Familiesammenføring til min kones barn

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jaz

Familiesammenføring til min kones barn

Indlæg af jaz » 29.11.2011 20:08:14

Hej
Min kone har nu fået uppehållskort her i Sverige hvor vi bor.
Vi vil nu gerne have hendes barn på 4 år hertil fra Thailand.
Er dette et ansøgningsforløb vi kan udføre her fra Sverige, og hvilke regler (svenske eller EU) bør vi bruge. Vi vil gerne have uppehållskort direkte, og ikke først via turistvisum.

Når jeg læser på migrationsverket.se ser det ud som om han selv skal ansøge, og bl.a. skal til inverview på ambassasen i Bangkok; men nu rejser en 4-årig jo ikke selv rundt i Thailand og giver inverviewes :D
Det kniber også med at finde nogen i familien som er i stand til at hjælpe ham igennem den proces.

Der må være nogen som har prøvet dette før, så jeg håber I kan hjælpe med lidt info og erfaringer.

skaanebo

Re: Familiesammenføring til min kones barn

Indlæg af skaanebo » 29.11.2011 20:40:31

Når din kone har fået opholdskort efter EU-regler, giver det nok mest mening også at søge efter samme regler for hendes barn. Og det er præcis samme procedure, det er bare at udfylde ansøgningsskema og aflevere det til ambassaden. Og du skal naturligvis dokumentere din forsørgelsesevne for at I kan gøre brug af EU-regler. Vær desuden opmærksom på, at den biologiske far naturligvis også skal være indforstået med, at barnet rejser udenlands, og at dette skal dokumenteres.

jaz

Indlæg af jaz » 29.11.2011 21:30:00

Hej
Det er mere om vi kan gøre dette fra Sverige?
Normalt kræver det personligt fremmøde på ambassaden; men moderen er jo i Sverige og barnet i Thailand.
Vi har alle nødvendige papirer legaliseret og det hele.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.11.2011 05:12:19

jaz skrev:Vi vil gerne have uppehållskort direkte, og ikke først via turistvisum.
Det har jeg så lidt svært ved at forstå, må jeg nok indrømme. Visum skal jo udstedes gratis, så hvad er fordelen ved, at barnet opholder sig i Thailand i de måske mange måneder, som det tager Migrationsverket at udstede et opholdskort? Hvorfor ikke bare få barnet til Sverige så hurtigt som overhovedet muligt?

Hvis din kone ikke har slægtninge i Thailand, der kan finde ud af at tage hen på en ambassade med et barn, så må hun vel selv tage derned og ordne sagen. Og så var det vel mest praktisk at søge om et visum, der så udstedes i løbet af højest 14 dage, således at din kone efterfølgende kan tage barnet med sig, når hun rejser tilbage til Sverige.

jaz

Indlæg af jaz » 30.11.2011 20:48:43

OK, tak for svarene.
Hvorfor vi mener det er ok at vente, er en sag som ikke nødvendigvis behøver kommer frem her.
Jeg forsøger med en mail til ambassaden.

Hilsen
Jaz

Besvar