Hej
Prøver at hjælpe en ven med dette, så håber i kan hjælpe lidt.
Min ven er dansk statsborger og hans kone er fra Philipinerne. Hun opholder sig i DK som aupair og de er netop blevet gift i dk. Da de danske regler om famliesammenførring giver dem lidt problemer vil de give sig kast med den svenske løsning. Tiden er er knap, da hendes opholdstilladelse upløber her til Februar, da hendes kontrakt stopper der.
Min ven er ved at sælge sin lejlighed her i DK, og banken vil ikke hjælpe dem med lån til noget andet før den er solgt. Så vidt jeg læse omkring regler herinde, ville de nemmeste måde være ved at tage til SE og ansøge den vej rundt. Spørgsmålet er så bare, kan man det unde en adresse? Jeg gætter nej, men tænker på om man kan klare det med en C/O adresse et eller andet sted ? Er det en mulighed eller skal der være en klar adresse, lejekontrakt, skøde osv?
De bor pt ikke sammen da hun bor hos den familie hun arbejder hos. Hans lejlighed er ikke stor nok til dem begge under danske regler. Hvad de gøre nu ?
Kan de, hvis hun bliver sendt hjem, kommer retur til SE uden de store problemer og så ansøge derfra?
Håber alt det her giver mening, og håber i kan hjælpe min venner. Pft
Hjælp til Se løsning
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Hjælp til Se løsning
c/o adresse duer ikke, de skal have en adresse som de reelt er tilmeldt, og skal kunne fremvise en lejekontrakt for at kunne benytte Sveriges-løsningen.
En dansk statsborger har altid lov til at bosætte sig i et andet nordisk land, og når han har fundet et sted, de kan bo, kan hans kone - hvis hun har været nødt til at rejse hjem - få visum til at slutte sig til ham i Sverige, som ægtefælle til en EU-borger.
Læs under http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
En dansk statsborger har altid lov til at bosætte sig i et andet nordisk land, og når han har fundet et sted, de kan bo, kan hans kone - hvis hun har været nødt til at rejse hjem - få visum til at slutte sig til ham i Sverige, som ægtefælle til en EU-borger.
Læs under http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG