Svenske nationale regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
morehope88

Svenske nationale regler

Indlæg af morehope88 » 15.08.2010 12:33:35

Hej

Jeg vil høre om nogen har prøvet at søge fs til sin ægtefælle efter de svenske nationale regler?

Jeg vil bare høre om hvordan det er gået, hvor lang tid det tog?

Om han/hun fik økonomisk støtte?

Håber på et svar:)

Venligst
morehope88

skaanebo

Re: Svenske nationale regler

Indlæg af skaanebo » 15.08.2010 16:38:11

Det tager normalt 3-6 måneder at få en svensk opholdstilladelse, alt afhængig af hvilken ambassade der skal behandle ansøgningen, og hvor travlt der er på det pågældende sted.

Kan man som husstand ikke forsørge sig selv, kan man få det, der hedder introduktionsersättning i op til 2 år. Derefter almindeligt försörjningsstöd. Og ellers er der jo også mulighed for at få aktivitetsstöd fra Försäkringskassan til diverse kurser og praktik.

simsim
Geografisk sted: hrteds
Kontakt:

Indlæg af simsim » 26.08.2010 09:38:18

:D hej skaanebo

det er sådan at min søster lavet FS efter national regler i sverige til sin mand som bor i saudi arabien. hun er danskstatsborger og læser til tandpleje her i Dk.

Er det normalt at hendes sag har taget 10 måneder og er ikke behandlet endnu.

Jeg ringede til hendes sagb. for at spørge for min søster kan verken svensk eller engelsk.

hun spurgte mig om hun kan tale svensk for hvis der skal laves aftale om de skal bestille en tolk eller ej. Jeg svarede at hun ikke kan. derefter var hendes accent meget grov og fortalte mig at hun havde så mange sager og at hun ikke har tid til at behandle hendes ansøgning nu og hun skal nok få besked når det er.

kommer det er til at påvirke hendes mands ot?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.08.2010 12:42:18

Hvis din søster er dansker, kan hun vel tale dansk? Og således kommunikere på dansk med diverse svenske myndigheder? Det er faktisk en rettighed man har i Norden, at man kan henvende sig til myndighederne på sit modersmål. Men det er klart, at hun så vil få svar på svensk, og hvis hun ikke forstår et ord svensk, selv efter mere end 10 måneder i Sverige, så var det måske snarere på rette plads, at hun tog sig et hurtigt og intensivt kursus i svensk?

Uanset sprogproblemerne så er det vel i første omgang hendes mand, der skal interviewes, og således også ham, der skal kunne tale et sprog, som man forstår på ambassaden uden at tilkalde en tolk. Og det er måske her, at det egentlige problem er, hvis han hverken taler engelsk, svensk eller et andet almindeligt udbredt fremmedsprog som fx fransk eller spansk.

Din søster skal i hvert fald ikke lade sig spise af med, at hun ikke kan blive interviewet/udfylde et spørgeskema på dansk, for det har hun faktisk ret til. Men det er klart, at det forventes, at hun som dansker kan forstå noget svensk.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.08.2010 14:03:12

Det må vel være en grund til, at sagen har taget så lang tid, men uden at kende noget til den konkrete sag, så er det jo umuligt at gætte på, hvad årsagen kan være. Det kan jo være alt lige fra almindelig travlhed til mistanke om, at der måske er tale om et proforma- eller tvangsægteskab. Det kunne så også være derfor, at man tilsyneladende planlægger at interviewe parret.

Når man søger efter nationale regler, så er der ikke rigtig andet at gøre end at vente den tid, som det tager. Ønsker man, at 3. lands borgeren kan komme hurtigt til Sverige, så skal man søge efter EU-reglerne.

simsim
Geografisk sted: hrteds
Kontakt:

Indlæg af simsim » 27.08.2010 08:11:51

hej fundervier og skaanebo:

Min søster kan flydende dansk, så der ikke noget problem der, men fordi hun læser i DK, kunne hun ikke nå at tager svensk kursus. men de har interviewet hendes mand for nylige og han kan flydende engelsk.

det er nu klart for dem at det ikke er proforma da hun var på besøg hos ham, da det svensk ambassade lavede interviewet med ham. Men sagb. sagde at grunden til det forsenkelse er at den tidligere sagb er stoppede og min søster sag havnede hos hende for 4 måneder hvor hun ikke har haft tid til at se på den.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.08.2010 09:07:03

Okay, men det skulle vel heller ikke være nødvendigt at skaffe en, der kan tolke mellem dansk og svensk, når hun skal interviewes? Hvis hun forstår spørgsmålene på svensk, kan hun jo fint svare på dansk. For det er tilsyneladende en medvirkende årsag til, at sagen er blevet syltet, at der skal bookes tid til en tolk.

Men det er måske Migrationsverket oppe i Umeå, hun skal interviewes af? Deroppe forstår de godt nok ikke et klap dansk. Men hvis det er afdelingen i Malmö, så burde det ikke være noget problem.

morehope88

Indlæg af morehope88 » 08.09.2010 17:23:13

Hej

Da jeg er dansker, vil jeg sagtens kunne forstå og besvare deres spørgsmål.

Men min mand som bor i Syrien kan kun tale og forstå arabisk. Vil det så sige at det bliver et stort problem for ham, selvom ambassaden befinder sig i Syrien? Altså jeg tænker bare på, har de normalt ikke ansat nogen som taler landets hovedsprog?

venligst

morehope88

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.09.2010 19:49:21

Prøv at spørge på ambassaden, og som du selv nævner, så har de normalt nogen, der taler det pågældende sprog i det pågældende land.

Besvar