Blive svensker

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: Blive svensker

Indlæg af blobfort » 22.06.2015 15:14:12

Ja det forstår jeg. Og når man selv først er ude af processen så læser man nok ikke om alle de nyeste forandringer hele tiden.

Jeg venter svar fra Migrationsverket nu, hvis de overhovedet gider svare mig. Deres syn er måske at det allerede står rimelig klart på websiden og at de ikke orker svare folk som ikke klarer læse deres webside før de stiller spørgsmål. Men lad os vente f.eks. en uge til. Jeg skal nok melde mig her når/hvis jeg får svar.

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: Blive svensker

Indlæg af blobfort » 28.06.2015 09:41:35

Jeg har nu fået svar fra Migrationsverket, og det er som jeg havde forstået det: Hvis en dansker bliver svensk, så kan vedkommendes samboende partner søge om statsborgerskab to år efter at danskeren blev svensk, hvis vedkommende da har boet legalt i Sverige i totalt mindst 3 år.

Jeg gav følgende eksempel til Miogrationsverket:
Samboerne A och B flyttar till Sverige i 2013.

A er dansk medborgar. A får svensk medborgerskap i 2015.
B är från utanför EU. B får permanent uppehåll i 2013.

Frågan är: Kan B söke om svensk medborgerskap i 2017? Eller måste B vänta till 2018?
Svaret fra Migrationsverket:
Enligt erat exempel kan personen ansöka om svenskt medborgarskap år 2017 då den tidigare danske partnern blivit svensk medborgare år 2015.

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: Blive svensker

Indlæg af blobfort » 14.05.2020 15:04:03

Hej igen,
jeg skulle bare melde mig her en sidste gang. @mh @skaanebo - det viste sig at jeg havde ret og at man ikke behøvede vente i 5 år men at det var nok med 4 sådan som jeg havde forudsagt og som også Migrationsverkets side skrev hele tiden. Nu er vi blevet svenskere alle sammen så for vores del er sagen afsluttet.

Desværre så hjælper denne information nok ikke nogen mere iom at reglerne forandrer sig hele tiden og at det nu nok er meget vanskeligere at flytte til Sverige i det hele taget.

Anyway, held og lykke videre med forumet!

Besvar