Irland med Ægtefælle med EU opholdskort

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Cata05
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03.06.2023 07:26:35

Irland med Ægtefælle med EU opholdskort

Indlæg af Cata05 » 03.06.2023 07:36:22

Hej

Håber det er muligt at få hjælp her selvom det omhandler Irlander ☺️
Vi bor lige pt i Sverige og har gjort det i 2,5 år. Min ægtefælle har EU opholdskort på 5 år. Vi tænker på at flytte til Irland af forskellige årsager. Men jeg finder ikke helt frem til, hvis min ægtefælle må opholde sig med sit EU opholdskort eller om hvilken steps der skal tages først eller efter? Må ægtefællen f.eks søge arbejde i Irland mens man stadig er bosat i Sverige? Nogen der er flyttettil Irland med ægtefællen der har EU opholdskort?

Tak

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Irland med Ægtefælle med EU opholdskort

Indlæg af mhg » 03.06.2023 12:27:34

Ikke flyttet, men kender reglerne: I princippet bortfalder EU-opholdskortet, når man flytter land, også selvom det nye bopælsland også er et EU-land. Man skal derfor søge om et nyt opholdskort der. Irland mener at have ret til at tage op til 12 måneder om at afgøre om man opfylder de få krav der er til opholdsret, så hvis det er muligt er det tilrådeligt at starte ansøgningsprocessen før I flytter (som man fx kan gøre, hvis man flytter til DK).
I princippet har man ret til at arbejde også selvom man ikke har et opholdskort at vise frem, men problemet kan være at finde en arbejdsgiver, som er villig til at tage den lille risiko der er i forhold til om ikke-EU-personen får afvist sin anmodning om opholdskort.

https://www.gov.ie/en/service/4bd28-reg ... ly-member/

Hvis I havde boet 5 år eller mere i Sverige, ville der gælde bedre regler:
https://immigration-portal.ec.europa.eu ... eady-eu_en
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Cata05
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03.06.2023 07:26:35

Re: Irland med Ægtefælle med EU opholdskort

Indlæg af Cata05 » 04.06.2023 12:53:39

Hej mhg

Tak for svar.
Du siger at man kan starte ansøgningsprocessen før man flytter. Altså hvordan kan man det, hvis jeg danskstatsborger skal have arbejde/studie, lejlighed osv i Irland før jeg opfylder kravene? Med mindre jeg har misforstået noget?

Hvis vi vælger at flytte sammen til Irland når jeg har job og lejlighed der kan min ægtefælle så komme ind med hans nuværende EU opholdkort eller skal der søges visum igen?

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Irland med Ægtefælle med EU opholdskort

Indlæg af mhg » 05.06.2023 16:48:35

Jeg skriver, at man kan søge på forhånd, hvis man flytter til(bage) til Danmark. Det er muligvis ikke en regel, som gælder i andre EU-lande, MEN det ser heller ikke ud til at være noget problem:

https://www.citizensinformation.ie/en/m ... u-to-work/

"EU, EEA and Swiss citizens can travel to Ireland without a visa. You must have a passport or national identity card to enter Ireland from the EEA. Ireland is not part of the Schengen Area.

You can stay in Ireland for up to 6 months to look for work. You do not have to register with Immigration Service Delivery (the Irish immigration authorities). If you have not found work after 6 months, you can stay in Ireland if you are able to support yourself. You are not entitled to social welfare assistance while you are looking for a job." ...
"If you have family members that are from outside the EU, EEA, UK or Switzerland, they must apply for residence. If they are from a country whose citizens need a visa to enter Ireland, they must apply for a visa before travelling to Ireland.* If the family member has a residence card issued by another EEA country under EU law, they can enter Ireland without a visa*."

Det er altså kun din ægtefælle, som skal anmode om at blive registreret, og i den forbindelse stilles formodentlig krav om at I har tilstrækkelige midler, evt. også sygesikring (det gør der i Tyskland, fx). Hvor megettilstrækkelige midler er ved jeg ikke, men i andre lande skal man godtgøre at have minimum svarende til 12 mdr.s socialhjælp til 2 personer, ELLER et job, hvor man tjener mindst svarende til socialhjælp, ELLER opsparing, i alle tilfælde evt. + beløb til husleje, men da I fsv. godt må bo i et telt, hvis I kan registreres på campingpladsens adresse (helårscamping), afhænger det sidste af boligens art.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar