Permanent ophold/ statsborgerskab.
Permanent ophold/ statsborgerskab.
Kære æug, min mand har ophold via begge regelsæt. Kan han så godt søge permanent opholdstilladelse via de svenske om ca. 1 år? Eller skal han vente til også eu-opholdskortet udløber om 4 år? Samt skal man først ansøge om permanent ophold, før statsborgerskab? Hans eu-opholdskort udløber om 4 år, som i alt betyder 5 år, der alligevel giver ham mulighed for at søge om svensk statsborgerskab..er lidt forvirret ang. Proceduren og rækkefølgen! På forhånd tak:)
Re: Permanent ophold/ statsborgerskab.
Hvis man har opholdstilladelse efter nationale svenske regler, kan der søges om PUT efter to år. Det har ingen betydning, at man også har opholdskort efter EU-regler.
Svensk statsborgerskab kan først søges, når man har PUT eller PUK og har været folkeregistreret i fem år i Sverige.
Svensk statsborgerskab kan først søges, når man har PUT eller PUK og har været folkeregistreret i fem år i Sverige.
Tak for svar. Men skal lige være helt sikker på hvad du mener med "folkeregistreret i fem år", min mand blev folkeregistreret og fik svensk personnr., 6 måneder før, han fik sit eu-opholdskort, så hvilken dato skal vi gå ud fra?
Samt hvornår skal man søge om put, er det efter det udløber eller 1 måned før det udløber eller hvordan? Har hørt hvis man søger via nettet skulle det kun tage 5 dage? Har jeg misforstået noget? Tak endnu en gang
Samt hvornår skal man søge om put, er det efter det udløber eller 1 måned før det udløber eller hvordan? Har hørt hvis man søger via nettet skulle det kun tage 5 dage? Har jeg misforstået noget? Tak endnu en gang
Sagsbehandlingstiderne ændrer sig hele tiden alt efter arbejdsbyrden, så det er umuligt at sige noget bestemt om, hvor længe det vil tage.
Der kan søges om forlængelse/fornyelse af opholdstilladelse/opholdskort, kort før det udløber.
Statsborgerskab kan man søge om, når a) man har permanent ophold og b) man har været folkeregistreret i mindst 5 år i Sverige.
Der kan søges om forlængelse/fornyelse af opholdstilladelse/opholdskort, kort før det udløber.
Statsborgerskab kan man søge om, når a) man har permanent ophold og b) man har været folkeregistreret i mindst 5 år i Sverige.