Jeg vil søge om FS, men jeg ved intet om det :-( HJÆLP

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Marya

Jeg vil søge om FS, men jeg ved intet om det :-( HJÆLP

Indlæg af Marya » 15.02.2011 13:46:13

Hej

Jeg har et spørgsmål om FS.
Jeg er dansk statsborgeskab, min kæreste bor i Irak og vi skal snart gifts.
der efter skal jeg start på at søge om FS, men jeg ved intet om det. Jeg ved bare at jeg ikke skal søge FS. i DK

Folk siger at det er nemmere i sverige og det tager ikke ret lang tid + at jeg skal have adressen i sverige/malmø i 2-3 måneder indtil jeg kan få ham derop,så derfter kan vi flytte til DK.

og der er også nogen der siger at reglerne om FS i finland er bedre end sverige. de siger nemlig at i finlad er det nemmere og mindre krav ! :|

Jeg ved at i ved hvilket der er bedst !
Jeg håber at i kan hjælpe os

jeg har prøvet gå ind på siden jeg vil flyt til sverige, men fattede det slet ikke...

HJÆLP TAK :(

Mvh
Marya

fundiver199

Re: Jeg vil søge om FS, men jeg ved intet om det :-( HJÆLP

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2011 14:04:41

Prøv at sæt dig ned og læs teksten "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land" en gang til. Langsomt og roligt. Print den evt. ud, hvis du har lettere ved at læse på papir end på en skærm. Eller prøv at forklare, hvad det var, du ikke forstod, og hvad du er i tvivl om.

Det er mig, der har skrevet denne tekst, så hvis du ikke kan forstå den, så kan du nok heller ikke forstå, hvad jeg skriver her som svar på dit indlæg.

Marya

Indlæg af Marya » 15.02.2011 14:17:36

Hehe TAK for dit svar

Jeg printer den ud i dag og læser den grundigt.

Men jeg vil meget gerne have svaret på om du ved hvilket der er bedst at vælge
Sverige eller Finland ?
altså at søge om FS: gennem Sverige eller Finland ??

Mvh
Marya

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2011 15:00:28

Jeg vil sige, at det kommer an på, hvor du kan finde et job. Skal du arbejde i København eller Malmø, så er det jo ikke særlig praktisk at bo i Finland. Og omvendt er det ikke så smart at bo i Sverige, hvis du skal arbejde i Helsinki.

EU-reglerne er naturligvis de samme i både Sverige og Finland, så dem kan I anvende i begge lande på helt samme vilkår.

Finlands nationale regler om familiesammenføring ved jeg ikke noget om, men de kan næppe være mere lempelige end de svenske.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.02.2011 17:01:25

De finske familiesammenføringsregler er meget lempelige, bl.a. kræves der ikke bevis for at man kan forsørge ægtefællen, når man er nordisk statsborger.

Endvidere kan opholdstilladelse søges såvel fra hjemlandet/bopælslandet (eller nærmeste finske ambassade), som EFTER at ægtefællen er indrejst lovligt i Finland. Det gælder uanset om man søger efter EU-regler eller finske regler.

Kommunikation med myndighederne foregår på svensk eller finsk. Finlandssvensk er lettere for danskere at forstå end svensksvensk.

Du kan læse en del her: http://www.migri.fi/netcomm/content.asp ... anguage=SV
mh
Rådgiver for ÆUG

Marya

Indlæg af Marya » 23.03.2011 23:49:39

Hej

Min veninde er forlovet med en asyl søger i norge. han har fået 3 afslag desværre men er ikke smidt ud af landet endnu ' ved ikke hvorfor' men han er stadig i norge.

min veninde bor her i DK. kan hun overhovedet søge om fs i DK? hun tænker nemlig på at få kærsten her op til DK så han kan søge asyl i DK og imens søge om fs.

Jeg ved ikke om jeg formulere det fint nok :( men det hun vil er, at kæresten skal her til dk derfra søge asyl/familiesammenføring i DK. jeg tænker nemlig på om det overhovedet kan lad sig gør for han har jo finger aftryk i norge og 3 afslag, kan han bare kom til DK :| ?

Jeg håber i vil find en løsning til dem :( det er så synd for dem begge to. de ved slet ikke hvad de skal gør , hun græder og græder døgent rundt. :(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.03.2011 00:56:18

Han kan ikke søge om asyl i Danmark, når han allerede er kommet til Norge. Man skal søge i det første sikre land, man kommer til, så hvis han rejser til Danmark og søger her, så vil han bare blive returneret til Norge, da Norge jo så absolut er et sikkert land. En asylansøger kan således ikke få sin sag prøvet i det ene land efter det andet.

Men parret kan jo gifte sig og søge om familiesammenføring. Det vil så være efter de ganske almindelige regler, som gælder for alle, og som du - eller måske bedre din veninde - kan læse om under "jeg vil...."

Der er så både de nationale danske regler og EU-reglerne, som i øvrigt også gælder i Norge. Første udfordring for parret er dog at blive gift. Det kan ikke lade sig gøre i Danmark, når manden ikke har lovligt ophold. Og sandsynligvis heller ikke i Norge, selvom jeg dog ikke kender deres regler på området.

Men parret kan sikkert blive gift i hans hjemland, hvilket dog så naturligvis forudsætter, at han rejser hjem i en periode.

Ved sager, hvor der er asylansøgere indblandet, er det generelt en god ide også at søge hjælp og rådgivning andre steder end hos ÆUG, f.eks. hos Dansk Flygtningehjælps frivilligrådgivning.

Marya

Indlæg af Marya » 08.05.2011 10:55:24

hvor mange kvm skal min lejlighed være for at søge fs.
er det 35 kvm pr person ???.....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2011 11:02:38

Det er enten 20 m2 pr. person eller højest 2 personer pr. beboelsesrum.

Hvis I skal være 2 i boligen, er en 1-værelses lejlighed altså nok, uanset hvor stor eller lille den er.

Skal I være 3 i boligen, skal du derimod enten have en 2-værelses eller en 1-værelses på 3 x 20 = 60 m2.

Skal I være 5 i boligen, skal du enten have en 3-værelses eller en 2-værelses på 5 x 20 = 100 m2.

Der findes meget få 1-værelses lejligheder på 60m2 og lige så få 2-værelses på 100 m2, så i praksis er det næsten altid kravet om højest 2 personer pr. beboelsesrum, der er det styrende.

Når den anden regel overhovedet findes, er det formentlig for at tage hensyn til dem, der bor i en bolig, hvor man har valgt at slå alle væggene ned, men som naturligvis er lige så god og egnet af den grund.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2011 11:04:19

P.S. Men boligkravet er jo kun noget, der findes i de nationale danske regler. Så det er kun relevant, hvis det er dem, din veninde ønsker at søge efter.

Marya

Indlæg af Marya » 08.05.2011 11:22:25

Ok. tak for svaret
hun skal nemlig bo alene på den adresse/lejlighed hun har fået. og den er på 50 kvadratmeter
indtil hun får manden her op... derefter skal de bo sammen . så de bliver to når han kommer her til...

hun har ikke sendt fm ansøgning ind endnu...
er det så i orden at hendes søster og bror bor på den adresse hun bor i indtil videre... men lige så snart hun sender ansøgning ind vil hendes bror og søster flyt derfra så det ikke vil øddelægge hendes fs....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2011 13:59:20

Ja hvis det er en 1-værelses lejlighed, så må de flytte, før parret søger om familiesammenføring.

Besvar