Jeg har læste rigtig meget i flere dage og er langsomt begyndt at forstå lidt her og der, men bliver samtidig meget i tvivl. Så nu vælger jeg at skrive om min mand og min situation og håber i kan vejlede os.
Jeg er dansker men flyttede til Indien 2008 her mødte jeg min nuværende mand. Vi bor i Delhi, har boet sammen siden 2009 giftede os i 2012. Jeg arbejder ikke længere. Min indiske mand har haft ejet firma, men det lukker vi snart da det ikke længere giv nok.
Så vi skal til at starte på en frisk og har besluttede at rejse til Sverige, (da det åbenbart er noget lettet for mig at kunne beholde min mand ved min siden i Sverige, end i Danmark)
Hvordan skal vi angribe dette på den bedst mulig måde?
Kan vi bare rejse til Sverige sammen (min mand på et turist visum på en mdr tid, kan vi det uden at skulle vise hotel booking eller muligt andet??)Jeg mener vi har måske nemmere ved at få et visum til ham på en mdr i Danmark da jeg har familie der? Men kan vi så bare køre en tur til Sverige uden problemer og finde en lejlighed der, og ansøge om hans opholdstilladelse, inde for den samme mdr som hans visum tillader og må han så bare bliver i Sverige efter hans visum er udløbet? Vil ikke ud i noget ulovligt, så dette er vigtig for mig at forstå rigtigt!
Dette forudsætter selvfølgelig også at vi kan finde et sted at bo i Sverige (skal lige sige vi gerne vil forblive i Sverige og det ikke bare er for at få en nemmere fs).
Hvis alt held er med os og vi finder en lille hytte at leje/bo i....sender hans ansøgning ind...gå udfra det er bedst vi søger efter svensk nationale regler, begynder at søge arbejde, men hov vente må han overhoved arbejde så længe sagen behandles? Og hvis jeg ikke kan finde arbejde hvad så, kan forstå på dette, at så længe hans sag behandles vil vi ikke kunne modtage nogen former for sociale ydelser, men hvis det værst skulle sker og vi ikke finder arbejde og vores egen reservere er opbrugt hvad så? Ved ikke om det har betydning, men jeg har stået som udlandsdansker tidligere men flyttet tilbage til danmark i sept. 2014 i et forsøge på at finde et arbejde og så hente min mand her til, men rejste tilbage til Indien igen i marts, da det ikke lykkes mig at finde arbejde men modtog i dette tidsrum sociale ydelser fra Danmark, (det er ikke let at finde arbejde når man er 50 år længere, lidt øv, når man stadigvæk har masser at gi af)
Hvordan med sygdom...kan han blive behandlet af en lægen uden at skulle betale, hvis nu?
Hvad er jeres råd til os...på forhånd tak til alle jer dejlig mennesker som bruger jeres vide og tid på at hjælpe andre...salut
Fra Indien til Sverige Gode råd om FS
Re: Fra Indien til Sverige Gode råd om FS
Har du læst menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden? Der er svar på det meste.
Som dansker kan du godt få socialhjælp i Sverige, hvis der opstår en ny social begivenhed, men din mand vil først kunne få socialhjælp, når han har fået opholdstilladelse. Dvs., I risikerer at måtte leve to personer for det, som en person kan få i socialhjælp.
Derfor vil det absolut bedste udgangspunkt være, at du først skaffer dig et job, og dernæst flytter til Sverige.
Og din mand bør tegne en rejsesygeforsikring, som kan forlænges, indtil han får opholdstilladelse.
Som dansker kan du godt få socialhjælp i Sverige, hvis der opstår en ny social begivenhed, men din mand vil først kunne få socialhjælp, når han har fået opholdstilladelse. Dvs., I risikerer at måtte leve to personer for det, som en person kan få i socialhjælp.
Derfor vil det absolut bedste udgangspunkt være, at du først skaffer dig et job, og dernæst flytter til Sverige.
Og din mand bør tegne en rejsesygeforsikring, som kan forlænges, indtil han får opholdstilladelse.