Familiesammenføring i andre lande efter nationale regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Familiesammenføring i andre lande efter nationale regler

Indlæg af Nordstjernen » 23.04.2011 22:33:13

Hej alle,

egentlig bare et kort spørgsmål af nysgerrighed:

Eftersom titlen på dette forum handler om familiesammenføring i andre lande (i flertal) end Danmark, går jeg ud fra, at der er flere lande end Sverige, hvori danskere kan få fs efter nationale regler? Hvilke lande er disse?

-NS

fundiver199

Re: Familiesammenføring i andre lande efter nationale regler

Indlæg af fundiver199 » 24.04.2011 06:08:49

Vel i princippet alle lande, hvis danskeren er gift med en borger fra det pågældende land. Familiesammenføring mellem to personer, hvoraf ingen er statsborger i det pågældende land, er også muligt langt de fleste steder, men forudsætter naturligvis, at det ene part kan "godkendes" til selv at bo i det pågældende land.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.04.2011 06:38:28

Som dansker kan man frit bosætte sig i hele Norden uden krav til ens økonomiske formåen, men det betyder jo ikke, at der ikke stilles krav til selvforsørgelse, hvis man ønsker at medbringe sin familie, som ikke kommer fra et andet nordisk land. Mig bekendt er det kun Sverige, som slet ikke stiller nogen krav af den art, men det må I jo undersøge for de lande, der kunne være relevante for jer.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 24.04.2011 07:52:38

Ja jeg har f.eks opholdstilladelse (ikke arbejdstilladelse) i min mands hjemland som forhåbentligt er livslangt, da det er begrundet i mit ægteskab med min mand.
Bl.a jeg slipper at skulle søge visum med pjattede invitationsbreve, hver gang vi skal på besøg, og kommer også yderst hurtigt igennem paskontrollen med et smil og velkommen hjem :wink:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.04.2011 08:03:03

I Tyrkiet stilles der heller ikke andet krav for at få opholdstilladelse end at man har et gyldigt pas, er indrejst indenfor mindre end 90 dage siden, kan betale for ansøgning og opholdstilladelseshæftet (tilsammen godt 1500 kr.) og enten er gift med en tyrkisk statsborger, der tropper op sammen med en hos politiet, eller at man godtgør at man kan forsørge sig selv, enten ved at fremvise en velspækket bankbog eller en oversat pensionserklæring. Dvs. at det er næsten lige så let at få selvstændig opholdstilladelse som at blive fs. :wink: Arbejdstilladelse gives særskilt og er lidt mere besværlig at få.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Indlæg af Nordstjernen » 25.04.2011 13:53:45

fundiver199 skrev:Vel i princippet alle lande, hvis danskeren er gift med en borger fra det pågældende land. Familiesammenføring mellem to personer, hvoraf ingen er statsborger i det pågældende land, er også muligt langt de fleste steder, men forudsætter naturligvis, at det ene part kan "godkendes" til selv at bo i det pågældende land.
Dvs. at der stort set altid eksisterer de to muligheder i EU, nemlig brug af EU-reglerne og de nationale regler? Kiggede lidt rundt på de spanske myndigheders sider, og der ser det ellers ret klart ud, at de bruger EU-reglerne for EU-borgere. Det samme gælder da vist også for Migrationsverkets hjemmeside, så vidt jeg husker. Jeg havde da ikke vidst, at jeg i princippet kunne have søgt om fs efter nationale regler, hvis jeg ikke havde læst det herinde!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.04.2011 15:56:36

I princippet ja. Men hvis du vil søge FS i f.eks. Spanien efter Spaniens nationale regler, så kan der sagtens være grundlæggende betingelser, som du ikke opfylder.

I Danmark skal referencen f.eks. have haft tidsubegrænset opholdstilladelse i mindst 3 år, og den betingelse opfylder en nyligt indvandret spanioler jo ikke. Så hendes ægtefælle kan i Danmark kun få ophold efter EU-reglerne.

Men hvis I er interesserede i at flytte til et andet EU-land, så kan I da undersøge det pågældende lands nationale regler og se, om der er nogle fordele ved at komme under dem, og om du overhovedet kan opfylde de grundlæggende betingelser, der stilles til referencen.

Besvar