Flytte til Sverige - nordiske eller EU regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sgr
Indlæg: 85
Tilmeldt: 27.05.2015 14:27:00

Flytte til Sverige - nordiske eller EU regler

Indlæg af Sgr » 29.05.2019 12:15:13

Vi bor i Danmark. Jeg er dansk med alt hvad det indebære, min kone er kinesisk og hun er på anden periode af midlertidige ophold. Så vi har boet sammen i mere end 2 år osv.

Vi flytter til Sverige inden den periode af hendes nuværende midlertidige ophold udløber. Vi har hus og jeg er enten i job i Danmark eller Sverige eller på pension. Der er så to muligheder at vi kan gøre det efter nordiske regler eller efter EU regler.

Spørgsmålet er hvilket regelsæt der er smartest, fordi:
  • Nordiske regler betyder at vi kan søge fra Sverige (altså flytte og søge efter flytningen) og da vi har boet sammen længe nok at min kone bør få permanent ophold med det samme.
  • EU regler betyder vist at der går 5 år før hun får det.
Er der nogen forskel set i EU/Schengen regi i forhold til de to måder at få permanent ophold på. Altså giver de samme rettigheder? Vi flytter ikke tilbage til Danmark (det er der i hvert tilfælde ingen planer om) men kunne vi flytte hvor som helst hen i EU/Schengen dagen efter at hun har fået det permanente ophold uanset om det er den ene eller anden vej vi vælger?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte til Sverige - nordiske eller EU regler

Indlæg af skaanebo » 29.05.2019 12:40:09

Permanent ophold er IKKE det samme som statsborgerskab.

Det er kun statsborgere i EU, der kan benytte den frie bevægelighed i EU fuldt ud og flytte, som det passer dem.

Har man permanent ophold og flytter man fra et land, vil man normalt miste sin permanente opholdstilladelse, da den netop kun er permanent, så længe man permanent bor i landet.

Flytter I til Sverige og vil I blive boende der i mindst 5 år, indtil din ægtefælle har fået svensk statsborgerskab, kan I med fordel søge efter begge regelsæt. Man er ikke tvunget til at skulle vælge, men kan søge efter begge.

Sgr
Indlæg: 85
Tilmeldt: 27.05.2015 14:27:00

Re: Flytte til Sverige - nordiske eller EU regler

Indlæg af Sgr » 30.05.2019 10:42:50

Jeg takker - det med at søge efter begge anede jeg ikke. Efter de nordiske regler bør hun få permanent ophold med det samme, så det vil med sikkerhed virke en anelse interessant hvis man så et par sekunder senere søger efter EU-regler. Jeg ved heller ikke om der vil være noget vundet ved det, hvis man reelt har brug for statsborgerskabet for at kunne flytte rundt i EU.

Og lige mht. statsborgerskab så er det mit indtryk at kineserne ikke ønsker det. Det virker som at deres kinesiske rødder er meget stærke og Kina ikke accepterer dobbeltstatsborgerskab. Men det kan være at mit indtryk er forkert. Jeg ved dog at min kone ikke ønsker mere end permanent ophold.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte til Sverige - nordiske eller EU regler

Indlæg af skaanebo » 30.05.2019 11:31:08

Nu kan sagsbehandlingstiderne være ret lange, så selv om I forventer, din ægtefælle vil få permanent opholdstilladelse ved første ansøgning, kan I med fordel søge efter begge regelsæt.

Når der søges efter EU-regler, får din ægtefælle alle rettigheder med det samme: ret til folkeregistrering, ret til at arbejde eller studere, osv.

Men I er jo låst fast til Sverige, hvis din ægtefælle ikke ønsker at blive svensk statsborger.

Sgr
Indlæg: 85
Tilmeldt: 27.05.2015 14:27:00

Re: Flytte til Sverige - nordiske eller EU regler

Indlæg af Sgr » 30.05.2019 14:24:16

Ja, de kan være lange, men de bør ikke være det hverken efter de nordiske regler eller EU-regler. Men især EU reglerne ved jeg kan tage tid, mens jeg ikke har hørt om ekstra lang tid i forhold til nordiske regler.

Der er også den forskel at Sverige har fundet på det med sygeforsikringen i forhold til EU regler, som det ikke ser ud til at de kan finde på i forhold til nordiske regler. I de nordiske regler bør hun som min kone endda kunne ansøge efter flytningen. Om det ender med det aner jeg ikke, men det tricky i situationen er at jeg er nødt til at få solgt mit hus i Danmark før jeg flytter. Ellers kommer jeg til at betale skat måske af hele salgsprisen, måske kun af en del, men under alle omstændigheder en pæn sjat penge.

Og bundet til Sverige - tja, eller måske mere i realiteten Norden - men jeg har heller ikke nogen planer om at forlade Sverige.

Sgr
Indlæg: 85
Tilmeldt: 27.05.2015 14:27:00

Re: Flytte til Sverige - nordiske eller EU regler

Indlæg af Sgr » 15.05.2020 14:37:53

Jeg vender lige tilbage til en detalje i svaret: "ret til folkeregistrering"

Hvis man flytter fra Danmark til Sverige så giver Migrationsværket et ophold (lige nu kan jeg ikke huske hvad det hedder specifikt på svensk). Det bør i vores tilfælde være permanent fra begyndelsen.

Og så er det jeg lurer på: "ret til folkeregistrering". Hvad hvis man ikke får den ret? Hvad hvis man i det hele taget er ligeglad med at blive folkeregistreret? Når jeg spørger på den måde, så er det fordi jeg troede at det var i statens interesse at man var registreret. Og at man ved at blive registreret også bliver afmeldt fra Danmark. Man havner i en mærkelig mellem situation hvis man stadig står på sin fraflyttede danske adresse (den skal netop ikke afmeldes når man flytter til udlandet), mens man bor et helt andet sted.

Er der nogen som aner noget om det?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Sverige - nordiske eller EU regler

Indlæg af mh1 » 10.07.2020 13:47:19

Du har som hovedregel pligt til at meddele folkeregisteret at du fraflytter DK for at bosætte dig i et andet land, og hvis du har tænkt dig at bruge EU-reglerne til at få fs i DK efterfølgende er det også en af de vigtigste ting at gøre i forhold til at bevise dit reelle ophold i det andet EU-land.

Mellem de nordiske lande er der en aftale om at når en nordisk statsborger registrerer sig i et af de øvrige nordiske lande, får fraflytningslandet besked. Undlader du at tilmelde dig i Sverige og afmelde dig i DK er du faktisk på illegalt ophold. Skidt idé.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar