skatteverkets id kort som legitimation i udlandet

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
blobfort

skatteverkets id kort som legitimation i udlandet

Indlæg af blobfort » 26.02.2015 08:59:34

Hej,
vi har nu sidet i Sverige siden maj, og har begge i lang tid haft svenske personnumre og skatteverkets ID-kort. Jeg har rejst til både Danmark og Norge med det og brugt det til legitimere mig uden problemer. Nu havde vi tænkt os at tage til Nordsverige på ferie og da kunne det være smart også at krydse over til Norge for også at lære det at kende.
Men findes der erfaringer med at folk som havde skatteverkets id-kort og svensk personnummer, men stadigvæk ventede på afgørelse fra Migrationsverket, er blevet anholdt og sendt ud af EØS da de var på ferie i et andet skandinavisk land?

skaanebo

Re: skatteverkets id kort som legitimation i udlandet

Indlæg af skaanebo » 26.02.2015 09:14:25

Som nordisk statsborger behøver du faktisk ingen form for id for at krydse en grænsen inden for Norden.

Alle andre statsborgere skal derimod medbringe pas eller nationalt udstedt id-kort, hvor nationalitet fremgår, for at krydse en grænse inden for Schengen.

Skatteverkets id-kort kan ikke benyttes til dette formål, da nationalitet ikke fremgår af id-kortet. Det er kun id-kort udstedt af polisen, som kan bruges i stedet for pas. Og den type id-kort udstedes kun til svenske statsborgere.

Så svaret er, at din partner ikke må krydse nogen grænser til andre Schengenlande, så længe han/hun ikke har et opholdskort/en opholdstilladelse.

Gør man det alligevel, risikerer man så at blive tilbageholdt, få en bøde eller i værste fald blive sendt hjem på en enkeltbillet. "Hjem" vil så være til Sverige, hvis man kan bevise, at man bor der. Og når man er folkeregistreret i Sverige, kan det derfor aldrig gå værre end at man bliver bedt om at tage hjem til Sverige.

blobfort

Indlæg af blobfort » 28.02.2015 09:44:16

Nå ok, ja det lyder jo ikke så problematisk. I så fald bliver ferien bare lidt kortere.

Jeg selv brugte Skatteverkets ID-kort i udlandet til at legitimere mig ifm betaling med VISA-kort, køb af alkohol, o.l., altså ikke for at krydse grænsen. Jeg havde også pas med, men brugte Skatteverkets kort bare for at se om det også ville fungere.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.02.2015 11:38:45

Ja, Skatteverkets id-kort kan bruges ligesom et kørekort til at dokumentere dit navn og din alder. Det viser ikke nationalitet.

Besvar