Hvornår kan vi søge om processuelt ophold?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Hvornår kan vi søge om processuelt ophold?

Indlæg af foreverever » 14.05.2019 19:47:32

Hej ÆUG

Tak for en fantastisk side og alle de gode råd i kommer med til folk i vores situation! Jeg har brug for en lille "haste rådgivning" fra jer. Jeg håber at nogle af jer har lidt viden om det.

Sagen kort er at min ikke EU-kone er sammen med mig i Danmark på et Schengen visum lige pt. Vi har været så heldige at få en lejlighed i Malmø fra d.15 juni - dog kun indtil d.1 september indtil videre. Det giver os dog en masse tid til at finde noget mere permanent.

Den oprindelige plan var at flytte til Sverige d.15 juni og søge om familiesammenføring med det samme. Nu har jeg dog læst nogle opslag hvilket gør at jeg kommer i tvivl om det faktisk kan lade sig gøre eller ej.

Jeg har blandt andet læst at før min flytning bliver officiel, så kræver det at jeg har svensk personnummer? Så selvom jeg melder mig ud af DK og flytter ind i min svenske lejlighed d.15 juni, så betragtes det stadigvæk ikke som om jeg er flyttet til Sverige officielt?

Kan det virkelig passe at jeg FØRST skal have svensk personnummer, og først DEREFTER kan vi søge om opholdstilladelse til min kone? Problemet ligger i at hendes visum udløber i starten af juli, så jeg kan højst sandsynligt ikke engang nå at få svensk personnummer før det sker. Jeg kan forstå på det hele at det kan tage op til flere måneder at få et svensk personnummer. Er der virkelig ingen mulighed for at søge om opholdstilladelse uden at have svensk personnummer, selvom jeg er fraflyttet Danmark og flyttet ind i min lejlighed i Sverige (hvor begge vores navne faktisk står på kontrakten)?

Hvis det er tilfældet, er det så muligt at søge om personnummer INDEN jeg flytter til Sverige? Så om jeg teoretisk set allerede kunne søge om det nu, og så håbe på at det ville være klar om en måneds tid?

Jeg kommer til at være grænsegænger da jeg arbejder fuld tid i København. Det ved jeg ikke om har nogen indflydelse på situationen?

Der er virkelig så meget forskellig information at det er svært at blive klog på. Så håber virkelig på at der er et par kloge hoveder herinde, som kan give et råd eller to til hvad vi kan gøre i denne her situation :-)

På forhånd tak for hjælpen ÆUG!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hvornår kan vi søge om processuelt ophold?

Indlæg af skaanebo » 14.05.2019 20:06:47

Der er slet ikke noget, der hedder "processuelt ophold", når man søger efter EU-regler. Enten har man alle rettigheder som familiemedlem til en EU-borger, eller også har man ikke!

Og ja, du skal først have et svensk personnr., førend din ægtefælle kan søge om opholdskort. Sagsbehandlingstiden kan være lang især hen over sommeren.

Man kan ikke søge om personnr., førend man faktisk er flyttet ind på den nye adresse.

Men der er ingen problemer i, at din ægtefælle opholder sig i Sverige, selv om visum er udløbet. I bør dog selvfølgelig sørge for at søge om et opholdskort inden for 90 dage efter ankomst til Sverige og gerne hurtigst muligt, når du har fået det svenske personnr.

foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Re: Hvornår kan vi søge om processuelt ophold?

Indlæg af foreverever » 14.05.2019 20:50:12

skaanebo skrev:
14.05.2019 20:06:47
Der er slet ikke noget, der hedder "processuelt ophold", når man søger efter EU-regler. Enten har man alle rettigheder som familiemedlem til en EU-borger, eller også har man ikke!

Og ja, du skal først have et svensk personnr., førend din ægtefælle kan søge om opholdskort. Sagsbehandlingstiden kan være lang især hen over sommeren.

Man kan ikke søge om personnr., førend man faktisk er flyttet ind på den nye adresse.

Men der er ingen problemer i, at din ægtefælle opholder sig i Sverige, selv om visum er udløbet. I bør dog selvfølgelig sørge for at søge om et opholdskort inden for 90 dage efter ankomst til Sverige og gerne hurtigst muligt, når du har fået det svenske personnr.
Tak for det fine svar Skaanebo. Det sætter jeg pris på!

Skal det forståes sådan her, at selvom min kones 90 dages Schengen ophold er udløbet, så kan hun stadigvæk opholde sig 90 dage i Sverige? Vil det ikke blive anset som ulovligt ophold?

Og hvad sker der i tilfælde at det tager længere end 90 dage at få personnummer til mig og vi derfor ikke når at søge opholdskort? Har dog aldrig hørt at det tager så lang tid, men altid godt at regne worst case scenario med.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hvornår kan vi søge om processuelt ophold?

Indlæg af skaanebo » 14.05.2019 21:42:42

Nej, der er intet ulovligt i, at din kone rejser med dig til Sverige, når du er EU-borger, der gør brug af den frie bevægelighed. Den eneste ulempe ved at have et udløbet visum og endnu ikke være i besiddelse af et opholdskort er, at hun ikke kan rejse over nogen landegrænser i Schengen, når hun ikke kan bevise, at hun faktisk har lovligt ophold. Altså ingen smutture til Danmark.

Og nej, jeg har endnu ikke hørt om nogen form for bøder eller andre sanktioner, hvis man kommer til at søge om opholdskort på et senere tidspunkt end efter 90 dage fra ankomst.

Besvar