Har PUT i Sverige men fraflyttet

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hanne35
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03.11.2017 08:03:18

Har PUT i Sverige men fraflyttet

Indlæg af hanne35 » 03.11.2017 08:31:42

Hej alle sammen
Vi håber I kan hjælpe med at finde svar på om hvorvidt vi kan returnere til Sverige efter udlandsophold.

Jeg er dansk, men mand er Tyrkisk. Vi har tidligere boet i Sverige hvor min mand opnåede Svensk PUT (permenent opholdstilladsel efter de nationale regler - ikke EU reglerne). For ca 3 år siden flyttede vi fra Sverige, til Tyrkiet, men min mand har fortsat sit PUT i passet og et gyldigt opholdskort/ID kort der udløber næste år.

Nu overvejer vi at flytte retur til Sverige. Kan vi blot flytte retur eller skal vi igen ansøge om opholdstilladelse i Sverige? Jeg tænker om der regler for hvor længe man kan være udrejst eller andre krav for at bevare sin opholdstilladelse i Sverige.

Vi håber I kan hjælpe med lidt afklaring, eller hvor vi skal lede efter svar. Det ville være skønt med andres øjne og tanker i denne sag.

På forhånd tak for hjælpen og input!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Har PUT i Sverige men fraflyttet

Indlæg af skaanebo » 03.11.2017 10:01:05

Svaret findes på Migrationsverkets hjemmeside:

"Om du har permanent uppehållstillstånd kan du vara borta från Sverige i upp till ett år och behålla ditt uppehållstillstånd. Om du är borta längre eller om du planerar att bosätta dig i ett annat land kan Migrationsverket återkalla ditt uppehållstillstånd. Om du däremot gör en anmälan om att få behålla ditt permanenta uppehållstillstånd kan du vara borta från Sverige i upp till två år. Din anmälan ska ha kommit in till Migrationsverket senast en vecka innan du flyttar till ett annat land. Om du inte bosätter dig i Sverige på nytt efter två år kan ditt uppehållstillstånd komma att återkallas."

Kilde: https://www.migrationsverket.se/Privatp ... erige.html

Man kan søge om at få opholdstilladelsen tilbage, som der også står her:

https://www.migrationsverket.se/Privatp ... erige.html

Besvar