Familiesammenføring med en IKKE EU/EØS borger

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Morten D. Nielsen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04.12.2018 03:12:53

Familiesammenføring med en IKKE EU/EØS borger

Indlæg af Morten D. Nielsen » 04.12.2018 05:06:39

Kære alle,

Jeg er ny her på forummet men har læst div. posteringer vedr. fs med ikke EU/EØS borgere med stor interesse da jeg nu står i samme situation.

Jeg har i de sidste 20 år boet i Asien, for tiden i Kina, og er gift med min kone fra Malaysia på 15. år. Vi har to børn, som har både Malaysisk og Dansk pas. Planen er at vi flytter til DK til sommer 2019. Jeg kan forstå at sammenlignet med de dansk krav er det noget nemmere at søge ind via EU ordningen.

Som jeg forstår det er det ok f.eks at flytte til Spanien i en periode på 3 mdr. og at min familie ikke behøver at være der hele tiden men kan følge efter på et senere tidspunkt. Grunden til at jeg nævner Spanien er at jeg sammen med mine søskende købte et hus dernede for 24 år siden. Både mine søskendes og mit navn er på skødet. Kan jeg bruge dette som bevis på bolig i EU eller skal det være et hus / lejlighed i både mit og min kones navn? Kan jeg evt. leje huset af mine søskende ?

Jeg er med på at det kan fremme sagen, hvis jeg kan vedlægge div kvitteringer fra brug af tlf/internet/indkøb etc etc

Iforb. med flytningen til Spanien er det så rigtig forstået at jeg og min kone skal registreres i det lokale sygesikrings system? Alternativt at købe en privat sygeforsikring?

Skal man have en indkomst / arbejde eller er det ok at overleve på sin opsparing? Og i så fald er der så et min. krav vedr. hvor meget man skal have stående på ens konto (i Spanien)?

Må jeg rejse ud af Spanien i de 3 mdr, hvor jeg bor dernede? Også til DK eller er der krav til hvor meget jeg max må opholde mig i DK?

Gør det nogen forskel om min kone tager via DK eller direkte fra Kina til Spanien?
Er det rigtig forstået at hun ikke behøver at være i Spanien hele tiden? Eller er der et minimums krav til hvor meget man skal opholde sig i det
pågældende land?

Skal jeg starte fs processen mens vi er i Spanien, eller tidligere, eller først når vi kommer til DK?

Hvor lang tid tager fs processen som regel? Og hvor gør man det egentlig?

Vil det give nogle problemer, hvis mine børn, selvom de har DK pas, starter i skolen (i DK) inden at fs processen er afsluttet?

Hmmm, masser af spørgsmål men håber at nogle af jer herinde kan hjælpe til med at gøre det lidt klarere for mig. Fortsat god dag til alle.
Mvh,
Morten D. Nielsen

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Familiesammenføring med en IKKE EU/EØS borger

Indlæg af DortheM » 04.12.2018 15:15:02

Du kan finde svar på nogle af dine spørgsmål i ÆUG's vejledning om familiesammenføring efter EU reglerne https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... ureglerne/

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring med en IKKE EU/EØS borger

Indlæg af mh1 » 05.12.2018 18:15:52

Du kan naturligvis bo i det hus, du er medejer af, og skødet kan bruges som bevis, sammen med din registrering (kalde NIE) som bevis for dit reelle ophold.

I betaler formodentlig normalt i fællesskab div. forbrug, og hvis I alle i forvejen står med navns nævnelse hos div. selskaber, behøver du næppe at ændre noget. Det kan dog være at du skal lave en kontrakt med dine medejende søskende om at huset er forbeholdt dig i en periode på 4 mdr., og at du i den periode naturligvis betaler forbruget, men det kan næppe kræves at du ændrer på noget i forhold til div. forsyningsselskaber.

Du skal have en opsparing, som svarer til hvad I skal have til at leve for i 12 mdr. Da du som medejer af boligen formodentlig vil have meget lav boligudgift, skal du ikke have så stor opsparing, som hvis du skulle bo til leje. Ifølge denne side kan en familie på 4 klare et år på ca. 44.000 €, og det endda inklusive ferie:
https://wagonersabroad.com/cost-to-live ... in-1-year/

For at godtgøre at du har reelt ophold, skal du være i Spanien skal du som tommelfingerregel overnatte 4 af syv nætter i gennemsnit. Dvs du kan godt tage til DK for at kigge på bolig, men ud af de ca. 90 døgn skal du være mindst 50 nætter i Spanien.

Din ægtefælle kan komme til Spanien fx en måned før jeres planlagte flytning til DK, og det er en fordel hvis I går hen og søger om EU-opholdskort til hende. Hun behøver dog ikke vente på at få det udstedt, hvis det skulle tage længere end den tid, I har planlagt hun skal være i Spanien.

Du skal have haft reelt ophold i Spanien 3 mdr., før det lader sig gøre at søge om forhåndsgodkendelse til fs efter EU-reglerne, men hvis I ikke ønsker at blive der længere end 3-4 mdr., og er sikre på at opfylde de få krav, kan I flytte, mens I venter på svar.

I og med at dine børn er danske statsborgere, kan de starte i skolen, så snart du har været henne og melde dem ind.

Når du ikke skal arbejde, må du tegne privat sygesikring, formodentlig også for din kone. Tegn en rejsesygeforsikring der kan forlænges, for en sikkerheds skyld, for den spanske forsikring gælder næppe i DK. Sygeforsikringer skal man ikke spare på.

Tjek her: https://europa.eu/youreurope/citizens/r ... dex_en.htm

om sygesikring: https://www.expatica.com/new/es/healthc ... em-101467/
mh
Rådgiver for ÆUG

Morten D. Nielsen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04.12.2018 03:12:53

Re: Familiesammenføring med en IKKE EU/EØS borger

Indlæg af Morten D. Nielsen » 06.12.2018 06:38:12

Kære Dorthe og MH, mange tak for svar. Jeg får kigget det igennem og kommer tilbage hvis yderligt.
Mvh,
Morten D. Nielsen

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring med en IKKE EU/EØS borger

Indlæg af MYGGEN92 » 18.11.2020 04:18:27

Hej.

Hvordan gik processen?
Jeg står i samme situation og er i spainen idag.
Venter bare på vi kan lave næste træk.

Vi har ansøgt om EU-Sammenføring her i Spanien.
Da vi hørte at vi skulle søge i Spanien før vi kan søge i Danmark.
Vi forventer derfor, at vi i løbet af de næste 3 mdr. har et EU-kort til min kæreste og derefter søger konventeringen til det danske efterfølgende. :-)
( vi har en søn som I forvejen har dansk pas.)

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring med en IKKE EU/EØS borger

Indlæg af MYGGEN92 » 23.11.2020 08:46:24

? :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring med en IKKE EU/EØS borger

Indlæg af mh1 » 24.11.2020 04:38:19

Myggen 92, den tråd du spørger i er oprettet for to år siden, og det er nok gået i orden for Morten, siden han ikke har haft flere spørgsmål.

Vil du vide noget om hvordan det er gået andre, så søg fx i 'Livet i Sverige og Tyskland' eller 'Ophold efter EU-regler'.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar