Efter flere ugers ventetid fik min samboer endelig tilsendt det blå Eu-sygesikringskort fra Danmark. Hun gik straks på Skatteverkets kontorer iom at de havde spurgt opm en sygesirkign for flere uger siden. De svarede så at de ikke accepterer EU-forsikringskortet, iom at dette kun er en rejseforsikring, og ikke en forsikring til bosætning. I brevet de havde sendt os havde de efterlyst et af de EU-skemaer som de efter min forståelse ikke accepterer fra Danmark. De var ikke klar over at jeg arbejdede i Danmark på det tidspunkt, sådan at jeg regnede med at de bare havde skrevet et almengyldgit EU-svar.
Imorgen tager jeg mig fri for at tage på Skatteverket selv. Har I nogen flere ideer til hvad vi burde gøre?
Sverige vil ikke acceptere blåt EU-sygesikringskort
Sverige vil ikke acceptere blåt EU-sygesikringskort
Senest rettet af blobfort 15.07.2014 23:44:35, rettet i alt 1 gang.
Re: Sverige vil ikke acceptere blåt EU-forsikringskort
Det særlige sundhedskort for grænsegængere skal også udstedes til din ægtefælle, hvis han/hun ikke arbejder i Sverige.
Re: Sverige vil ikke acceptere blåt EU-forsikringskort
Ok, her http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_503 ... -ngere.PDF står der ellers:
Et andet punkt er at jeg ikke boede i Danmark lige før jeg kom til Sverige. Jeg flyttede fra Danmark i 2007 og har siden boet i forskellige amerikanske land. Måske har det noget at sige for sagen?
I morgen skal jeg prøve at få snakket med dem. Hvis I har forslag på ting fra internet som jeg burde printe ud og tage med, så bare kom med dem.
Men nu har jeg set igennem mange andre bidrag her helt fra 2009 og frem til nu. Det virker som om det blå sygesikringskortet generelt accepteres, og der står jo også i kortet som ligger ved:De har IKKE ret til et særligt sundhedskort.
Nu er det sådan at vi bor i Lund, og at de spurgte min samboer om hendes student-id-kort (hun er ikke student i Sverige) opg brevet som hun fik fra dem startede med:Kortet dokumenterer, at du er sygesikret i Danmark efter EU-reglerne. Du har ret til nødvendig sygehjælp under ophold i et EU-/EØS-land eller Schweiz. Sygehjælpen gives på samme vilkår, som gælder for opholdslandets egne borgere.
Så jeg tænker de har forvekslet det sydamerikanske land hun kommer fra med et sydeuropæisk land? Og måske kender de bedre til regler for tyske og nederlandske studenter end reglerne ift danskere? Først kom vi med en tysk Schengen-bosætningsforsikring til hende, så det kan godt være de blev forvirret af det.Du har anmält inflytting til Sverige. Du är EES-medborgare.
Et andet punkt er at jeg ikke boede i Danmark lige før jeg kom til Sverige. Jeg flyttede fra Danmark i 2007 og har siden boet i forskellige amerikanske land. Måske har det noget at sige for sagen?
I morgen skal jeg prøve at få snakket med dem. Hvis I har forslag på ting fra internet som jeg burde printe ud og tage med, så bare kom med dem.
Re: Sverige vil ikke acceptere blåt EU-sygesikringskort
Det fungerede heldigvis alligevel. Jeg måtte bare tage fri fra arbejde og dukke op på Skatteverket og så var der ingen problemer. Svensk personnummer er blevet udstedet.