Sammenføring Tyskland kone og barn på vej

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
deradler
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28.02.2020 08:20:19

Sammenføring Tyskland kone og barn på vej

Indlæg af deradler » 12.04.2020 12:18:44

Hej

Står lidt i en situation og mangler lidt input.
Kort situationen; har mødt en dejlig pige på Filipinerne og mødtes der. Hun havde oprindeligt fået 3 måneders visa til Danmark her fra start april, men grundet Covid-19 så er det udskudt.
I mellemtiden har hun nu fortalt mig at hun nok er gravid, jeg er rimeligt overbevist om barnet er mit. Det var ikke planlagt men er meget glad for det, og er fuldt ud klar til at tage ansvaret.

Jeg har overvejet to muligheder.
1) 1) Blive gift I DK/Fillipinerne. Jeg vil da flytte til Flensborg, dette er ikke så langt fra hvor jeg bor så har det egentligt fint med dette. Men hvordan er vi da stillet med hensyn til hende og så vores fællesbarn. Vil det være samme procedure at få hende og fællesbarnet til Tyskland og så søge familiesammenføring her?
På sigt vil jeg gerne søge familiesammenføring I Danmark med hende med EU regler, men dette haster ikke. Vil der her være noget anderledes I og med vi har barn sammen?
Hvordan vil vi være stillet hvis barnet bliver født i henholdsvis EU vs Filippinerne?

2)Alternativt kunne jeg også forsøge at få hende til Danmark på 3måneders Visa, eventuelt gifte mig med hende her og potentielt få barnet født her. Men vil det stille os værre eller bedre i forhold til DK ret om familiesammenføring?
Hvordan er vi stillet med at få hende og barnet til DK såfremt hun føder på Filipinnerne?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sammenføring Tyskland kone og barn på vej

Indlæg af mh1 » 12.04.2020 13:20:08

Ad 1) - langt den letteste løsning i forhold til opholdstilladelse.

ad 2) - det vil muligvis ikke være lad-sig-gørligt i forhold til de indrejserestriktioner der utvivlsomt vil være en lang tid endnu. OG det vil IKKE være lettere at få fs, end det vil være efter EU-regler via et ophold i Tyskland.

Barnet vil blive dansk statsborger uanset hvor det bliver født, da den gældende indfødsretslov ikke lægger vægt på fødselssted, ikke skelner mellem om forældrene er gift eller ej, og ej heller om det er fader eller moder, som er dansk. Det skal dog, som reglerne er nu, søge om bevarelse af dansk sb før det fylder 22, hvis det fødes i udlandet (EU eller ikke EU er ligegyldigt).
mh
Rådgiver for ÆUG

deradler
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28.02.2020 08:20:19

Re: Sammenføring Tyskland kone og barn på vej

Indlæg af deradler » 12.04.2020 17:56:47

Hej MH

Mange tak for svaret, jeg tror også det er AD1) vi kommer til at gå efter, det virker noget mere sikkert. Nu kender vi jo ikke tidshorisonten med COVID-19 men lad os sige hun kommer til Tyskland inden hun skal føde, og hun så ender op med at skulle føde i Tyskland. Ved du hvordan vi så er stillet med hensyn til hospital etc, er det noget vi selv skal betale eller have forsikring på?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sammenføring Tyskland kone og barn på vej

Indlæg af mh1 » 13.04.2020 20:00:15

For at kunne søge om opholdskort skal hun være sygeforsikret - hvis du er arbejdstager i Tyskland vil din arbejdsgiver normalt skulle sygeforsikre dig + ægtefælle og børn. Du skal følge op på om arbejdsgiver overholder det.

Hvis du vil pendle til arbejde i DK, vil du også kunne være sygeforsikret og få din ægtefælle medforsikret. Det samme gælder hvis du modtager dansk pension. Det kræver ansøgning og kan tage 3-4 uger at få på plads.

Både som arbejdstager i Tyskland og i DK, og som pensionist kan du melde dig til en lovpligtig 'Krankenkasse'.

https://www.pendlerinfo.org/pendlerinfo ... sicherung/
https://www.borger.dk/sundhed-og-sygdom ... ndhedskort
https://www.krankenkassen.de/gesetzliche-krankenkassen/

Du kan også tegne forsikring privat. Dermed skal der ikke betales ekstra for fødslen.
mh
Rådgiver for ÆUG

deradler
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28.02.2020 08:20:19

Re: Sammenføring Tyskland kone og barn på vej

Indlæg af deradler » 14.04.2020 19:35:03

Hejsa MH

Fornemt mange tak for de gode svar, min plan vil være at være grænsegænger og så pendle et par dage til Danmark, plus arbejde hjemmefra nogen af dagene, hjemmefra det vil være i Tyskland.

Besvar