afslag i danmark overvejer svensk løsning

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

midak1975

afslag i danmark overvejer svensk løsning

Indlæg af midak1975 » 28.12.2010 09:56:44

Hej,

jeg har fået afslag fordi min kone ikke opfylder 24 års reglen i danmark.
jeg lider af en kronisk sygedomme som gøre at jeg ikke kan arbejde og er derfor kommet på kontanthjælp og har været det i mange år.

spørgsmålet er kan jeg søge om familiesammenføring efter svensk national regler selvom jeg ikke er i arbejde ??

er der også mulighed for afslag i sverige ?

Mvh
mi.dak
Senest rettet af midak1975 03.01.2011 18:07:58, rettet i alt 1 gang.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: afslag i danmark overvejer svensk løsning

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.12.2010 10:37:59

Hvis du har et helbred, der gør at du ikke kan arbejde, var det måske en god idé i første omgang at søge en førtidspension. Dermed er din fremtid noget mere sikker, både for dig og for din partner.

Når du benytter de rent nationale svenske regler til familiesammenføring, stilles der mig bekendt ikke krav om selvforsørgelse. Det vil sige, at du som dansk kontanthjælpsmodtager godt kan flytte til Sverige og leve af svensk bistandshjælp.

Men din partner SKAL søge familiesammenføring fra sit eget hjemland, og kan først rejse til Sverige, når svenskerne giver grønt lys.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.12.2010 11:33:13

Og husk at når du flytter til Sverige, skal du jo have samlet tilstrækkeligt med penge sammen til at kunne leve og betale din husleje i hvert fald de første par måneder, alt andet vil være for hovedløst og nervepirrende.

midak1975

Indlæg af midak1975 » 28.12.2010 15:00:54

Tak for jeres gode råd, jeg har søgt om førtidspension men det er umuligt, det har jeg glemt alt om.

Jeg vil gerne spørge, nu har min kone fået en udrejsfrist til i starten af januar, hvis den bliver overskredet med 4-5 dage, vil det så have indflydelse på den kommende visum hun skal søge til danmark?? eller den familiesammenføring hun skal søge til sverige i den nær fremtid ??

mvh
mi.dak

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.12.2010 15:39:11

At overskride en udrejsefrist kan sagtens bevirke, at man ikke kan få et dansk visum (igen).

Men det vil ikke have nogen betydning i forhold til at søge fs i Sverige.

midak1975

Indlæg af midak1975 » 28.12.2010 16:36:22

tak for det hurtig svar. Er et værelses lejlighed nok til brug for familiesammenføring i Sverige, men det kræver nok at boligselskabet tillader at man kan bo 2 i lejligheden ??

hvordan er det med ventetider på boliger i sverige ??

det andet spørgsmål:
iforbindelse med ansøgningen om familiesammenføring i dk har vi indleveret vielsattester og englesk oversættelser af dem, er det noget man kan krævet tilbage fra udlændingstyrelsen ??

Mvh
Mi.dak

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.12.2010 17:00:59

Der stilles ingen krav til typen af din bolig i Sverige, heller ikke størrelsen som sådan. Og hvis I er gift, så er det jo meget naturligt, at begge jeres navne står på kontrakten på boligen, og så er boligselskabet jo også indforstået.

I Sverige er der ikke tradition for ventelister som i Danmark på lejeboliger, men nogle steder er man dog begyndt på det. Det er dog stadig ikke helt som i Danmark, idet ventelisterne de steder, hvor man har dem, alene giver ret til at komme til at se på en lejlighed, når der er noget ledigt, men det betyder ikke, at man kan få boligen, da udlejer stadig kigger på beboersammensætningen i området og ansøgers økonomi.

Og i en jeres situation, hvor du ikke har nogen indkomst, vil det formentlig være noget nær umuligt at få en kontrakt "i första hand", som svenskerne kalder det. Så kan det være klogere at forsøge med fremleje ("i andra hand") eller at leje et værelse hos nogen ("inneboende"). Men boligsituationen afhænger jo også meget af, hvor i Sverige I ønsker at bosætte jer. Generelt er det sværest at finde noget omkring de store byer og lettest ude på landet.

Ang. dit sidste spørgsmål, så spørg da US. Men generelt skal man aldrig aflevere originale dokumenter, kopier er som regel tilstrækkeligt.

midak1975

Indlæg af midak1975 » 29.12.2010 14:03:15

Hej, det er rart med et sådan forum, tak til alle herinde.

jeg har undret mig lidt over at der bliver skrivet i diverse forums at, hvis jeg eksempelvis som dansk statsborger søge om familiesammenføring i sverige ifølge national svensk regler så opnår min ægtfælle (som er statsborger uden for eu )permanent opholdstilladesel efter bare 2 år.

men på migrationsværkets hjemmeside står der 5 år

her :

Skriv ut Flytta till någon i Sverige – webbguide
De här reglerna gäller dig som är medborgare i ett land utanför EU eller EES och som är:

•gift
•registrerad partner eller
•sambo sedan tidigare
med en person som är EU- eller EES-medborgare som bor i eller ska flytta till Sverige.

(Svenskar räknas inte som EU-medborgare i dessa sammanhang.)

Regler
Du kan söka tillstånd sedan du rest in i Sverige, ansökan ska göras inom tre månader efter inresan. Du har rätt att börja arbeta direkt när du kommit hit även om ditt tillstånd inte är klart.
Behöver du visum för att resa till Sverige söker du det vid en svensk ambassad eller ett konsulat

Var lämnar du din ansökan?
Du ska lämna ansökan eller skicka in den till någon av Migrationsverkets enheter. Du kan också lämna in ansökan på en svensk ambassad eller ett svenskt konsulat innan du reser till Sverige.

Vilken blankett ska du använda?
Du ska fylla i blanketten Ansökan om uppehållskort, blankett nr 144 011. Blanketten finns här på webbsidan, men även på svenska ambassader och konsulat samt på Migrationsverkets tillståndsenheter.

Vilka andra handlingar behöver du?

•Två nytagna passfotografier.

Bifoga även handlingar som visar att din anhörige i Sverige fortfarande har uppehållsrätt, till exempel genom ett anställningsbevis eller ett kontoutdrag som visar att tillräckliga medel finns.

Vad kostar det?
Ansökan kostar ingenting.

Utredning
När din ansökan kommit till Migrationsverket skickar vi ett frågeformulär till din anhörige i Sverige. Frågorna handlar om er relation och ska besvaras inom fyra veckor. Utredningen syftar till att klarlägga identitet, familjebild och hur länge er relation har varat. Ibland behöver vi mer information och då kan vi antingen kalla till en intervju på Migrationsverket eller så ringer vi och ställer de frågor vi vill ha svar på.

Vem fattar beslutet?
Det är Migrationsverket som beslutar. Om du rest in i Sverige skickar vi beslutet till den adress som du angett i din ansökan. Är du kvar i hemlandet får du beslutet av den ambassad eller det konsulat där du lämnade in din ansökan.

Om du får ja på din ansökan
Du får ett uppehållskort (ett plastkort) som visar att du har uppehållsrätt i Sverige.
Om du ska bo i Sverige kortare tid än ett år blir du inte folkbokförd här. Då har du inte rätt till sociala förmåner och bör kontrollera vilka försäkringar du kan behöva.

Förlängning
Uppehållskortet gäller normalt i fem år om du är bosatt i Sverige och uppfyller villkoren för ett sådant kort. När du har vistats lagligt och med uppehållsrätt i Sverige i fem år utan uppehåll har du permanent uppehållsrätt. Om du vill ha ett bevis på din permanenta uppehållsrätt kan du ansöka om ett permanent uppehållskort på någon av Migrationsverkets tillståndsenheter.

Om du får nej på din ansökan
Beslut att inte ge uppehållskort går inte att överklaga. Om du inte får uppehållskort kan du istället söka uppehållstillstånd och åberopa familjeanknytning enligt Sveriges nationella regler. Läs mer på sidan om Flytta till någon i Sverige.

Behöver du veta mer?
Kontakta närmaste svenska ambassad eller konsulat eller någon av Migrationsverkets tillståndsenheter i Sverige.
Du kan också kontakta Migrationsverkets upplysning.
This page in English » Kontakta oss »Sidan senast uppdaterad: 2010-06-28

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.12.2010 15:37:34

Det er nok fordi, teksten du har sakset, handler om EU-regler og ikke svenske regler.

midak1975

Indlæg af midak1975 » 29.12.2010 15:44:15

Okay ......... :-) men kan du henvise til et link på den svensk side, hvor jeg kan læse om loven ?? det er ikke til at finde rundt på den svensk side(migrationsværket.se).

midak1975

Indlæg af midak1975 » 29.12.2010 16:02:37

okay så har jeg fundet noget.
er det så det som omtaler reglen om 2 år .......

for hvis det er det som forstår jeg ordet "svensk medborgare" som svensk statsborger eller tager jeg fejl ?

Flytta till någon som är svensk medborgare
Om du är medborgare i ett land utanför EU och vill flytta till en familjemedlem i Sverige som är svensk medborgare måste du ha ett uppehållstillstånd.
Svenskar räknas inte som EU-medborgare i det här sammahanget, så därför gäller inte EU-reglerna i det här sammanhanget.

Krav för att få uppehållstillstånd
Ansöka om uppehållstillstånd
Uppehållstillståndets giltighetstid
Ansöka om förlängning
Överklaga
Här nedan hittar du information om vad som krävs för att få uppehållstillstånd, hur du ansöker, vad som händer om du får uppehållstillstånd m.m.

Krav för att få uppehållstillstånd
Möjligheterna att få uppehållstillstånd beror på din relation till familjemedlemmen som bor i Sverige.

Makar eller sambor
Du har rätt att få uppehållstillstånd om du är gift, har ingått registrerat partnerskap eller är sambo med någon som bor i Sverige. Du kan dock få avslag på din ansökan till exempel om
•ansökan grundar sig på oriktiga uppgifter
•relationen är ett skenförhållande eller
•om ni inte tänker leva tillsammans.

Blivande makar eller sambor
Du kan få uppehållstillstånd om du planerar att gifta dig eller bli sambo med någon som bor i Sverige. Du kan dock få avslag på din ansökan till exempel om
•din ansökan grundar sig på oriktiga uppgifter
•er relation är ett skenförhållande eller
•er relationen framstår som oseriös.

Barn under 18 år
Du som är under 18 år har rätt att förenas med en förälder i Sverige.

Andra nära släktingar
Du kan i undantagsfall få uppehållstillstånd om du och din släkting har bott tillsammans i något annat land än Sverige. Denna kategori omfattar bland annat barn över 18 år och föräldrar till den som är bosatt i Sverige. Om du tillhör denna kategori ska du ansöka om uppehållstillstånd så snart som möjligt från den dagen din släkting fick permanent uppehållstillstånd i Sverige.

Du måste kunna visa att du bott tillsammans med din släkting omedelbart före hans eller hennes flytt till Sverige och att ni hade ett beroendeförhållande redan i utlandet som gör det svårt för er att leva åtskilda. Med beroendeförhållande menas att du är ekonomiskt, socialt eller känslomässigt beroende av din släkting som bor i Sverige.
Krav på försörjning
Den person som du ska leva med i Sverige kan omfattas av ett så kallat försörjningskrav. Kravet innebär att han eller hon ska kunna försörja sig själv och ha en bostad av tillräcklig storlek och standard som ni kan bo tillsammans i när du flyttar till Sverige.
För er information om vilka som omfattas av försörjningskravet läs på sidan För dig som är anhörig.

Ansöka om uppehållstillstånd
Du ska söka uppehållstillståndet vid svenska ambassaden eller svenska konsulatet i ditt hemland, eller där du bor permanent. Om det saknas svensk ambassad eller konsulat där ska du lämna in din ansökan på en svensk ambassad eller ett svenskt konsulat i närområdet. Du måste själv lämna in din ansökan, din familjemedlem kan inte lämna in ansökan i Sverige.
Tillståndet ska vara infört i ditt pass innan du reser in i Sverige.

Se till att din ansökan är komplett
Du ska använda blanketten Ansökan om uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, nr 160011.
Ansökan för barn under 18 år ska lämnas på blanketten Ansökan om uppehållstillstånd för bosättning för barn under 18 år, nr 162011.
Du ska ta med:

•ditt pass
•två fotografier i passformat, som är tagna rakt framifrån och som inte är äldre än sex månader
•vigselbevis eller äktenskapsbevis (gäller gifta par och registrerad partner)
•familjebevis för personen som bor i Sverige
•folkbokföringsbevis, hyreskontrakt eller köpebevis för bostad eller andra dokument som visar att ni bott tillsammans (gäller personer som bott tillsammans i annat land än Sverige)
•födelse- eller släktskapsbevis (gäller barn under 18 år)
•skriftligt medgivande från vårdnadshavare (gäller barn under 18 år)
•dokument som visar hur ni är släkt med varandra (gäller andra nära släktingar)
•intyg som visar att du och din släkting är beroende av varandra och har svårt att leva åtskilda, t ex. av sociala och känslomässiga skäl, detta beroende ska ha funnits sedan tidigare (gäller andra nära släktingar)
•dokument som visar att du bott tillsammans med din släkting omedelbart innan han eller hon flyttade till Sverige (gäller andra nära släktingar).

Observera att ambassaden eller konsulatet där du lämnar in din ansökan kan kräva ytterligare dokument. För mer information, kontakta den aktuella ambassaden eller konsulatet eller gå in på deras webbplats. Se länkar till höger.

Ansökningsavgift
De flesta måste betala en ansökningsavgift både vid första ansökan och vid eventuell förlängning av uppehållstillståndet. Information om avgifterna finns på en särskild sida.

Det här händer med din ansökan
När du har lämnat in din ansökan blir du kallad till ambassaden eller konsulatet. Där genomförs i de flesta fall en personlig intervju och ärendet skickas vidare till Migrationsverket i Sverige.
Migrationsverket skickar ut ett brev till familjemedlemmen i Sverige där det står att vi mottagit en ansökan från dig. I brevet står också att han eller hon ska besvara ett frågeformulär som finns att hämta på vår webbplats. Frågorna ska han eller hon besvara skriftligen och sedan skicka formuläret till Migrationsverket.

Ibland behöver vi mer information. Antingen kallar vi honom eller henne till en intervju på Migrationsverket, eller så ringer vi och ställer de frågor vi vill ha svar på.

Migrationsverket kan erbjuda DNA-analys
Migrationsverket erbjuder DNA-analys när den övriga utredningen om släktskapet inte är tillräcklig för att verket ska kunna fatta beslut om uppehållstillstånd. Om Migrationsverket beslutar att erbjuda DNA-analys betalar verket samtliga kostnader för provtagning, transporter av prover och själva DNA-analysen.

Besked om beslut
Du får besked om beslutet av din familjemedlem i Sverige om du lämnat fullmakt till honom eller henne. Om du inte lämnat någon fullmakt får du besked av ambassaden eller konsulatet.

Uppehållstillståndets giltighetstid
Gifta par, registrerade partners och sambor
Om du har bott tillsammans med din make, maka eller sambo i ett annat land än Sverige under minst två år beviljar Migrationsverket i regel ett permanent uppehållstillstånd.
Om ni inte har bott tillsammans i utlandet beviljar Migrationsverket i regel uppehållstillstånd för två år, i vissa fall för kortare perioder, dock minst ett år. Därefter måste du ansöka om förlängning.

Om förhållandet tar slut under den tid som du har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd förlängs uppehållstillståndet för det mesta inte. Migrationsverket kan också återkalla uppehållstillståndet om förhållandet tar slut. I varje enskilt fall tar vi hänsyn till om det finns skäl att ändå bevilja fortsatt uppehållstillstånd.

Barn under 18 år
Om ett barn söker tillsammans med en förälder får det vanligen samma tillstånd som föräldern.

Nära släkting över 18 år
Om du får tillstånd beviljas du i regel ett permanent uppehållstillstånd.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.12.2010 17:42:42

Ja, det er den sidste tekst, der gælder ved brug af national svensk lovgivning. Nu er det ikke selve lovteksten, der står på Migrationsverkets hjemmeside, men alene en vejledning, som desværre ikke er helt fyldestgørende. Fx kan du lige så godt udskifte svensk medborgare i teksten med en dansker eller enhver anden, som bor fast i Sverige. Som dansker kan man jo vælge om man vil gøre brug af EU-regler eller svenske regler.

midak1975

Indlæg af midak1975 » 29.12.2010 18:12:28

okay... forstår jeg vejledningen rigtigt så kan min kone få permanent opholdstilladelse så snart hun ankommer til sverige, fordi vi har været gift i 2 år nu ?

vil det være smart at vedlægge dokumentation for at man har boet i danmark sammen i 9 måneder, og at vi sammentiddigt har fået afslag, når jeg skal søge i sverige ifølge svensk national regler, for at få rabat :-) ?

mvh
Mi.dak

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.12.2010 18:51:42

Det handler ikke om, hvor længe I har været gift, men hvor længe I har boet sammen tidligere. I behøves for den sags skyld slet ikke at være gift, hvis I søger efter de svenske regler.

Har I boet sammen et andet sted i mindst 2 år, så kan din ægtefælle få permanent ophold allerede ved første ansøgning. Har I ikke det, så får man en 2-årig midlertidig opholdstilladelse, som derefter kan gøres permanent.

midak1975

Indlæg af midak1975 » 03.01.2011 17:47:38

HeJ,

Hvis man virklige føler sig krænket og undertrykt af det dansk familiesammenførings regler, kan man så ikke prøve at søge asyl i sverige. (her tænker jeg på at flygte sammen med min kone og mit barn, skal lige nævnes at både jeg og mit barn er danskstatsborger).

folk som normalt flygter fra deres hjemmeland skyldes som regel krænkelse og undertrykkelse, så jeg mener klart at jeg opfylder alle kravene. hvad siger i ?

Godt nytår

Mvh
Midak

Besvar