Om Sverige-løsningen

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Om Sverige-løsningen

Indlæg af S.H.M. » 11.07.2016 15:40:34

Kære alle

Jeg vil starte med kort at fortælle min historie, for derefter at stille de spørgsmål jeg har.

Både mig og min mand stammer fra Irak og jeg er dansk statsborger. Jeg mødte min mand for første gang i 2014 på en ferie, hvorfra vores forhold startede. vi mødtes igen et år efter og i januar 2016 blev vi gift i Irak. For ca. 3 uger siden ansøgte min mand om et besøgsvisum til Danmark via ambassaden i Tehran. Vi fik i går beskeden om, at ambassaden har afvist at udstede et visum og har nu sendt sagen videre til udlændingestyrelsen m.h.p. at træffe den endelig afgørelse. Jeg har meget svært ved at tro på, at udlændingestyrelsen siger ja til et visum, hvorfor vi allerede nu er i gang med at tænke plan B i forhold til at gøre brug af Sverige løsningen.

Det har været en rigtig hård dag i går hvor jeg og min mand har oplevet et afslag i vores første forsøg på at være sammen:( Det er virkelig ubehageligt ikke at kende til sin fremtid - en følelse mange af jer har stået i eller står i nu.

Efter at have læst en masse om Sverige løsningen, har jeg nogle spørgsmål som jeg inderligt ønsker svar på. Jeg er kommet frem til, at SE regler er dem der vil være bedst for os, eftersom vi ikke har noget imod at bo i Sverige permenant, på trods af, at jeg arbejder i København (fuldtid).

1. Er der ulemper ved både at søge FS efter både SE og EU regler? I så fald, hvilke?

2. Kan man via de SE regler gør ligesom i Danmark, hvor man ansøger om et besøgsvisum, uden at nævne at det er med henblik på FS, for derefter at ansøge om FS når manden/kvinden er i Sverige og personen kan være der efter de 3 måneder på procesuelt ophold?

3. Har det en positiv indflydelse på sagen, at min mand har mange familiemedlemmer i form af onkler, fætre og kusiner i Malmö?

4. I forhold til det nye boligkrav i Sverige - er det rigtigt forstået, at jeg skal råde over en selvstændig bolig af rimelig størrelse? Dvs. jeg må ikke leje et værelse hos nogen?

Umiddelbart synes jeg at jeg 'kun' mangler en bolig i Sverige, for at starte processen med flytning og derefter besøg eller FS. Jeg har læst mig frem til, at det er meget svært at finde en lejebolig i Malmö, hvorfor jeg overvejer at købe en lejlighed, selvom jeg helst vil være det foruden af risikoen for et afslag i fremtiden på SF.


På forhånd tusind tak for jeres hjælp, det er yderst værdsat.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af fundiver199 » 12.07.2016 03:07:09

Et foreløbigt afslag på visum er en meget dårlig grund til at flytte til Sverige. For det første er afslaget jo netop foreløbigt, og den endelige afgørelse får I først fra Udlændingestyrelsen.

Og for det andet er det ikke et visum men derimod en opholdstilladelse (familiesammenføring), din mand skal bruge for at bo i Danmark. Så det vigtige er ikke, om han kan få et visum. Det vigtige er, om I lever op til kravene for familiesammenføring eller ej.

Så du skal starte et helt andet sted end der, hvor du er lige nu. Nemlig med at overveje fordele og ulemper ved enten at søge familiesammenføring i Danmark efter danske regler, eller at flytte til Sverige.

Hvis du beslutter at flytte til Sverige, bør du desuden på forhånd tage stilling til, hvad formålet er. Skal I leve resten af jeres liv i Sverige, og i givet fald hvorfor? Hvad er det, du ser som bedre ved det svenske samfund end det danske?

Er det f.eks. de 160.000 asylansøgere, der kom til Sverige sidste år, der gør det attraktivt at stille sig op i den endeløse kø hos Migrationsverket samt de svenske arbejdsgivere? Eller er det de mange nynazistiske angreb på indvandrere og flygtninge samt de utallige påsatte brande på svenske asylcentre, der gør det rart at bo i Sverige?

Her provokerer jeg dig med vilje lidt, idet mange efter min opfattelse har en fuldstændig urealistisk rosenrød opfattelse af, hvad det vil sige at bo i Sverige. Sverige er hverken værre eller bedre end Danmark, det er bare anderledes.

Eller er formålet blot at kunne anvende EU-reglerne til familiesammenføring i Danmark, så I slipper for at stille bankgaranti, leve op til boligkrav osv.? Og så din mand får en let adgang til permanent opholdsret efter 5 år?

Svarene på de spørgsmål er afgørende for, hvordan det hele skal planlægges. Hvis I forventer at flytte tilbage til Danmark igen efter 3 måneder, er det f.eks. formålsløst at søge om familiesammenføring efter de svenske regler.

Så bør din mand bare søge om et EU-opholdskort hos Migrationsverket og få en kvittering for, at de har modtaget hans ansøgning. Og ligeledes behøver du jo ikke at leve op til noget svensk boligkrav i den situation.

I stedet skal du gøre dig umage for at kunne leve op til dokumentationskravet for "faktisk og reelt ophold". Og din mand skal på forhånd medbringe både en dansk og en svensk legaliseret udgave af jeres vielsesattest til brug for myndighederne i de respektive lande.

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af S.H.M. » 12.07.2016 20:27:46

Mange tak for dit svar! Det gav anledning til gode refleksioner og overvejelser.

I forhold til visum:
Problemet ligger i, at vi først får opfyldt tilknytningskravet når min mand har besøgt Danmark mindst én gang. af den grund er besøgsvisum alt afgørende for vores efterfølgende FS. Jeg var i kontakt med udlændingestyrelsen i går, som oplyste mig, at sagsbehandlingstiden på visum er på omkring 6 måneder. Det synes jeg er alt for lang tid i forhold til et visum vi næsten kender svaret på.

I forhold til flytning til Sverige, er det bestemt ikke noget jeg gør helhjertet. Mit største ønske er, at få lov til at blive boende her i DK blandt min familie, venner, arbejde og hele min verden - med min mand. Når det ikke kan lade sig gør, må jeg finde den nærmeste løsning. Det føles bare så urimeligt, at skulle kæmpe og ofre så meget, for en simpelt ting som at bo med sin partner.

Jeg har idag sat mig rimelig godt ind i EU-reglerne, og synes faktisk at det er en rigtig god mulighed i forhold til at kunne flytte tilbage til Danmark. Jeg har i den forbindelse et spørgsmål som du måske kan svar mig på.
Jeg har forstået det således, at den udenlandske partner har ret til ophold i Sverige under sagsbehandlingen. Gælder det også hvis den udenlandske partner søger fra udlandet? Eller gælder det kun hvis begge parter er i Sverige når de søger?

:)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af skaanebo » 12.07.2016 22:22:39

Hvis du bor i Sverige, vil din ægtefælle have ret til at visum udstedes hurtigst inden for normalt 14 dage og ganske gratis efter EU-regler. Efter ankomsten til Sverige, kan der så søges om opholdskort efter EU-regler. Sådan er der mange, der gør. Så et tidligere afslag på visum fra Danmark har ingen betydning, så længe afslaget ikke skyldes, at din ægtefælle udgør en fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2016 07:09:53

Det er rigtigt, at et besøg i Danmark er nødvendigt for at opfylde tilknytningskravet. Og efter at 26-års reglen er "bortfortolket", gælder det nu som udgangspunkt for alle, med mindre man har særbørn, er flygtning eller har job på positivlisten.

Derfor er det også rigtig træls, at ambassaden trænerer sagen ved at meddele afslag på visum. Udgangspunktet efter dansk praksis er jo, at der kan gives visum til besøg hos ægtefælle fra et land i Hovedgruppe 4, hvor Irak er placeret. Så et eller andet er gået galt her, enten med jeres ansøgning, eller med ambassadens behandling af den.

Det er jo rent gætværk, men en typisk "fejl" er, at ansøgeren mundtligt tilkendegiver, at hensigten med besøget er at søge om familiesammenføring i Danmark. Så siger Schengen reglerne nemlig, at der skal meddeles afslag. Problemet her er mismatch mellem de danske regler i form af både tilknytningskrav og mulighed for processuelt ophold og Schengen reglerne, som laves af EU.

En hurtig flytning til Sverige (og herefter tilbage til Danmark) kan være en fin måde at skyde lidt genvej gennem dette bureaukratiske helvede.

Ellers er den langsomme vej følgende:

1) Vent til US har stadfæstet ambassadens afslag på visum (6 måneder)
2) Søg om familiesammenføring og få afslag pga. tilknytningskravet (5-10 måneder)
3) Søg om visum igen og vær denne gang meget konkret med, at hensigten med besøget IKKE er at søge om familiesammenføring under opholdet i Danmark (1 måned)
4) Søg om familiesammenføring en gang til, når tilknytningskravet er opfyldt efter 1 dags ophold på dansk jord (5-10 måneder)

Hvad angår 2-3 kan man kalde det for "Somalia-vejen". Hvis man er fra et land i Hovedgruppe 5, kan man kun få visum, hvis man har fået afslag på familiesammenføring, og det under sagens behandling er vurderet, at den herboende ægtefælle har en stor tilknytning til Danmark. Altså hvis - groft sagt - et visum er det eneste, der mangler for, at man kan familiesammenføres.

Denne rute bør også kunne bruges, hvis man af en eller anden grund ikke kan få visum, selvom man er fra et land i Hovedgruppe 1-4. For ellers bliver det jo visumkravet, der alene forhindrer familiesammenføring. Og det har aldrig være lovgivers hensigt, at det skulle være sådan.

Irak var i øvrigt tidligere placeret i Hovedgruppe 5 (som dog hed noget andet dengang), men er som sagt flyttet til Hovedgruppe 4.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2016 07:15:55

PS. Uanset om du vælger at flytte til Sverige, så skriv gerne til ÆUGs rådgivning, når/hvis Udlændingestyrelsen partshører jer omkring visumansøgningen. Jeg har lidt lyst til at skrive til US visumkontor, at de skal tage sig sammen og udstede visum til ægtefæller, da det jo er en forudsætning for, at tilknytningskravet er opfyldt. Og det kan s.. ikke være rigtigt, at ambassader og visumkontor skal sidde og trænere en familiesammenføringsproces på den måde!

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af S.H.M. » 13.07.2016 16:21:53

skaanebo skrev:Hvis du bor i Sverige, vil din ægtefælle have ret til at visum udstedes hurtigst inden for normalt 14 dage og ganske gratis efter EU-regler. Efter ankomsten til Sverige, kan der så søges om opholdskort efter EU-regler. Sådan er der mange, der gør. Så et tidligere afslag på visum fra Danmark har ingen betydning, så længe afslaget ikke skyldes, at din ægtefælle udgør en fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden.
Tak for svaret. Det er jeg rigtig glad for at høre.
Min plan bliver nok som følgende:

1. Jeg flytter til Sverige og starter nok med at leje et værelse hos en bekendt. Dette med henblik på at starte ansøgningen om et personnummer snarest muligt.

2. Så snart jeg har lejet eller købt en bolig og er blevet tildelt et personnummer, skal min mand online søge om FS via de svenske og EU regler.

3. Han skal også søge om visum m.h.p. at komme til Sverige under sagsbehandlingsperioden.

Lyder det ikke som en god plan?

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af S.H.M. » 13.07.2016 16:27:09

fundiver199 skrev:PS. Uanset om du vælger at flytte til Sverige, så skriv gerne til ÆUGs rådgivning, når/hvis Udlændingestyrelsen partshører jer omkring visumansøgningen. Jeg har lidt lyst til at skrive til US visumkontor, at de skal tage sig sammen og udstede visum til ægtefæller, da det jo er en forudsætning for, at tilknytningskravet er opfyldt. Og det kan s.. ikke være rigtigt, at ambassader og visumkontor skal sidde og trænere en familiesammenføringsproces på den måde!

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
Jeg har i dag været i kontakt med den danske ambassade i Tehran som oplyser mig, at ambassadens afvisning af visum har været på baggrund af, at der kan være en immigrationsrisiko.

Deres bekymring vægter selvfølgelig højere end min ret til at få besøg af min ægtefælle :cry:

tilderuby
Indlæg: 46
Tilmeldt: 07.04.2016 08:08:33

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af tilderuby » 13.07.2016 21:05:14

Når du skriver at hvis man bor lovligt efter EU's fri bevægelighed i Malmö (og fx arbejder eller studerer i København), og så ens ægtefælle (en tredjelands borger) søger visum og får det til Sverige. Skal man så ikke opfylde noget boligkrav i den periode ægtefællen bor hos mig i Sverige? Og kan man søge om opholdskort så snart ægtefællen er kommet op på turistvisum? Eller skal man søge om det online inden han kommer?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af skaanebo » 13.07.2016 21:14:38

Det eneste boligkrav, der er, er at du er folkeregistreret på adressen.

Der kan søges opholdskort både inden ankomst til Sverige og efterfølgende. De fleste vælger at søge om visum først og så søge om opholdskort efter ankomst til Sverige.

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af S.H.M. » 14.07.2016 07:52:43

skaanebo skrev:Det eneste boligkrav, der er, er at du er folkeregistreret på adressen.

Der kan søges opholdskort både inden ankomst til Sverige og efterfølgende. De fleste vælger at søge om visum først og så søge om opholdskort efter ankomst til Sverige.
Men er det ikke sådan, at der i slutning af denne måned bliver i gang sat en forsørgelseskrav og boligkrav, hvor boligkravet går ud på, at den herboende skal råde over egen bolig, dvs. bo der alene? Eller har jeg misforstået det? (håber jeg har).

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af skaanebo » 14.07.2016 08:10:18

Du blander nationale svenske regler sammen med EU-regler.

Det er kun efter nationale svenske regler, at der sker ændringer om fx boligkrav og forsørgelseskrav.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2016 09:49:49

Som sagt er fast praksis, at personer fra alle andre lande end Syrien og Somalia som udgangspunkt kan få visum til at besøge deres ægtefælle i Danmark.

Så hvis ambassaden mener, at der er immigrationsrisiko knyttet til netop din mands ansøgning, er det et udtryk for helt individuelle forhold i hans sag. Og den mest sandsynlige forklaring er nok, at de har hørt ham sige, at han vil søge om familiesammenføring med dig, når han er kommet til Danmark. Det må man ikke sige til ambassaden, uanset hvilket land man er fra.

Nærmere kan vi ikke rigtig komme det, før I modtager den begrundede afgørelse fra Udlændingestyrelsen.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2016 09:55:03

Som skaanebo skriver, kan Sverige selvfølgelig kun ændre sine nationale regler. Danmark kan jo f.eks. heller ikke indføre en 24-års regel eller et tilknytningskrav i EU´s regler for fri bevægelighed.

I de senere år har det samlet set været mest attraktivt at søge familiesammenføring efter de svenske regler i Sverige. Men fra 20. juli ændrer det sig til, at det alt andet lige bliver mere attraktivt at bruge EU-reglerne igen. Sådan som de fleste gjorde det indtil for 3-4 år siden.

Dog kommer det selvfølgelig an på ens situation. Hvis man uden videre opfylder både boligkrav og forsørgelseskrav, så er det jo ikke noget problem, at de stilles. Men skal man bo på en C/O adresse, eller har man kun fundet en lille bolig, selvom man har børn, der skal med, så må man jo søge efter EU-reglerne.

Det betyder så, at ens ægtefælle først kan få permanent ophold efter 5 år i Sverige. Men hvis man har tænkt sig at flytte til Danmark efter 3-6 måneder, så er det jo trekvart ligegyldigt. For så kommer ens ægtefælle jo alligevel aldrig i nærheden af permanent ophold i Sverige.

S.H.M.
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14.05.2016 15:36:02

Re: Om Sverige-løsningen

Indlæg af S.H.M. » 14.07.2016 10:47:16

Tak for svar Fundiver199. Takket være dig og Skaanebo føler jeg et større overblik over hele situationen nu.

I forhold til visum, så ved jeg med sikkerhed at min mand ikke har nævnt noget som helst om familiesammenføringen, det vidste vi nemlig godt vi ikke skulle. Vi har været meget grundig med vores ansøgning, begrundelse og dokumentation. Hans situation burde ikke vække mistanke om risiko for immigration, da han har arbejde i Irak som ingeniør hvor han havde ansættelseskontrakt og dokumentation på ferie.

Jeg forestiller mig at man generelt er meget påpasselig med at giv visum til irakere pga. immigrationsrisiko. Problemet bliver bare, at man ikke kan få opfyldt tilknytninskravet.

Besvar