Ophold i Sverige, fs og andet

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AlgerianLove
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15.01.2018 16:56:20

Ophold i Sverige, fs og andet

Indlæg af AlgerianLove » 15.01.2018 17:08:01

Hej
Jeg skal høre om jeg forstår ret
Min forlovede får visa kommer til Danmark fra Algeriet
Vi bliver gift der og må vi så tage til Sverige og søge om ophold til ham selvom visum er udstedt til Danmark ?
Jeg er dansk statsborger men bosiddende i Sverige, har to børn fra tidligere af de bor i Danmark
Nu da han er under 24 kan vi så bruge den særregel ang børn i Danmark om at få ham til Danmark ?
Vi vil begge gerne bo i Danmark nemlig men tænkte det var nemmest at starte i Sverige da jeg bor der og der er noget usikkerhed ang særreglen :roll: har ikke hørt om nogen der har brugt den regel nemlig
Jeg har boet i Sverige i 9 år desværre er jeg på social lige pt planlægger studie til sommer og det tænker jeg at gøre i Danmark

Har lige læst ang visa fra Algeriet
Er det overhovedet muligt ???


Hvis han får visa til et andet land Eks Grækenland kam vi så stadig blive gift i Danmark ?
Alle input er velkomne :mrgreen:

Og et lille ekstra hvis man vil til England nogen der kender til det ? Love og regler
Mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold i Sverige, fs og andet

Indlæg af mh1 » 15.01.2018 19:04:44

Hvis du bor i Sverige, kan du ikke invitere din kæreste på besøg til Danmark. Han skal søge visum til Sverige, og da det er Schengen-visum, vil han med det i sit pas kunne rejse i hele Schengenområdet, dvs. I kan godt tage til DK for at blive gift.

Det er ikke lettere at få visum til Grækenland end til Sverige, og hvem skulle invitere ham til Grækenland? Har han familie der?

Du vil kun kunne få ham familiesammenført i Danmark uden krav til bolig, indkomst, alder mm, hvis du enten har dine børn boende eller har mindst normalsamvær med dem (hver anden weekend, samt sammenhængende dage i ferier).

Husk på, at du ikke bare kan flytte til Danmark og få kontanthjælp. For det første er det at flytte IKKE en social begivenhed, der udløser ret til økonomisk hjælp. For det andet vil du muligvis kun være berettiget til integrationsydelse, hvis du overhovedet kan få hjælp. At du har boet 9 år i Sverige har svækket din tilknytning til DK, og det er muligt at kommunen vil vurdere at du højst kan få integrationsydelse.

England er endnu et EU-land, men medmindre du finder et job der, har I meget små chancer for at få lov at bo der. Du vil ikke uden videre være berettiget til socialhjælp der.
mh
Rådgiver for ÆUG

AlgerianLove
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15.01.2018 16:56:20

Re: Ophold i Sverige, fs og andet

Indlæg af AlgerianLove » 17.01.2018 00:20:22

Takker meget for svaret
Ja jeg er kun berettiget til integrations ydelse desværre
Men ville nu også studere orker ikke kh
Visa skulle være besøgs visa altså ham der vil komme og se Danmark som turist ikke mig der inviterer , er den slags ikke muligt ?

Ang børn jeg har to der, der kommer på weekend så hver anden weekend så det er vel ok ?
Og han selv ville gerne studere / arbejde når den tid kommer at det er tilladt, der er jo den ventetid som jeg har forstået

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ophold i Sverige, fs og andet

Indlæg af skaanebo » 17.01.2018 05:49:40

Selvfølgelig er turistvisum en mulighed, hvis din kæreste har tilstrækkelige midler til sit ophold og kan godtgøre, at han vil vende tilbage til sit hjemland efter besøget. Men det vil nok alt andet lige være lettere blot at invitere din kæreste for at besøge dig i Sverige som netop din kæreste.

AlgerianLove
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15.01.2018 16:56:20

Re: Ophold i Sverige, fs og andet

Indlæg af AlgerianLove » 17.01.2018 12:01:28

Ok
Mange tak 😄
Så kigger vi på
Muligheden for visum i Sverige
Tak for svar til jer begge 😁

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold i Sverige, fs og andet

Indlæg af mh1 » 17.01.2018 14:36:32

Husk at holde øje med, hvad der sker i DK - der er nye regler for familiesammenføring på vej.
mh
Rådgiver for ÆUG

AlgerianLove
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15.01.2018 16:56:20

Re: Ophold i Sverige, fs og andet

Indlæg af AlgerianLove » 20.01.2018 15:16:06

mh tak 👌🏽
😁

AlgerianLove
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15.01.2018 16:56:20

Re: Ophold i Sverige, fs og andet

Indlæg af AlgerianLove » 19.03.2018 11:22:36

Hej igen
Har lige nogen flere spørgsmål for at vi er sikre på alt er ok

Han spurgte om hvor hans dokumenter skulle legaliseres om det er ambassaden eller udenrigsministeriet
Jeg sagde ambassaden

Og kan man ansøge om at forlænge visum for at nå pg blive gift ?

Han spurgte om civil attest og ugift begge var nødvendige
Jeg gættede på de måtte være lidt samme ? 😁

Og kan vi ansøge om opholdstilladelse i Sverige når han er her ?
Er det en fordel at være ugift når vi søger eller at være gift ? Læste i eg svensk forum en der sagde det var en fordel ikke at være gift 🤔

Og kan vi søge mens han er her ? Sys jeg læste et sted man godt kan men kan ik finde det 😅og får man en midlertidig tilladelse til at være i landet imens ? 🤔

Håber det var alt 😁

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ophold i Sverige, fs og andet

Indlæg af skaanebo » 19.03.2018 11:35:56

Nej, visum kan ikke forlænges!

Læs menupunktet “Rådgivning” på forsiden af denne hjemmeside med hensyn til Sverige.

Der kan kun søges efter EU-regler, hvis I er gift ELLESr kan dokumentere 18 måneders forudgående samliv på fælles adresse.

Og vælger I at søge kun efter svensk lovgivning, og er I ugifte, er det vigtigt, at han rejser hjem, INDEN hans visum udløber, og så må han vente på at få opholdstilladelse i sit hjemland.

AlgerianLove
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15.01.2018 16:56:20

Re: Ophold i Sverige, fs og andet

Indlæg af AlgerianLove » 19.03.2018 17:32:03

Jeg takker mange gange for svaret skaanebo

AlgerianLove
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15.01.2018 16:56:20

Re: Ophold i Sverige, fs og andet

Indlæg af AlgerianLove » 23.04.2018 11:30:40

Endnu et spørgsmål
Nu er han så i landet og vil gerne studere her, han har fået af vide at hvis vi ansøger om at blive gift altså sender papirerne til skatteverket, så er det gyldigt ophold og han vil kan ansøge om optagelse på universitet imens og må studere indtil vi kan ansøge om ophold
Er det sandt ? Og kan man søge optagelse mens man venter på at blive gift er det samme som lovligt visum ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ophold i Sverige, fs og andet

Indlæg af skaanebo » 23.04.2018 12:16:45

Hvis I søger efter EU-regler, kan han blive folkeregistreret med det samme. Når han er folkeregistreret står han lige med alle andre borgere i Sverige.

AlgerianLove
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15.01.2018 16:56:20

Re: Ophold i Sverige, fs og andet

Indlæg af AlgerianLove » 28.04.2018 12:49:26

Takker 😁

Besvar