system.

Hvad vi ikke havde tænkt over var, at der selvfølgelig er ventetid på personnumre I Sverige og situationen er den at min kons Schengen-turistvisum i DK udløber d. 12/1, og hvis jeg først får mit personnummer efter det, så overskrider vi hendes visum i forbindelse med ansøgning om opholdskort i Sverige. (Vi havde regnet med, at mens der var behandlingstid kunne vi sagtens opholde os I Sverige)

Er der nogen der har prøvet lignende situation så giv gerne ud af råd! Vi skulle gerne undgå at sende hende hjem med vores baby der kommer i Februar.

- Hvad sker der hvis hun overskrider sit visum, mens vi venter?
- Kan man forlænge noget i DK? - Vi blev gift i November 2011.
- Kan man søge turistvisum til Sverige i mens? Jeg har evt. svenske venner der kan bistå med hjælp til dette.

Skriv hvis I skal vide mere

Mvh

NyiSverige

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Nyopstået krise - Hvordan kommer vi videre?

Indlæg af mh1 » 04.01.2012 18:34:46

Tag en dyb indånding og læs lige om EU-reglerne igen: din hustru har RET til at være sammen med dig i dit bopælsland, og den ret afhænger ikke af, om hun har et personnummer.

Læs her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu

"Når I er indrejst lovligt, har I ret til at opholde jer i det andet EU/EØS-land i 3 måneder under nogen form for yderligere krav. I er i denne periode ikke berettiget til at modtage sociale ydelser i værtslandet."

Det er jo netop det, der er en af 'fiduserne' ved at benytte sig af EU-retten :)

Og så skal du selvfølgelig lige læse videre, så du ikke begynder at panikke over, hvad der så sker når de 3 mdr. er gået :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar