familiesammenføring i sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nazlicanim

familiesammenføring i sverige

Indlæg af nazlicanim » 19.11.2010 10:37:42

Hej alle...håber i kan hjælpe mig, jeg er 21 år gammel, udlært og er danskstatsborger.. jeg skal giftes til juli 2011..min kæreste bor i Tyrkiet han 22 år som ikke er uddanet. jeg vil gerne flytte til Sverige for at kunne hente min kæreste til sommer.. men jeg har hørt at der er kommet nye regler i Sverige.. vis jeg nu flytter min adresse hos en veninde kan jeg så godt søge om familiesammenføring, jeg og min kæreste er gift på papir i Tyrkiet.. hvad skal jeg gøre og havd skal jeg starte med at gøre?

skaanebo

Re: familiesammenføring i sverige

Indlæg af skaanebo » 19.11.2010 10:58:06

Der er ingen nye regler, når du er dansk i Sverige. Du kan læse mere om de to metoder for FS i Sverige her: www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil

hassan

møde i migrationsverket

Indlæg af hassan » 01.12.2010 10:03:08

hej mit navn er hassan og er dansk statsborger min kone ha søgt opholdstilladse til sverige igennem svenskekonsulant i lebanon i maj 2010 men ha ik fået opholdstilladsei nu. jeg bor i sverige i malmø og studere i kbh få su ogarbejder i wekkenden så jeg har et løn efter skat ca dkkr:12000 i sverige har jeg lejet i værelse hos min ven som bor i 3 værelses lejligehed i malmø. det der er sket at de har sendt mig et brev at jeg er indkaldt til et møde på migrationsverket hvor jeg skal medbringe personbevis pas og sidste løn seddel. Det jeg ik forstå med at møde er det afslag eller hvad ku det være der min kammarat den gang han sku få sin kone her til sku han ik til møde der gik 2 måneder så fik hun opholdstilladse derfor undre det mig hvorfor jeg skal til møde næste uge og medbringe pas lønseddel og personbevis håber i kan hjælpe vis andre har prøvet det samme som altså ha været indkaldt til møde eller har hørt fra andre det har prøvet fordi for en måned efter min kone har søgt om opholdstilladse sku jeg dokumenter arbejd og bolig pas osv og det gjorde jeg i juni 2010 og har ventet siden der nu bliver jeg kaldt til møde hvor efter 6 måneder og aner ik hvorfor jeg skal til et møde i næste uge og der stå i brevet medbring pas/id-kort sidste lønseddel og familjebevis. nogen der har prøvet noget ligende der kan fortælle lidt om deres sitation.mvh hassan

hassan

møde i migrationsverket

Indlæg af hassan » 01.12.2010 10:04:34

hej mit navn er hassan og er dansk statsborger min kone ha søgt opholdstilladse til sverige igennem svenskekonsulant i lebanon i maj 2010 men ha ik fået opholdstilladsei nu. jeg bor i sverige i malmø og studere i kbh få su ogarbejder i wekkenden så jeg har et løn efter skat ca dkkr:12000 i sverige har jeg lejet i værelse hos min ven som bor i 3 værelses lejligehed i malmø. det der er sket at de har sendt mig et brev at jeg er indkaldt til et møde på migrationsverket hvor jeg skal medbringe personbevis pas og sidste løn seddel. Det jeg ik forstå med at møde er det afslag eller hvad ku det være der min kammarat den gang han sku få sin kone her til sku han ik til møde der gik 2 måneder så fik hun opholdstilladse derfor undre det mig hvorfor jeg skal til møde næste uge og medbringe pas lønseddel og personbevis håber i kan hjælpe vis andre har prøvet det samme som altså ha været indkaldt til møde eller har hørt fra andre det har prøvet fordi for en måned efter min kone har søgt om opholdstilladse sku jeg dokumenter arbejd og bolig pas osv og det gjorde jeg i juni 2010 og har ventet siden der nu bliver jeg kaldt til møde hvor efter 6 måneder og aner ik hvorfor jeg skal til et møde i næste uge og der stå i brevet medbring pas/id-kort sidste lønseddel og familjebevis. nogen der har prøvet noget ligende der kan fortælle lidt om deres sitation.mvh hassan

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.12.2010 10:23:57

Det kan være, at der er noget i din kones forklaring til ambassaden, som har været uklart, eller som har givet anledning til mistanke om proformaægteskab, tvangsægteskab eller lignende. Og så indkalder man helt rutinemæssigt referenten til et tilsvarende interview for at få klarlagt, om der er tale om ægte kærlighed.

hassan

Indlæg af hassan » 01.12.2010 11:02:47

hej igen min kone ha slet ik været til interwiew eller noget der hun ha søgt gennem eu-ophold

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.12.2010 12:12:00

Okay, så taler vi lidt forbi hinanden, fordi du har placeret dit indlæg i det underforum, som handler om national lovgivning om familiesammenføring i andre lande og ikke om EU-regler, og du bruger udtrykket opholdstilladelse.

Der findes et andet forum til alle spørgsmål om EU-regler, og ved brug af EU-regler får din kone et opholdskort og ikke en opholdstilladelse. Og så skal hun ganske rigtigt ikke til noget interview på ambassaden, så skal hun bare søge om enten et visum til Sverige som ægtefælle til en EU-borger i Sverige eller om et opholdskort. Og det skal udstedes inden for højst 6 måneder fra ansøgningstidspunktet.

Derfor giver det lidt uklarhed om, hvad dine kone rent faktisk har søgt om. Hvis hun har søgt om et opholdskort efter EU-regler tilbage i maj måned, så skal opholdskortet være udstedt til hende senest 6 måneder senere, altså i november i år.

Men altså, hvis din økonomi er i orden, så er der intet at bekymre sig om. Og så skulle opholdskortet være blevet udstedt i går og ikke i morgen, når der er gået så lang tid, så det er vel et godt tegn, at du er blevet indkaldt til mødet.

hassan

Indlæg af hassan » 02.12.2010 10:48:28

hej skanboo tak men jeg ville lige understrege at tilbage i sidst i september ringede sagsbehandleren til mig og spøger om mit job er sort eller hvidt og syndes det hva grimt sagt for jeg har aflerveret i ansættelsekontrakt og lønseddler dengang arbejde jeg i sverige så troed jeg mit økonomi ik er godt nok det hva den gang ca dkkr 9000/10000. så to jeg til kbh fik et fast job som chauførre om wekkenden og studie i kbh om dagen så det sendte jeg til hende der jeg fik mit nye job og skole osv så ha hun sendt et brev hvor jeg skal til et samtale næste uge hvor jeg skal medbringe pas lønseddel og personbevis nogen der ha prøvet sådan ligende møde eller været tilkaldt hvor de sku medbringe pas lønseddel osv og hvad der sket

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.12.2010 11:02:39

Normalt skal man selv medbringe dokumentation, og hvis man som dig skifter job eller får et nyt job, mens ansøgningen behandles, og hvis din økonomi i forvejen ikke ser så god ud, fordi du har tjent så lidt, så er det vel helt naturligt, at Migrationsverket beder dig sende yderligere dokumentation, og måske er det også lettere at træffes personligt med sagsbehandleren, så evt. uklarheder kan opklares med det samme, ligesom sprogproblemer lettere kan overkommes, hvis man mødes ansigt til ansigt frem for via telefon eller per brev.

hassan

Indlæg af hassan » 02.12.2010 11:31:54

hej skanboo tak for dine oplysninger så ja jeg ska til møde på tirsdag aner ik noget altså hvad syndes du skal jeg ta ting med altså som pandler kort selvom hun ik ha skrevet andet en pas lønseddel og personbevis. plejer at være sådan når man er til møde på et migrationsverket så er det højst sandsygeligt man få opholdskort altså som sagt jeg bor hos en kammarat har et værelse hos ham hvor han har et 3værelse og ha et kontrakt at jeg ha lejet et værelse hos ham ha mit studie su og mit wekkend nat arbejd håber det er nok?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.12.2010 12:31:08

Spørgsmålet er, hvor mange penge du har til overs om måneden, når alle faste udgifter er betalt. Det skal helst være mindst 6000 SEK, hvis I skal kunne leve to personer af din indkomst.

Men ja, medbring alle dine papirer - lønsedler, ansættelseskontrakt, lejekontrakt, pendlerkort, årsopgørelse, bankkontoudskrifter. Og så står din kone forhåbentlig snart med sit opholdskort i hånden, for Migrationsverket skylder jer jo også en undskyldning - direktivet siger klart, at det højst må tage 6 måneder at få et opholdskort udstedt.

hassan

Indlæg af hassan » 08.12.2010 08:26:43

hej skanboo nu har jeg været til mødet og de spurt om mit arbejd og studie i kbh hordan jeg to til arbejd og der gav jeg dem pandler kort og lønsedler og de spurt om mit forhold til min kone hvordan vi lærte hinannen at kende og hvad vi havde af planer osv og det svarede jeg på så sagde hun at i løbet er uge vil jeg modtage et brev fra dem hvad de beslutter at gøre

Dina Lene

Indlæg af Dina Lene » 29.12.2010 15:11:47

Hej
Jeg er dansk statsborger men har boet 2 aar i Brasil. sammen med min brasilianske kaereste.
Vi ville gerne bo i DK men har hort at det er meget svaert for min kaereste at faa ophold.
Derfor vil jeg sporge om det er lettere hvis vi sogte om ophold i sverige.
Og ved det saa kraever.
Dina Lene

Besvar