Kære ÆUG ( I er fantastiske)
Vi er i den situation, at jeg rejser hjem fra Tyrkiet i april. For at tage til Sverige og finde arbejde samt bolig. Når jeg har fundet det, ville det så være bedst at jeg invitere min mand – fra Tyrkiet på besøgsvisum til Sverige, og vi så søger fs når han er ankommet. Eller vil det være bedre, at jeg har arbejde i Sverige, men at jeg ikke har flyttet min adresse endnu. Mine forældre invitere ham (det har de gjort de to tidligere gange pga jeg er i Tyrkiet med ham) og så at vi flytter min adresse til vores lejlighed i Sverige, og så han flytte med der. I skriver på rådgivningssiden:
”Hvis du flytter, medens dit familiemedlem opholder sig lovligt i Danmark på visumfrit turistophold, schengenvisum eller med en dansk opholdstilladelse, kan dit familiemedlem bare rejse med dig til det andet EU-land. Flytter I til Storbritannien, Irland, Bulgarien eller Rumænien, gælder et schengenvisum dog ikke, da disse lande pt. ikke er medlem af Schengen.”
Vil det sige at de ikke vil kigge underligt på det på Migrationsverket, at han har schengenvisum til DK, men søger fs i Sverige?
Hvis vi søger visum til ham på 14 dage - 3 uger, kan han så stadig blive i Sverige. Altså hvis vi bare en af de første dage søger om fs? Man får en mail tilbage, med en forklaring, at man har en ansøgning igang, og derved at lovligt ophold – er det forstået korrekt?
Lille spørgsmål, de andre gange han har fået visum til Danmark, har han skulle vise et stykke papir fra hans arbejde, at han kommer tilbage på arbejde den og den dag. Men det kan vi jo ikke vise nu, eftersom at vi vil søge om fs, så han vil sige sit arbejde op i Tyrkiet.
I ventetiden (14-18 mdr), må han opholde sig i Sverige samt rejse til hjemland. Men betyder det så også at han ikke kan komme med mig på weekend til Danmark og besøge familie og sådan?
Hvis vi ønsker at søge efter begge regler, er det så bare at udfylde den ene formular, sende den ind, og så udfylde den anden, og så sende den ind. Så bliver den første ikke annulleret?
På forhånd mange gange tak.