hjælp

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sarAhIRAK

hjælp

Indlæg af sarAhIRAK » 21.08.2014 10:18:49

Hej

Jeg er dansk statsborger og har et barn, og har tænkt på at ansøge fammiliesamføring til min mand. Jeg går på fjerneundervisning og har rejser flere måneder til min mand. men nu er jeg træt af det liv, og det er også farligt lige nu at bo Irak. jeg har snakke med en advokat og han sagde at jeg skulle prøve at ansøge efter de dansker regler især når Irak har dårlige tider ligenu. Men jeg ved ikke om jeg skal ansøge eftet de dansker regler eller om jeg skal rejse til Sverfi og søge eftet de svenske regler eller om de Eu regler. men hvis jeg rejser til sverige og søger efter de svensker regler, får jeg lov til at gå i en svensk skole og få su. kan jeg søge om børnepenge til mit barn. Jeg har en veninde som kan hjælpe med at finde et arbejde i er en cafe.

Håber I kan hjælpe mig. Skal jeg søge efter de dansker regler eller flyt til Sverige og ansøge der.

fundiver199

Re: hjælp

Indlæg af fundiver199 » 21.08.2014 15:05:32

Det kommer vel an på, om I opfylder de danske krav. Gør I det, er det nemmeste jo at blive, hvor I er. Så fortæl lidt mere om, hvilke krav du evt. er bekymret for, at I ikke opfylder.

Jeg tvivler på, at de generelle forhold i Irak er så dårlige, at man kan få dispensation fra kravene, alene fordi ansøger er fra Irak. Derimod forholder det sig nok sådan, hvis ansøger er fra Syrien, da der stort set ikke længere er nogle steder i Syrien, der er sikre nok til, at man kan henvise nogen til at tage ophold der.

Men i Irak er der vel eksempelvis ikke mere farligt i Bagdad, end der altid har været. Så hvis din mand er fra et område, som Islamisk Stat har erobret, kan I jo bosætte jer i Bagdad. Det vil helt klart være udgangspunktet for de danske myndigheder, hvis I ikke lever op til de normale krav.

sarAhIRAK

Indlæg af sarAhIRAK » 21.08.2014 16:52:24

Hej

jeg læser hf enkelt fag fjerneundervisning og har et bolig. Min datte er tre år gammel og gå hjem. Hun går ikke i børnehave fordi vi rejser meget. det er lidt om mig. ved ikk om jeg opfylder tilknyttet til landet.
Men hvis det er svært for mig at opfylde kravene, skal jeg rehse til sverige og ansøge der. men skal jeg ansøge efter de eu regler eller svenske regler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.08.2014 05:23:56

Den nemmeste måde at finde ud af det, er vel ved at søge? Og da det aldrig kan gå værre end, at I får afslag, hvorefter I ikke er værre stillet end i dag, hvorfor søger I så ikke bare?

Desuden må du da kunne skyde dig ind på, om du opfylder tilknytningskravet eller ej udfra beskrivelsen af det? Du må f.eks. vide, om du har boet mindst 12 år i Danmark, og enten er i gang med en uddannelse eller er i arbejde?

.........................................................

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... gskrav.htm

Hvis tilknytningskravet stilles, kan der som udgangspunkt kun gives ægtefællesammenføring, hvis ægtefællernes samlede tilknytning til Danmark er større end deres samlede tilknytning til et andet land.

Når Udlændingestyrelsen skal afgøre, om tilknytningskravet er opfyldt, lægges der bl.a. vægt på:

•hvor lang tid den herboende og ansøger har boet eller opholdt sig i Danmark
•om én eller begge har tilknytning til andre personer i Danmark, fx familie
•om én eller begge har forældremyndighed over eller samværsret med mindreårige børn i Danmark
•om én eller begge har gennemført et uddannelsesforløb eller har fast tilknytning til arbejdsmarkedet i Danmark
•hvilke danske sprogfærdigheder, parterne har
•hvor stor en tilknytning ægtefællerne har til et andet land, herunder om den herboende ægtefælle har været på længerevarende besøg eller har boet i ansøgerens hjemland
•om den udenlandske ægtefælle har børn eller anden familie i et andet land

For den herboende ægtefælle betyder det, at der normalt stilles krav om, at vedkommende har haft fast ophold i Danmark i minimum 12 år, og at vedkommende har gjort en indsats for at blive integreret i det danske samfund.

Varigheden af den herboende ægtefælles ophold i Danmark kan nedsættes til mindre end 12 år, hvis man gennem uddannelse eller arbejde har gjort en særlig indsats for at blive integreret i det danske samfund. Læs mere om herboende ægtefælles tilknytning til Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.08.2014 05:29:01

Det kunne dog godt lyde som om, det næstsidste punkt:

"hvor stor en tilknytning ægtefællerne har til et andet land, herunder om den herboende ægtefælle har været på længerevarende besøg eller har boet i ansøgerens hjemland"

kunne være en udfordring for jer, hvis du som beskrevet har haft mange længerevarende besøg i din mands hjemland. Alt over 3-4 uger (ferie) regnes således som et "længevarende besøg", og mange af den slags, også kendt som "pendlertilværelse" giver klart tilknytning til det land, man ligger og pendler til. Og også svækket tilknytning til Danmark, da det typisk forhindrer en i at gennemføre en dansk uddannelse eller have et fast arbejde her i landet.

sarAhIRAK

Indlæg af sarAhIRAK » 22.08.2014 08:46:10

men så kan man sige at jeg ikke opfylder kravet om tilknyttet til Danmark når jeg rejser flere måneder. men så kan man sige at jeg er ved at læse et dansk uddannelse. jeg har boet i Danmark omkring 18år, men så har jeg været par år ned i Irak.

et lille spørgsmål mere :

hvad er bedst at ansøg efter eu regler eller efter de svenske regler? jeg har tænkt at ansøge efter de svenske, hvis nu min mand kommer til Sverige, kan han måske får støtte fra Sverige. men ved ikke meget om kravet forsøgelse. hvis jeg nu bor i Sverige får jeg lov til at læse hf i en svensk skole eller må jeg læse i København men bo Sverige??

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.08.2014 11:24:49

Du kan godt bo i Malmø og studere i København, men du kan også vælge at studere i Sverige.

Svenske regler stiller jer bedst i forhold til evt. ansøgning om socialhjælp, ligesom man hurtigere opnår permanent ophold.

sarAhIRAK

Indlæg af sarAhIRAK » 22.08.2014 16:04:13

altså jeg flytter til Sverige og finder en bolig. Skal jeg henvende mig til kommunen i Sverige og bede om jeg vil bo i Sverige og vil have personnummer. Når jeg har fået mit personnummer, kan jeg sende min datter i børnehaven og modtage børnepenge fra Sverige? ? Kan jeg bare henvende mig til en skole og sige at jeg vil starte og modtag su fra Sverige? Efter jeg har fået alt det ting ordnet, kan jeg ansøge fs efter de svensk regler?? Men er Su nok til at få sin ansøgning accepteret ??

Besvar