Thailandsk kvinde til Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mfewk

Thailandsk kvinde til Sverige

Indlæg af mfewk » 07.04.2015 22:04:27

Jeg er dansk statsborger og har gennem de seneste 8 år boet i Sverige. Jeg har mødt en thailandsk kvinde, som pt. er på besøg hos mig i Sverige på Visum.

Hun har et barn (under 18 år) fra tidligere ægteskab (manden er død) og barnet bor hos kvindens forældre, mens hun er på besøg hos mig.

Hun tager efter planen retur til Thailand ultimo maj og kommer retur til Sverige 1. september på et nyt visum. Næste gang med sin søn på visum.

Vi har planer om at blive gift i Danmark før næste visumperiode udløber.

Jeg har tidligere talt med Migrationsverket i Sverige og de bekræftede, at der pt. er meget lang ekspeditionstid. De oplyste ikke om mulighederne om at søge opholdstilladelse efter EU-reglerne. Det har jeg så fundet ud af på denne udemærkede hjemmeside.

Når hun søger efter de svenske regler, anbefaler Migrationsverket, at hun i hele behandlingstiden opholder sig i Thailand, trods der pt. er ventetider på op til 14 måneder. Iflg. Migrationsverket, gør det ingen forskel om vi er gift eller ej, når hun søger efter de svenske regler. Har I nogen erfaringer med, at ventetiden er væsentlig kortere?

Vores idé er at hun søger om opholdstilladelse for sig selv og hendes barn, når hun tager tilbage til Thailand efter de svenske regler og vi inden udløbet af næste visumperiode gifter os (i DK) og herefter søger om opholdstilladelse efter EU-reglerne. Kan vi søge efter begge regelsæt i Sverige?

Iflg. Migrationsverket kan hun ikke søge om opholdstilladelse efter de svenske regler, når hun befinder sig i Sverige. Kun når hun er i Thailand.

Hvis vi søger efter EU-reglerne kan hun og hendes barn så blive i Sverige mens sagen bliver behandlet?

Er ovenstående fremgangsmåde med ansøgning først efter de svenske regler mens hun er i Thailand og herefter ansøgning efter EU-reglerne i hendes næste visumperiode den korrekte og foretrukne metode?

Er det hos Migrationsverket vi også skal ansøge efter de europæiske regler?

På forhånd tak og tak for en fantastisk hjemmeside.

skaanebo

Re: Thailandsk kvinde til Sverige

Indlæg af skaanebo » 07.04.2015 23:55:37

Det du har fået at vide ang. svenske regler gælder kun i de tilfælde, hvor referenten er svensk.

Som dansk har du flere fordele, fx at I kan søge efter både svenske regler og EU-regler samtidigt, mens I er i Sverige. Søges efter svenske regler, får hun så processuelt ophold og kan Intet fornuftigt foretage sig i ventetiden. Men søges efter EU-regler, får hun ret til at blive folkeregistreret med det samme, social- og sundhedsforsikret, ret til at arbejde eller gå i sprogskole. Så der er kun fordele ved at søge efter begge regelsæt samtidigt. Bemærk dog, at I skal være gift, når der søges.

mfewk

Indlæg af mfewk » 08.04.2015 07:55:20

Tak for hurtigt svar :D

Du skriver, at hun kan få processuelt ophold også, når vi ansøger efter de svenske regler. Er det korrekt forstået? Er det fordi jeg er dansk statsborger men bor i Sverige? Eller kræver det at vi er gift?

Du skriver, at vi skal være gift, når der søges. Gælder det også efter de svenske regler eller kun efter EU-reglerne. Er det for at få processuelt ophold, at vi skal være gift inden vi ansøger efter de svenske regler? Alternativt kan hun jo ansøge allerede nu og få processuelt ophold og evt. tilladelse til at rejse til Thailand og hente sin søn til DK? Og når han så er landet, kan vi søge for ham også.

Vi bliver efter planen gift i november.

Er det hos Migrationsverket at begge ansøgninger skal indleveres?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.04.2015 09:54:32

Ja, begrebet processuelt ophold eksisterer stort set ikke i Sverige, men undtagelsen er netop ægtefæller til nordiske statsborgere. Så ja, det er en forudsætning, at I er gift.

Migrationsverket behandler ansøgninger efter både EU-regler og svenske regler. Det er dog forskellige afdelinger, som sagsbehandler.

mfewk

Indlæg af mfewk » 08.04.2015 10:01:33

Tak igen :D :D :D

Jeg formoder, at hendes barn også får automatisk processuelt ophold, når hun gør ved ansøgning, efter vi er blevet gift.

Du skriver, at hun har mange "rettigheder", når vi søger efter EU-reglerne. Betyder det også, at barnet vil få adgang til børnehave/skole?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.04.2015 11:36:21

Børn kan altid begynde i skole, også uden personnr.

sima

Indlæg af sima » 27.04.2015 16:03:04

hej til alle der læser til dette forum og til dig skaanebo, der altid skiver nogen lærerigt indlæg og hjælper mange andre mennesker. Jeg har læst om mange forskellige situationer i dette forrum og blev opmærksom på en masse ting men lige nu jeg er forvirret over min egen situation :roll: og har brug for din hjælp skaanebo. Håber du kan hjælpe mig også ligesom alle andre.

Jeg er en kvinde der bor i Danmark og er dansk statsborger, jeg er gift og min mænd bor i Afghanistan. jeg vil flytte til Sverige og søge familiesammenføring. og det andet jeg vil finde mig et arbejde i DK.

Jeg har nogen spørgsmål omkring opholdskort og søge fs efter EU regler

- først jeg vil spørger om min flytning har noget betydning for min opholdsret? om jeg mister min opholdstilladelse eller danske pas fordi jeg flytter til Sverige og søger familiesammenføring. Jeg er i tvivl om fordi jeg har læst i rådgivning at man skal søge om opholdskort hvis man vil søge fs, hvis man flytter til et andet EU land.

- og så jeg vil spørge om der er korter sagsbehandlingstid, hvis jeg vil søge fs efter EU regler?

- og så vil jeg spørger om, hvis vi søger efter EU regler, så skal jeg dokumentere at jeg kan forsørge min ægtefælde forud, i en periode i et år, altså som person (med tilstrækkelig midler ) :wink: har jeg opfattet det rigtigt ?

- og det næste spørgsmål vil være så at hvis min ægtefælde få positiv svar for fs dvs. har fået ja til fs efter EU regler, hvad sker der så, hvis jeg mister jobbet inden det et år er gået? mister han så opholdet efter det?

- hvis vi søger efter EU regler, så skal min mand søge i det land hvor min mand kommer fra, altså i Afghanistan? eller han er nød til at komme i Sverige på turist visum for at gør dette?

- og hvordan er det med turist visum, kan man søge det kun efter EU regler eller hvad er kravet, selvom jeg har læst rådgivning, jeg synes jeg kunne ikke få så meget ud af det?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.04.2015 16:09:19

Forudsætningen for at kunne gøre brug af EU-regler og uden videre kunne flytte til Sverige er, at du er dansk statsborger eller har statsborgerskab i et andet EU-land. Så du kan ikke bare flytte til Sverige, hvis du har thailandsk statsborgerskab

sima

Indlæg af sima » 27.04.2015 16:27:59

Jeg er ikke fra tailand og er dansk statsborger skaanebo:shock: jeg tror vi har misforstået eller det er til en anden bruger du har skrevet til.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.04.2015 16:35:47

Du har skrevet i en tråd med overskriften "Thailandsk kvinde til Sverige", deraf forvirringen.

Hvis du ikke er den, som har startet tråden, og du har et spørgsmål, så er det nok smarest at starte en helt ny tråd om din problemstilling.

sima

Indlæg af sima » 27.04.2015 16:38:18

ok skaanebo hvordan kan gør det tak :(

sima

Indlæg af sima » 27.04.2015 16:48:07

kan jeg skrive det under ang familie sammenføring i Sverige f.eks. jeg ved ikke hvordan starter man en ny emne ? kan du hjælpe mig med det skaanebe?

Besvar