Hente konen herop (til Sverige)

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thomas.92

Hente konen herop (til Sverige)

Indlæg af Thomas.92 » 18.05.2015 20:38:11

Hej

Jeg er allerede blevet gift med min kæreste (ja, kone er lidt svært at vænne sig til i en alder af 23), og har nu boet nogle måneder i Malmø, hvor jeg er folkeregistreret og hele molevitten, mens jeg arbejder og går i skole i København.

Jeg skal nu til den sidste "hurdle" i at få hende med til Europa. Så ville lige tjekke med nogle eksperter herinde, om jeg har styr på det.

1) Jeg tager til Peru (hendes hjemland) og så tager vi ind på ambassaden og får et Schengen-visum (som hun har ret til at få gratis for at kunne rejse hertil - Er det rigtigt forstået?)

2) Vi hopper på flyet til Europa og afleverer en ansøgning om opholdstilladelse en af de første dage i Migrationsvärket- right?

3) Kan vi ansøge om både EU og Svensk Opholdstilladelse? - Jeg vil gerne til Danmark igen, og tætter på min familie i Nordjylland (suk, det er langt væk det her til tider), så hvad er bedst at gøre?

Mange tak for enhver hjælp på forhånd :)

/Thomas

skaanebo

Re: Hente konen herop (til Sverige)

Indlæg af skaanebo » 18.05.2015 20:48:06

Ja, det er helt rigtigt forstået, og hvis I ikke har til hensigt at blive boende i Sverige, så er det jo formålsløst at søge om opholdstilladelse efter svenske regler. Så kan I bare søge om opholdskort hos Migrationsverket, og bagefter kan I sende en ansøgning af sted til Statsforvaltningen, således at du efter ca. 6 måneder i Sverige kan tage din kone med til Danmark.

Thomas.92

Indlæg af Thomas.92 » 18.05.2015 21:02:09

Tusind tak for svaret. Det lyder fantastisk.

Nå, så kommer jeg jo ikke til at vende tilbage til mit studie i Aalborg i denne omgang. Ærgerligt.

Nu må vi se, om vi bliver så glade for Øresundsregionen, at vi bliver herovre. Så smider nok begge ansøgninger afsted, da hun jo får bedre vilkår på sigt, hvis vi evt. bliver på svenskersiden

En enkelt sidste lille tvivl:

Jeg har et svensk ID-kort, men har ikke selv noget EU-opholdskort. Bør jeg have det?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.05.2015 21:10:15

Nej, som dansker kan du slet ikke få noget opholdsbevis, da du pga. de nordiske konventioner har en langt mere vidtgående ret til at bo i Sverige, end hvis du var EU-borger fra et land uden for Norden.

Og nu skrev du, du har boet i Sverige i et par måneder. Hvis vi siger, du flyttede til Sverige i marts, så kan du altså flytte til Danmark i september. Det er vel lige til studiestart?

Thomas.92

Indlæg af Thomas.92 » 18.05.2015 21:15:19

Really? - Værd at overveje!

Men, jeg kan vel ikke sende en ansøgning til Statens Forvaltning før end at hun er ankommet?

Troede faktisk at hun skulle have hendes opholdstilladelse i Sverige i orden før end man ville kunne sende ansøgning om tilbageflytning afsted?

(har faktisk boet i Sverige - alene - siden januar og henter hende i juni. Vi kommer hertil start juli)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.05.2015 21:30:01

Nej, det er alene dig som dansker, der skal bo et halvt år i Sverige, når du er "person med tilstrækkelige midler". Din kone skal blot have sluttet sig til dig, mens du er i Sverige.

Og ansøgning om svensk opholdskort er jo lidt proforma, da det næppe vil nå at blive udstedt, førend I er klar til at flytte til DK. Det er heller ikke nødvendigt for, at I kan flytte til DK.

Thomas.92

Indlæg af Thomas.92 » 18.05.2015 21:41:54

Genialt!

Så jeg kan reelt ansøge om at flytte tilbage - eksempelvis forbindelse med start på et studium i Aalborg - en uge efter hun er kommet til Sverige?

Jeg kan ikke takke nok for dine informationer og de afklaringer du giver. Det er fantastisk. Jeg er dybt taknemmelig på min egen og andres vegne!

Skaanebo for president!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.05.2015 06:40:24

I teorien ja. Men der er måske ingen grund til ligefrem at teste grænserne. Det KUNNE jo være, at de danske myndigheder ville prøve at køre en principsag om, hvor lidt I kan have boet sammen i Sverige og stadig have haft et familieliv, som I dermed har ret til at bevare, hvis I flytter til Danmark.

Men hvis I nøjes med at sende en ansøgning til Statsforvaltningen og stadig bliver i Sverige, så vil I jo have familieliv i Sverige, medens ansøgningen behandles. Og så vil den betingelse om ikke andet klart være opfyldt, når de skal træffe afgørelse i sagen. Så det kan I godt gøre.

Besvar