Spørgsmål til Sverigeløsningen

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nepden

Spørgsmål til Sverigeløsningen

Indlæg af nepden » 18.07.2016 14:42:25

Hej, jeg er en mand på 22 med en nepalesisk kæreste som også er 22. Min kæreste arbejder lige nu som Au Pair hvilket forsætter indtil midt i december hvor hendes Au-Pair visum udløber.

Vi har kigget på sverige-løsningen i forhold til hvad vi skal gøre til den tid og den foreløbige plan er:

1) Jeg finder en lejlighed eller et værelse i Sverige og flytter dertil snarest muligt
2) Jeg registrerer min ankomst
3) Jeg finder et arbejde
4) Jeg søger svensk CPR-registrering hos skatteverket
5) Når jeg har mit CPR sender jeg en invitation til min kæreste således hun kan besøge mig så snart hendes Au-Pair visum udløber
6) Jeg besøger hende kortvarigt i Danmark hvor vi gifter os før hendes visum udløber (vi tænker 1 uge før hendes visum udløber)
7) Når hun ankommer tager vi sammen ned og søger om familiesammenføring
8.) Når sagen er færdigbehandlet rejser vi sammen hjem til Danmark igen

De spørgsmål jeg har i forhold til dette er:
- Er denne plan realistisk?
- Kan min kæreste søge turistvisum til Sverige når hun har været i Danmark de sidste 2 år? (trin 5)
- Kan trin 6 lade sig gøre når jeg bor i Sverige?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe da jeg synes reglerne er meget forvirrende at sætte sig ind i.

Mvh. Frederik

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Spørgsmål til Sverigeløsningen

Indlæg af mh1 » 18.07.2016 18:44:26

Først og fremmest: jeg går ud fra, at du har et job i DK, som du vil pendle til, ELLER du påregner at finde et job i Sverige?

Og ja, du vil kunne blive viet i DK, selv om du er flyttet til Sverige.

MEN:
"8.) Når sagen er færdigbehandlet rejser vi sammen hjem til Danmark igen"

Hvis du dermed mener: "når din til den tid ægtefælle har fået sit EU-opholdskort", så går jeg ud fra at du mener, at I bliver i Sverige et halvt års tid (mindst)?
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.07.2016 08:33:00

5) Din kæreste er ikke visumpligtig i Sverige, når hun har en gyldig dansk au-pair opholdstilladelse. Så hun skal bare gifte sig med dig OG sætte sig ind i Øresundstoget på Kastrup Station, før hendes visum udløber.

8. Der kan være op til 1½ års ventetid på svensk opholdstilladelse eller svensk EU-opholdskort. Det vejledende mindstekrav til varigheden af dit ophold i Sverige er kun 3 måneder. Derfor er der ingen grund til at sidde i Sverige og vente så længe på et opholdskort, hun alligevel ikke har tænkt sig at bruge til noget.

Hvis planen er at bo i Danmark, skal hun bruge et dansk opholdskort ikke et svensk. Hvis du allerede har "udstået" dine 3 måneder i Sverige, når hun slutter sig til dig, kan I i princippet flytte sammen til Danmark dagen efter hendes ankomst. Det eneste, hun skal bruge, er en kvittering fra Migrationsverket eller anden dokumentation for, at hun har boet i Sverige sammen med dig.

Jeg anbefaler ikke at teste grænserne for regelsættet ved at gå helt ned til 1 dags ophold for din kone. Men omvendt er der altså ingen grund til at sidde og blomstre i Sverige i 1½ år, hvis I på forhånd ved, at blikket er rettet mod at komme tilbage til Danmark.

"Livrem og seler" løsningen er at søge dansk opholdskort straks efter hendes ankomst til Sverige men vente med at flytte, til ansøgningen er imødekommet af Statsforvaltningen. Hvilket kan tage 4-5 måneder. Det er det absolut længste, som I bør strække jeres ophold i Sverige, hvis hensigten er at bo sammen i Danmark.

nepden

Indlæg af nepden » 19.07.2016 09:55:19

Tusind tak for svaret!

Okay, så min kone vil bare kunne tage til Sverige få dage før hendes visum udløber sammen med mig og så kan vi søge familiesammenføring der indenfor 3 måneder, forudsat vi har en bolig samt evnen til at forsørge os selv?

eller skal jeg først flytte til Sverige og der oprette mig før min kone kan komme med? Og jeg havde tænkt mig at søge arbejde når jeg ankommer til Sverige :-)

nepden

Indlæg af nepden » 19.07.2016 10:02:05

mh skrev:Først og fremmest: jeg går ud fra, at du har et job i DK, som du vil pendle til, ELLER du påregner at finde et job i Sverige?

Og ja, du vil kunne blive viet i DK, selv om du er flyttet til Sverige.

MEN:
"8.) Når sagen er færdigbehandlet rejser vi sammen hjem til Danmark igen"

Hvis du dermed mener: "når din til den tid ægtefælle har fået sit EU-opholdskort", så går jeg ud fra at du mener, at I bliver i Sverige et halvt års tid (mindst)?
Jeg påregner at finde et job i Sverige, min kæreste og jeg overvejer kraftigt at blive i Sverige og få familiesammenføring der før vi flytter tilbage til Danmark da hun så kan studere imens vi venter på sagsbehandlingen. Det er enten den mulighed eller at flytte tilbage til Danmark kort efter vi har boet der i 3 måneder.

Er det rigtigt forstået at når jeg har brugt min ret til fri bevægelighed og kommer tilbage til Danmark efter 3 måneder, så kan min kone og jeg søge familiesammenføring selvom vi ikke opfylder 24-års kravet?

closed1

Indlæg af closed1 » 19.07.2016 12:43:07

Når i kommer tilbage fra Sverige , skal i ikke søge familiesammenføring , din kone har opholdsret og i skal så få statsforvaltningen til at udstede er opholdskort - der er ingen 24 års regel i retten til fri bevægelig .
Du kan læse mere i menu punktet rådgivning - flytte tilbage til Danmark

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.07.2016 22:42:16

Hvis du arbejder i Sverige, så burde ca. 3 mdr.s ophold være nok til at bevise at du har haft 'reelt ophold'. Husk at gemme AL dokumentation, at betale husleje via bank (ingen kontantbetaling til udlejer), samt i det hele taget opføre dig som om du havde tænkt dig at blive boende i ubestemt tid.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2016 12:52:18

ÆUG har lige været til dialogmøde med Statsforvaltningen, der har overtaget EU-sagerne i 2014. De oplyste, at det vejledende opholdskrav er 3 måneder uanset, om den danske statsborger har været arbejdstager eller ej. Hvis man ikke har været arbejdstager, kan opholdet dog måske lettere have en ferielignende karakter. Men så er det det, der er problemet.

F.eks. har Statsforvaltningen fornylig fået medhold i en sag, hvor de gav afslag til en dansk pensionist, der bor i Nordjylland, og som tilbragte sommeren på sin svenske ødegård. Men uden at opgive sin danske bolig, idet hans hus i Nordjylland blot stod tomt under hans ophold i Sverige.

Den person har groft sagt tilbragt sommeren i sit sommerhus, som mange pensionister gør. Og man anses ikke for at have bopæl i sit sommerhus, selvom man er der i 4 eller 5 måneder om sommeren. Heller ikke selvom sommerhuset ligger i et andet land.

Derfor er det vigtigt, at man under opholdet i det andet EU-land har opgivet sin danske bolig ved at sælge, opsige eller fremudleje den, så man ikke har bevaret sin rådighed over den. Og boligen i det andet EU-land bør være en helårsbolig og ikke en feriebolig. Altså hverken sommerhus, ferielejlighed, hotel, campingplads eller C/O adresse hos et familiemedlem i Østrig, som man dermed er på (ferie) besøg hos.

Det er altid en konkret vurdering fra sag til sag, og derfor findes der ingen facitliste. Men hvis man forstår princippet om, at man skal være flyttet, og hvad det vil sige, så er man godt på rette vej.

Besvar