Opholdstilladelse som sambo i Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
alvsjo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18.12.2022 21:08:49

Opholdstilladelse som sambo i Sverige

Indlæg af alvsjo » 18.12.2022 21:33:43

Hej ÆUG,

Håber nogen her kan give råd.

Jeg bor i Stockholm i egen bostadsrätt og er både dansk og svensk statsborger. Min kæreste er fra Hong Kong. Vi mødtes for 13 måneder siden, da hun var i Sverige på et studievisum. Ret hurtigt flyttede hun dog ind hos mig og hun fandt et velbetalt job og har boet her, mens Migrationsverket har behandlet hendes ansøgning om arbejdstilladelse.

For at gøre en lang historie kort. Efter 8 måneders behandlingstid hos Migrationsverket brugte hendes arbejdsgiver tiden som en undskyldning for at fyre hende. Hun har derfor rejst ud af Sverige og vi planlægger at søge sambovisum.

I de 13 månder har vi været sammen næsten hver dag. Vi har boet sammen i 9 måneder, men hun har ikke været folkbokförd på min lejlighed, da hun ikke har svenskt personnummer. Vi har været på mange ferier sammen, hun har besøgt min familie i Danmark (jeg har dog endnu ikke besøgt hennes pga situationen i Hong Kong). Vi har delt alle udgifter, ført regnskab over økonimien, har tonsvis af billeder sammen osv. Altså masser af bevis for at vores forhold er "rigtigt". Hun er 37 og jeg er 38.

- Jeg opfylder alle krav når det gælder økonomi, bolig osv. Med baggrund i dette, hvor besværligt er det at få opholdstilladelse som sambo?

- Kan nogen er i forummet anbefale en advokat som kan hjælpe til? Vi vil meget gerne slippe for yderligere direkte kontakt med Migrationsverket

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Opholdstilladelse som sambo i Sverige

Indlæg af skaanebo » 19.12.2022 00:13:04

Der er ikke noget svært i jeres ansøgning, det tager bare tid med en langsommelig sagsbehandling hos Migrationsverket, og det er der ikke rigtig noget at gøre ved, for som svensker, kan du jo ikke gøre brug af EU-reglerne i Sverige.

alvsjo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18.12.2022 21:08:49

Re: Opholdstilladelse som sambo i Sverige

Indlæg af alvsjo » 19.12.2022 19:44:02

Jens P. Kloster skrev:
19.12.2022 16:41:01
Når du er dansk, er flyttet til Sverige og derefter blevet svensk, kan du bruge en EU-dom, afsagt i henhold artikel 21, stk. 1, TEUF hvorefter en "unionsborger, der har erhvervet statsborgerskab i værtsmedlemsstaten og samtidig bevaret sit oprindelige statsborgerskab – (gives) opholdsret i denne medlemsstat for en tredjelandsstatsborger, der er familiemedlem til unionsborgeren".
Du kan således henvise til denne dom i hendes ansøgning om opholdskort, dog må I regne med at skulle gifte jer efter ankomst da der står 'familiemedlem'. Gør opmærksom på det ved visumansøgning, så er der ingen problemer!

Så ansøgningen gøres på normal vis med henvisning til EU-direktivet 2004/38 og til dommen afsagt i henhold til artikel 21, stk. 1, TEUF

@skaanebo vær opmærksom på dette, denne dom er afsagt for flere år siden.
Det var jo intressant! Vi har dog ikke planer om at gifte os lige nu, men måske indenfor et par år, så i første omgang prøver vi opholdstilladelse som sambos. Man skal vel have boet sammen i 2 år for at kunne bruge EU-retten når man ikke er gift? Borgere fra Hong Kong behøver ikke visum til Schengen, så har vi noget at miste ved at prøve at søge opholdskort når hun er her på ferie?

Når det gælder opholdskort efter EU-retten skal jeg dog tilføje, at jeg blev svensk statsborger i foråret 2020 og flyttede til Danmark senere samme år og tilbage til Sverige i 2021. Vil det stadig være muligt at henvise til EU-direktivet 2004/38 ved ansøgning?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Opholdstilladelse som sambo i Sverige

Indlæg af skaanebo » 20.12.2022 02:54:50

Jens P. Kloster skrev:
19.12.2022 16:41:01
Når du er dansk, er flyttet til Sverige og derefter blevet svensk, kan du bruge en EU-dom, afsagt i henhold artikel 21, stk. 1, TEUF hvorefter en "unionsborger, der har erhvervet statsborgerskab i værtsmedlemsstaten og samtidig bevaret sit oprindelige statsborgerskab – (gives) opholdsret i denne medlemsstat for en tredjelandsstatsborger, der er familiemedlem til unionsborgeren".
Du kan således henvise til denne dom i hendes ansøgning om opholdskort, dog må I regne med at skulle gifte jer efter ankomst da der står 'familiemedlem'. Gør opmærksom på det ved visumansøgning, så er der ingen problemer!

Så ansøgningen gøres på normal vis med henvisning til EU-direktivet 2004/38 og til dommen afsagt i henhold til artikel 21, stk. 1, TEUF

@skaanebo vær opmærksom på dette, denne dom er afsagt for flere år siden.
Spændende, men hvornår er dommen afsagt, og hvor kan man læse den dom henne? For hvis man skal påberåbe sig den dom, vil det nok være nødvendigt at henvise udtrykkeligt til den og ikke bare til direktivet. Og forummet her er jo netop til vidensdeling, hvis ingen deler deres viden om nye domme eller ændringer i lovgivning, så bliver ingen af os jo klogere.

alvsjo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18.12.2022 21:08:49

Re: Opholdstilladelse som sambo i Sverige

Indlæg af alvsjo » 20.12.2022 21:24:20

@Jens P. Kloster Så man kan altså benytte sig at EU's opholdsret efter at have boet sammen 3-4 måneder? Skal det ikke kunne bevises ved folkbokföring?
Selvom jeg er statsborger i begge lande, er jeg jo flyttet fra et EU land (Danmark) til et andet (Sverige), gælder EU-retten ikke så?

Alternativt, ville følgende fungere?

1: At jeg frasiger mig mit svenske statsborgerskab og så gøre brug af EU-retten, hvis jeg registrerede mig i Danmark for en tid og flytter tilbage til Sverige igen?

2: Min kæreste skal studere i Frankrig nogle måneder, hvis jeg registrerer mig på hendes adresse og vi flytter sammen til Sverige derefter (vil dog tro at det kan blive skattemæssigt kompliceret)

alvsjo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18.12.2022 21:08:49

Re: Opholdstilladelse som sambo i Sverige

Indlæg af alvsjo » 21.12.2022 15:01:44

@Jens P. Kloster At eventuelt misbruge loven for at kunne leve med den jeg elsker er ikke det første valg. Kan selvfølgelig forstå at i ikke kan give råd om det. At bo i et andet EU land (Frankrig i vores tilfälle) i kort tid og derefter flytte tilbage, ser jeg dog beskrevet i flere tråde.

Vi hælder dog mest til at søge efter svenske regler, som nævnt i første indlæg. Spørgsmålet er om hun risikerer at blive afvist eller om det skal tage urimelig lang tid? Jag kan ikke finde meget information om det i tråde her på forummet.

Besvar