vil søge fs i sverige/norge og samtidig gå i skole i DK (?!)

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Marya

vil søge fs i sverige/norge og samtidig gå i skole i DK (?!)

Indlæg af Marya » 21.05.2011 13:23:25

Hej :-)

Jeg har et problem, med søge fs.
jeg går pt i skole (sosu assistent), vil ikke stoppe mit uddannelse pga. at der går rigtig langtid igen før jeg kan få plads på skolen igen....

jeg har valgt flyt adresse/bo i sverige eller norge, for at få min mand fra irak her op til.
men problemet er: skal jeg stoppe skolen hvis jeg skal bo i et andet land for at søge fs der fra :-( ... vil virkelig gerne blive ved med at gå i skole og blive færdig med mit uddannelse.

kan jeg have adressen i sverige og blive i dk for mit uddannelses skyld ??

nogen siger,at hvis jeg skal fx. bo i sverige og søge fs derfra til min mand så stopper mit løn og uddannelse automatisk.:-(

+ hvad er kravene i sverige hvis jeg søger fs derfra...?
er sverige bedst at vælge eller norge ??

TAAAAK

fundiver199

Re: vil søge fs i sverige/norge og samtidig gå i skole i DK

Indlæg af fundiver199 » 21.05.2011 14:38:58

Som dansk statsborger kan du sagtens bo i Sverige og studere i Danmark. Det er der hundrevis eller endog tusindvis af andre, der gør.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: vil søge fs i sverige/norge og samtidig gå i skole i DK

Indlæg af mh1 » 21.05.2011 14:48:48

Du kan godt bo i et andet land og gå i skole i DK.

Du kan IKKE bare have en adresse i et andet land, og faktisk bo i Danmark. For at kunne benytte EU-reglerne til at få familiesammenføring SKAL du have et 'reelt ophold' i det andet land.

Det indebærer bl.a., at du skal overnatte i det andet land hovedparten af tiden, dvs. 4 ud af 7 nætter om ugen.

Desuden skal du, hvis du vil flytte tilbage til DK kunne dokumentere dit 'reelle ophold' ved at fremlægge dokumentation for din transport frem og tilbage mellem skole og Sverige, huslejekvitteringer, bevis for at du har købt ind i Sverige og i det hele taget rent faktisk har BOET i Sverige og ikke i DK.

I øvrigt skal du, for at din mand kan få opholdskort i fx Sverige, have en indtægt der er så stor, at du efter at have betalt alle faste udgifter (husleje, forsikringer, TV-licens, telefon, transport), har ca. 6.000 SVKR til overs.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar