FS

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
NSAH

FS

Indlæg af NSAH » 22.06.2014 15:06:57

Hej,

Min mand og jeg har været gift i 3 år og sammen har vi en lille dreng.
Vi bor på nuværende tidspunkt i udlandet, men vi har valgt at flytte tættere på familie.
Vi vil gerne at det skal gå hurtigt så min mand ikke er væk fra vores søn i lang tid, og det må betyde at vi rejser sammen til Sverige og søger derfra.
Men så ved jeg at hvis vi søger fra Sverige så skal min mand opholde sig der indtil han får opholdstilladelse.

a) Hvis vi søger både efter eu reglen og svenske regler, kan min mand så bevæge sig frit frem og tilbage til DK?

b) Hvis vi vil søge fra Sverige skal jeg så "bare" få ham til DK på turist visum og så derefter tage til Sverige? (Det skal siges at jeg har en lejlighed klar i Sverige men jeg ikke selv har flyttet adresse dertil før min mand får accept på visummet. Så at søge visum til Sverige er ikke en mulighed.

c) Har jeg forstået det rigtigt sådan at der ikke er nogle krav til mig med hensyn til arbejde efter svenske regler?

d) Kan vi risikere at min mand bliver bedt om at rejse tilbage og søge fra hjemlandet, og at han skal være væk i lang tid?

Håber i kan hjælpe :)

NSAH

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS

Indlæg af mh1 » 22.06.2014 19:54:28

a) Nej, ikke når hans visum er udløbet og før han har fået opholdskort eller opholdstilladelse. Visum vil efter al sandsynlighed udløbe før opholdskortet kommer, da erfaringen her er at det varer mindst 6 mdr. Opholdstilladelse varer op til et år før man får.

b) Det kan du gøre, ja.

c) Ja, men betingelserne for at din mand kan få EU-opholdskort er jo at du enten har job eller er selvforsørgende i kraft af formue el.lign. Hvis du ikke opfylder betingelserne for det, vil svaret på d) være ja, det kan I risikere.
mh
Rådgiver for ÆUG

NSAH

Indlæg af NSAH » 23.06.2014 14:23:45

Ok, så det bedste for ikke at risikere at han bliver sendt tilbage er kun at søge efter de svenske regler?

Og lige et andet spørgsmål mht læge i sverige, koster det penge for mig og min søn?
Eller forgår det i DK hvis jeg vælger at arbejde der?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.06.2014 15:51:20

Din mand kan IKKE blive i Sverige, hvis I kun søger (kan søge) efter svenske regler. Han skal vente i sit hjemland/nuværende opholdsland i de op til 11-12 mdr. sagsbehandlingen varer.

Hvis du er selvforsørgende eller arbejdstager og derfor kan bruge EU-reglerne har han ret til at være sammen med dig så snart anmodningen om EU-opholdskort er afleveret.

Du som nordisk statsborger har ret til at bosætte dig i andre nordiske lande og er så med det samme under den stedlige sygesikring. Hvis du arbejder i DK skal du dog have et særligt sundhedskort. Læs på http://www.oresunddirekt.dk > http://www.oresunddirekt.dk/bor-i-sveri ... -i-danmark og
http://www.norden.org/da/norden-for-dig ... -i-danmark
mh
Rådgiver for ÆUG

NSAH

Indlæg af NSAH » 24.06.2014 14:09:20

Hmm, så har jeg da misforstået det helt. Troede at min mand kunne ansøge fra Sverige pg blive der sammen med os til han fik et ok.

Tak for hjælpe.

Besvar