Hej
Med den nye lovgivning der er på vej, ser det ikke ud til at vi vil kunne opnå familiesammenføring efter dansk lovgivning, når jeg i starten af det nye år bliver gift med min kæreste, efter lang tids kamp for at få de nødvendige papir for dette. Min kæreste er burmesiske statsborger, men bor i Thailand.
Det firma jeg arbejder for vil dog gerne havde mig udstationeret i Spanien for at færdiggøre et projekt vi har kørende dernede, så dermed har jeg en oplagt mulighed for at kunne få familiesammenføring via eu reglerne.
Har læst om disse regler, men har dog nogle spørgsmål, som jeg håber nogen kan svarer på:
1. Hvis jeg bliver udstationeret i Spanien, må jeg beholde den udlejningslejlighed jeg har i Danmark? Eller skal jeg opsige den, for at de ikke har den som en undskyldning til at afvise familiesammenføring, når vi efter udstationerings afslutning vil flytte tilbage til Danmark?
2. Firmaet har en aftale med et lejlighedshotel, hvor de fleste af vores medarbejdere bor. Vil det være ok, at jeg bosætter mig der? Eller skal det være en almindelig lejlighed, for at undgå efterfølgende problemer med udlændige servicen?
3. Da der ikke findes internationale skoler i det område af Spanien jeg bliver udstationeret i, og vi formodentlig kun taler om 6-9 måneders udstationering, så har vi umiddelbart ikke tænkt os at få hendes datter med til Spanien, men lade hende blive boende hos familien i Thailand. Hvornår vil det være smarteste af få hende hentet herop? Mens vi stadig bor i Spanien? Eller er det ligegyldigt, så vi kan vente til vi er tilbage i Danmark?
4. Når vi en gang er kommet tilbage til Danmark, vil min kone så kunne få betalt dansk undervisning? (en mindre ting, men alligevel rart nok at vide, om hun stadig vil have ret til dette)
5. At vi har fået familiesammenføring via EU regler, ændrer det noget på min kones muligheder for senere at få dansk statsborgerskab?
6. Hvis jeg efter vi er kommet til Danmark igen skulle blive bedt af mit firma om at blive udstationeret og det er et ikke EU land, vil det betyde at vi skal igennem det hele igen med familiesammenføring, når den udstationering ender, og vi kommer tilbage til Danmark?
Hvis der er nogen som ved hvordan man får søgt familiesammenføring i Spanien, hører jeg meget gerne fra jer. Så jeg ved hvilke papir jeg skal havde fremskaffet og hvem jeg skal kontakte i Spanien.