Min Filippinske kone har en midlertidig opholdstilladelse i Danmark. Og hun har boet i Danmark et par år. P.g.a. de nye regler har vi overvejet at flytte fra Danmark til Sverige.
Jeg har flg. spørgsmål:
Hvis vi gør alvor og flytter til Sverige og bruger de svenske nationale regler, HVOR skal min kone søge Svensk opholdstilladelse?
Skal hun søge hos Den Svenske Konsulat på Filippinerne, eller fra Den Svenske Ambassade i Danmark ? Eller kan vi bare køre over broen med flyttelasten og søge i Sverige ?
Kan vi bare køre over broen med flyttelast ?
-
fundiver199
Re: Kan vi bare køre over broen med flyttelast ?
Hvilke nye regler tænker du på? Dem om permanent opholdstilladelse? Jeg vil opfordre jer til at slå koldt vand i blodet og blive, hvor I er. Reglerne om permanent opholdstilladelse bliver formentlig ændret igen efter næste valg, og din kones opholdstilladelse er vel ikke umiddelbart i fare?
Desuden faldt der jo i sidste uge en dom ved EF-domstolen, som meget vel kan tvinge Danmark til at rulle sin lovgivning på FS-området hele vejen tilbage til 1996 og dermed genindføre noget, der ligner et retskrav på familiesammenføring med både ægtefælle og forældre for danske statsborgere.
Desuden faldt der jo i sidste uge en dom ved EF-domstolen, som meget vel kan tvinge Danmark til at rulle sin lovgivning på FS-området hele vejen tilbage til 1996 og dermed genindføre noget, der ligner et retskrav på familiesammenføring med både ægtefælle og forældre for danske statsborgere.
Hvis I søger efter de svenske regler, skal du som er dansk, flytte til Sverige alene i første omgang. Når du så er blevet folkeregistreret i sverige, kan din kone efterfølgende indlevere sin ansøgning på den svenske ambassade i København. Men hun må ikke flytte til Sverige, før opholdstilladelsen er givet.
-
fundiver199
Og det skaber jo så i denne situation et problem, fordi konen kun har lovligt ophold i Danmark, så længe hun bor her sammen med Captain. Og det er jo netop derfor, at vi har EU-reglerne om fri bevægelighed, så de vandrende unionsborgere ikke behøver at søge efter de samme regler, som dem der vil "hente" til ægtefælle til deres hjemland fra et land uden for EU.