ansøgning om familie sammenføring

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Alushi123

ansøgning om familie sammenføring

Indlæg af Alushi123 » 28.09.2010 15:57:43

heeey alle sammen :D

så jeg tilbage igen med et nyt spørgsmål.
håber i kan hjælpe endnu engang :)

jeg har nu været i sverige og registrere mig og er periode d. 15/10/2010 bosat i Landskrona.
jeg har lejet et værelse hos en veninde. men i princippet bor jeg der. hun har blot kontrakten på sit navn.
dette skal så siges er midlertidigt til jeg stille og roligt finder noget køb i malmø.

så jeg venter på mit svenske personnummer. som nok kommer om et par uger med posten.

men jeg vil gerne søge FS med det samme når jeg kan. og har tænkt mig at søge efter de svenske nationale regler.
er mit bolig status lige som den er nu acceptabelt til at kunne søge??
og hvordan er det man præcis søger?? jeg har fået at vide af nogen som har ansøgt om FS et par år tilbage, at jeg skal have ALLE original dokumentation her hos mig i sverige. og at konen skal beholde kopier af dette. og at det er mig som skal søge herfra.

og på den anden side får jeg at vide det stik modsatte.
så er lidt forvirret.... please help!!!! :?:

jeg har prøvet at ringe til migrationsverket i SE i et par dage nu.og de er bare IKKE til at få fat i. der er enten optaget. eller også bliver man smidt af linien :(

så tænke måske nogen kunne hjælpe mig med dette?? og har været inde på deres hjemside og som jeg kunne læse mig frem til så er det min kone der skal søge fra Libanon.. men kan hun det med kun kopier?? eller skal jeg sende dokumenterne til hende??

mvh. Alushi

skaanebo

Re: ansøgning om familie sammenføring

Indlæg af skaanebo » 29.09.2010 09:44:36

Hvis du har en lejekontrakt med din veninde og råder over dit eget private rum som såkaldt inneboende, så kan din partner søge om en opholdstilladelse til Sverige i samme øjeblik, som du får dit svenske personnummer og et personnummerbevis med "ändamål: uppehållstillstånd" påført. Det er ikke dig, der skal søge om noget som helst, men din partner. Men du skal udstyre din partner med dit svenske personnummerbevis, som højst må være 30 dage gammelt, når det indleveres til Sveriges ambassade eller konsulat. Ambassade/konsulat har de papirer, som din partner skal udfylde for at søge om en opholdstilladelse på baggrund af sin tilknytning til dig i Sverige. Ansøgningsskema kan også downloades fra www.migrationsverket.se - findes på både svensk og engelsk.

Alushi123

Indlæg af Alushi123 » 29.09.2010 19:56:36

oki... perfekt.
tak skal du have Skaanebo :D

jeg leder lige efter blanketten som hun skal udfylde og sender alt dokumentation til hende.

men hvordan forsyner jeg hende med mit svenske personnr?? skal jeg tage en kopi af den og påfør dato og så faxe den eller??

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.09.2010 20:08:52

I må spørge på ambassaden, om de accepterer fotokopi, fax, scannet dokument eller om det skal være i original. I tilfælde af at det skal være i original, må du jo sende personbeviset pr. post eller bud til din ægtefælle. Og husk nu at det skal være den rigtige version af personbeviset, for personbevis fås til mange forskellige formål.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.09.2010 20:11:25

Dato for udskrift af personbeviset fremgår i øvrigt af selve personbeviset. Så du skal ikke selv påføre personbeviset noget som helst. Det er Skatteverket, som skal udskrive personbeviset, og det er Skatteverket, som skal skrive formålet med personbeviset. Du skal altså ikke bare bestille et personbevis, men et personbevis der har til formål at give en person, som du inviterer, opholdstilladelse.

Alushi123

Indlæg af Alushi123 » 29.09.2010 20:29:40

ok jeg er med. må lige ringe til konsulatet i libanon imorgen og høre dem ad, og hvis de acceptere kopier så der intet problem.

og person beviset som udstedes af skatterverket burde være den rigtige. jeg har ikk modtaget den endnu. men når jeg gør må jeg lige undersøge om det er den korrekte.

nu har jeg været inde på
http://www.migrationsverket.se/info/118.html#Meny

og som jeg kan se er der 3 blanketter som følges ad. har du kendskab til om der er flere blanketter på en gang??
det kan vel ikk være forkert hvis jeg printer alle 3 og sender dem til konene. så kan de vel sortere dem på konsulatet??

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.09.2010 21:21:51

Det personbevis, der normalt udsendes, når man som dansker folkeregistrerer sig i Sverige, er ikke det personbevis, der har til formål at invitere en anden person til at få opholdstilladelse i Sverige. Men når du kender dit svenske personnr., kan du jo bestille et nyt til det rigtige formål, enten ved personlig henvendelse på Skatteverket eller på www.skatteverket.se under "Folkbokföring".

Blanketter du og din ægtefælle skal bruge fra Migrationsverket er:

Uppehållstillstånd och uppehållstillstånd för besök
Blankett 114 021
Engelskt blankett nr 115 021.

plus

Försäkran om samlevnad för gifta och sambo
Blankett 228011.

Alushi123

Indlæg af Alushi123 » 30.09.2010 08:16:41

okiii. det må jeg så lige sørge for at få ændret :D

endnu engang. mange tak for hjælpen. det var en stor hjælp :)

Besvar