Sverige og Nationale regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mjohan

Sverige og Nationale regler

Indlæg af Mjohan » 30.12.2011 09:57:49

Hello folks

Min kæreste og jeg vil giftes og flytte til Sverige. Siden jeg er studerene og ikke har noget studiejob i Sverige, har vi beslutte at bruge de nationale regler.

Derfor har jeg et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med.

Når jeg skal flytte til Sverige, er det nok at jeg bare registrer mig på skattekontoret i den kommune jeg flytter til?

Jeg spørger fordi, det er min plan at jeg vil tage til Sverige efter nytår, få registeret mig, og derefter rejse tilbage til min kæreste, så vi kan blive gift (mens jeg venter på mit svenske person nr.) og få søgt efter de nationale regler (efter jeg har fået mit svenske person nr.). jeg har undersøgt, og som svensker må man være ude af landet i et år uden at skulle oplyse det. Det er så vores plan, at vi opholder os samme i hendes hjemland indtil sagen er over, og vi kan (forhåbentlig) rejse til Sverige sammen.

Er der noget jeg har overset i denne sammenhæng?

På forhånd tak for jeres hjælp, og godt nytår.

fundiver199

Re: Sverige og Nationale regler

Indlæg af fundiver199 » 30.12.2011 11:10:30

Mjohan skrev:Når jeg skal flytte til Sverige, er det nok at jeg bare registrer mig på skattekontoret i den kommune jeg flytter til?
Ja.
Mjohan skrev:Det er så vores plan, at vi opholder os samme i hendes hjemland indtil sagen er over, og vi kan (forhåbentlig) rejse til Sverige sammen. Er der noget jeg har overset i denne sammenhæng?
Hvis du flytter til Sverige og herefter umiddelbart efter tager på en længere udlandsrejse nærmest uden reelt at have opholdt dig i Sverige, så kunne jeg da godt forestille mig, at det kunne give anledning til en vis tvivl hos de svenske myndigheder om, hvorvidt du reelt er flyttet eller kun har proformaadresse. Så umiddelbart synes jeg ikke, at planen lyder særlig genial.

Svenskerne har for nylig ændret praksis, således at ægtefæller til unionsborgere nu godt kan få behandlet en ansøgning om FS efter svenske regler, medens de opholder sig i Sverige på visum. Så jeg vil umiddelbart mene, at det er en bedre plan, at din udkårne kommer til Sverige på et visum og så venter der, medens ansøgningen behandles.

På den måde undgår I i hvert fald tvivl om, hvorvidt du overhovedet er bosat i Sverige eller ej. Og har I lyst til at holde lidt ferie sammen i hendes hjemland, så kan I selvfølgelig sagtens gøre det. Men de 7-9 måneder, som det tager for Migrationsverket at behandle en ansøgning om FS efter svenske regler, er nok lige lovlig voldsomt i forhold til, at der helst ikke skulle opstå tvivl om, hvorvidt du reelt er flyttet til Sverige eller ej. Og det er jo heller ikke gratis at holde ferie i så lang tid.

Mjohan

Re: Sverige og Nationale regler

Indlæg af Mjohan » 30.12.2011 12:24:08

Tak for det hurtige svar.

Ville dette kunne virke, hvis hun kommer til Sverige på et turistvisum for at besøge mig?

Så en plan kunne være, at jeg flytter til Sverige, derefter tager jeg til hendes hjemland for at blive gift, herefter søger vi om turistvisum til hende og når vi er i Sverige søger vi om FS?

Besvar