søger om hjælp

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

karima kamal

søger om hjælp

Indlæg af karima kamal » 08.02.2011 22:08:12

til at flytte til sverige og forstå de regler der er.

Jeg ved at jeg kan finde reglerne herinde men er ikke særlig god til at finde rundt i dem, da jeg er meget nervøs for om jeg skulle glemme noget og også for generelt at skulle flytte væk fra de trygge rammer. Derfor håber jeg at der er en af jer der kan fortælle mig direkte hvad de konkrete regler er for at få min mand til Sverige.

Lige nu er jeg selv bosat i danmark men søger efter lejlighed i sverige. Men når jeg har fået den lejlighed hvad er det næste skridt så?? skal jeg først have et svensk cpr nummer før jeg foretager mig mere og er der nogle papire jeg skal have med fra Danmark.

Og hvornår kan jeg så hente min mand op. Kan det lade sig gøre med det samme eller skal der gå et bestemt antal dage?? Og hvad for nogle papire skal han have med.

Er der nogle regler om hvor stor lejligheden skal være og hvor mange penge jeg skal have for at kunne forsørge ham? Er der andre regler jeg skal tage højde for?

Jeg studere og modtager derfor su. Og mig og min mand blev gift den 23-10-10 i marokko og jeg står registreret som gift med ham i DK

Håber virkelig at i kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

skaanebo

Re: søger om hjælp

Indlæg af skaanebo » 08.02.2011 22:23:38

Jeg tror, du finder svar på dine spørgsmål under www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil

Der er to metoder: EU eller nationale svenske regler, så I skal foretage et valg.

karima kamal

Indlæg af karima kamal » 08.02.2011 22:49:50

skaanebo skrev:Jeg tror, du finder svar på dine spørgsmål under http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil

Der er to metoder: EU eller nationale svenske regler, så I skal foretage et valg.
Skal man virkelig have et fritidsarbejde ved siden af, hvis man studere og skal man seriøst have 6000 svenske kr tilbage til at forsørge sig for? Efter eu-reglerne :shock:

Ifølge sveriges regler er der ikke forsørgelseskrav hvis referenten er statsborger i et eu-land. Hvad menes der med referenten?

Men har ikke lige kunne læse mig frem til hvad for nogle papire mig og min mand skal have med os.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 09.02.2011 06:53:02

Ja 6000 skr til 2 mennesker per mdr er nu heller ikke ret meget efter min opfattelse, så ja fritidsarbejde eller f.eks SU lån eller din mand har en pose penge med som han kan sætte ind på sin kones konto.

Referenten er dig, da jeg formoder at du er dansk statsborger og dermed er du også EU borger.

Hvis du søger efter svenske nationale regler skal din mand søge fra sit hjemland med den tid det nu tager, men det kan du læse om på Migrationsverket hjemmeside

Hvis via EU retten kan han komme med dig via DK, hvis han er på visum her, og behøver ikke at vente i Marocco

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.02.2011 08:35:28

Ja ved ansøgning efter EU-reglerne skal man som hovedregel have 6.000 SEK til overs hver måned, når skat, husleje og udgifter til transport er betalt. Men som krikris skriver, så er det da også et absolut minimum for, hvad to voksne kan leve af, det skal jo både dække mad, tøj, tandlægebesøg, telefonregning og hvad man ellers har af udgifter.

Så har man ikke 6.000 SEK til overs hver måned, når skatten, husleje og transporten er betalt, så har man altså et meget større og meget mere grundlæggende problem, end om ens ægtefælle kan få et opholdskort.

Det er svært at kombinere det at være studerende med at have forsørgelsespligt over for et andet voksent menneske. Men det er trods alt lykkedes for mange andre før dig. Og efter 2-3 år, når din mand har lært svensk eller dansk, så kan han jo forhåbentlig finde et job og hjælpe til med at få økonomien til at hænge sammen.

Men indtil da hænger det på dig, sådan er det vel anslået for mindst 9 ud af 10 familiesammenførte par.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.02.2011 09:25:57

Hvis økonomien er stram, kan I jo med fordel gøre brug af de nationale svenske regler. Så vil din mand kunne modtage introduktionsersättning på typisk 4-6000 SEK om måneden skattefrit, mens du selv lever af din SU fra Danmark. Men det er naturligvis kun relevant, hvis I har tænkt jer at blive boende i Sverige.

karima kamal

Indlæg af karima kamal » 09.02.2011 18:40:20

6000 kr tror jeg desværre ikke at jeg kan have hver månede, da jeg kun får su som er på 7752 om måneden og det er med su-lån og det er ca 9000 og noget i svenske kroner.

Kan min mand først få et arbejde når han har lært at tale svensk eller dansk? kan han ikke søge et når han nu snakker både engelsk og fransk udover arabisk?

Vi har tænkt os at blive boende i Sverige så tror at det er nemmest at søge via de svenske regler eller??

Jo jeg er dansk statsborger, der er ikke en som kan forklare mig hvad der står på Migrationsverket hjemmeside, for jeg er virkelig ikke særlig god til at forstå hvad der står.

karima kamal

Indlæg af karima kamal » 09.02.2011 18:54:28

er der egentlig nogle regler for hvor stor lejligheden skal være eller er det nok med en et værelses lejlighed?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.02.2011 19:15:48

Ja hvis I har tænkt jer at blive i Sverige, så er det da bestemt en overvejelse værd at søge efter de svenske regler. '

Der er ingen, som forbyder din mand at søge arbejde, før han har lært at tale svensk. Men med mindre han har en uddannelse, som er meget efterspurgt, så er det erfaringsmæssigt svært at finde job i Danmark eller Sverige, hvis man ikke taler det lokale sprog.

Antallet af ufaglærte jobs, hvor det er godt nok at tale engelsk og arabisk, er meget begrænset, og der er stor konkurrence om de få af slagsen, der findes. I praksis kræver det nok nærmest, at han kan få job gennem jeres personlige netværk f.eks. i en familiedrevet kiosk eller restaurant e.l.

Der er ingen særlige krav til jeres bolig i Sverige, den skal bare være lovlig. Hvis du ikke er så god til svensk, så findes Migrationsverkets hjemmeside også på engelsk. Et af de to sprog er du nødt til at mestre, ellers bliver det meget hårdt for jer at bo i Sverige.

Og hvis I planlægger at blive derovre, så bør du nok melde dig til et svenskkursus sammen med din mand, for det er og bliver noget af et handicap, hvis man ikke forstår sproget i det land, hvor man bor.

karima kamal

Indlæg af karima kamal » 09.02.2011 21:03:57

fundiver199 skrev:Ja hvis I har tænkt jer at blive i Sverige, så er det da bestemt en overvejelse værd at søge efter de svenske regler. '

Der er ingen, som forbyder din mand at søge arbejde, før han har lært at tale svensk. Men med mindre han har en uddannelse, som er meget efterspurgt, så er det erfaringsmæssigt svært at finde job i Danmark eller Sverige, hvis man ikke taler det lokale sprog.

Antallet af ufaglærte jobs, hvor det er godt nok at tale engelsk og arabisk, er meget begrænset, og der er stor konkurrence om de få af slagsen, der findes. I praksis kræver det nok nærmest, at han kan få job gennem jeres personlige netværk f.eks. i en familiedrevet kiosk eller restaurant e.l.

Der er ingen særlige krav til jeres bolig i Sverige, den skal bare være lovlig. Hvis du ikke er så god til svensk, så findes Migrationsverkets hjemmeside også på engelsk. Et af de to sprog er du nødt til at mestre, ellers bliver det meget hårdt for jer at bo i Sverige.

Og hvis I planlægger at blive derovre, så bør du nok melde dig til et svenskkursus sammen med din mand, for det er og bliver noget af et handicap, hvis man ikke forstår sproget i det land, hvor man bor.

Han har et certifikat hvor der står at han er bager, han brugte det da han fik et arbejde som bager i Canada længe før han mødte mig men han tog ik afsted alligevel. Mon det kan bruges? Ok jeg kan godt læse og forstå engelsk så vil sidde og læse det igennem. Du har ret det kunne da godt være at jeg på et tidspunkt når jeg er kommet derover at jeg skal melde mig til et sprogkursus da jeg også er af den mening at det er vigtigt at kunne sproget i det land man bor i.

karima kamal

Indlæg af karima kamal » 09.02.2011 22:08:35

jeg har lige fået af vide af en at sverige har strammet deres regler og at jeg skal have boet i sverige i 2 år før at jeg kan få min mand op. er det rigtigt??

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.02.2011 23:12:57

Må man spørge, hvem du har fået det at vide af? Disinformation vildleder mere end det gavner. Du kan læse alt på www.migrationsverket.se, og hvis du vil læse om national lovgivning, skal du læse teksten, som om du er svensker, eftersom en dansker er sidestillet med en svensker i lovgivningen

karima kamal

Indlæg af karima kamal » 09.02.2011 23:31:52

fra en bruger på et andet forum som bor i sverige lige pt pga det samme og hun skrev at hun havde læst det inde på http://www.migrationsverket.se/ :( ja du har ret disinformation vildleder mere end det ganer og da jeg læste det blev jeg rigtig forvirret. Tror jeg bare skal holde mig til det link og dette forum ang spørgsmål omkring det emne. Det sidste vidste jeg dog ik, at en dansker er sidestillet med en svensker i lovgivningen, tak for det :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.02.2011 10:46:52

Det med de 2 år er i forhold til at få permanent ophold. Gør man brug af de nationale regler, får man permanent ophold i Sverige efter 2 år, hvorimod det tager 5 år efter EU-regler.

karima kamal

Indlæg af karima kamal » 10.02.2011 17:32:09

ja ok, men er der noget med at sverige har snakket om at stramme de regler, så det blir svære at lave familiesammenføring i Sverige også??

Besvar