Sveriges nationale regel eller EU regl?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sammy

Sveriges nationale regel eller EU regl?

Indlæg af Sammy » 18.07.2016 22:27:20

Hej...

Jeg er danskstatsborger og har valgt at flytte til Sverige ,permanent, med mine 2 børn på 6 og 5 år for derefter at søge familiesammenføring med min kone som bor i Pakistan.

Planen er at flytte til Sverige først ,hvor bagefter jeg søger det særlige hastevisum til min kone og når hun så en gang kommer til Sverige vil vi søge om opholdstilladelse til hende og som jeg har forstået kan hun nu blive i Sverige mens hendes sag behandles også efter de svenske nationale regler.

Hvilken regel er bedst for mig at bruge nu når jeg alligevel har tænkt mig at blive i Sverige permanent eller i det mindste indtil min kone har fået erhvervet et svensk pas?

Hvad er ulempen ved at vente i 5 år på permanent opholds tilladelse (Eu regel) i forhold til de 2 år det tager når man bruger de svenske nationale regler? Er der nogle restrektioner i forhold til økonomisk social hjælp eller lign?

på forhånd tak

mvh Sammy

fundiver199

Re: Sveriges nationale regel eller EU regl?

Indlæg af fundiver199 » 19.07.2016 13:49:42

Der er ulemper ved begge regelsæt. Og i øvrigt udelukker det ene ikke det andet. Så nogen vælger at søge efter begge regelsæt, hvilket man har lov til.

Ulemper ved svenske regler:

* Fra 20. juli 2016 skal du dokumentere, at du opfylder deres nye boligkrav og et vist minimumskrav til din indtægt. Det sidste bliver dog næppe meget sværere end at opfylde kravet efter EU-reglerne om at være arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler.

* Hvis I ikke samtidig dokumenterer EU-opholdsret, må din kone først arbejde i Sverige, når ansøgningen er godkendt. Og det kan tage 1½ år.

Ulemper ved EU-regler:

* Hvis du ikke arbejder i Sverige, skal din kone have en heldækkende sygesikring. Det kræver om ikke andet, at du ulejliger dig med at få udstedt et blåt EU-sygesikringsbevis til hende i Danmark.

* EU-opholdsret kan de første 5 år mistes, hvis du ikke længere er arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler. Derfor er svensk kontanthjælp som udgangspunkt udelukket, med mindre du har arbejdet i Sverige og bevaret din status som arbejdstager.

* Permanent EU-opholdsret opnås først efter 5 år.

* Din kone opnår først ret til svensk SU efter 5 år, med mindre du selv arbejder i Sverige.

Sammenfattende er de svenske regler vel stadig de mest fordelagtige at søge under, hvis man ellers kan opfylde deres nye boligkrav. Men hvis man ikke gider, at ens ægtefælle skal vente 1½ år på at komme i gang med at arbejde, kan det være fornuftige sideløbende at sende en ansøgning om EU-opholdskort og dokumentere, at man har EU-opholdsret.

Sammy

Re: Sveriges nationale regel eller EU regl?

Indlæg af Sammy » 20.07.2016 22:54:43

Tusind tak endnu engang for den brug bare informativ, har virkelig været behjælpeligt:)

Mvh Faizan

Besvar